BasBQ
Beef en Steak

Koudrookgenerator (cilinder)

meinonA

Stoker
Berichten
271
Ik ben bezig met het maken van een koudrookgenerator.
Er wordt gezegd dat het niet wordt aangeraden om daar houtsnippers voor te gebruiken maar mot.
De aansluiting op een rookkamer en de luchtpomp heb ik al.

Helaas is houtmot niet zo goed verkrijgbaar waar ik woon, maar snippers wel. Kan ik dmv een gloei element met regelaar het voor elkaar krijgen om de snippers brandende te houden en op die manier toch koud te kunnen roken?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Ga je een venturi rookgenerator bouwen? Omdat je een luchtpompje hebt. Want daar kunnen zeker snippers in.
 
Ga je een venturi rookgenerator bouwen? Omdat je een luchtpompje hebt. Want daar kunnen zeker snippers in.
Klopt. Blij dat je dat zegt. Ik had iemand benadert op FB die dit had gemaakt en op YouTube had gezet en die zij dat je echt mot nodig hebt.

Bedankt voor de info, dan maak ik gewoon een "normale".
Heb je een suggestie watvoor cilinder ik kan gebruiken die groter is als een Senseo bus?
Ik heb een recept gevonden voor rookworst die 24 uur koud gerookt moet worden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Venturi’s geven heel veel meer rook af dan de cold smoke generators die hier over het algemeen gebruikt worden.

Dat heeft best wel wat invloed op de rooktijden. Met een smoke tube met pellets heb je ook heel veel meer rook en daardoor minder tijd nodig omdat het anders al snel te veel wordt.

Heb je dit draadje gelezen? https://www.bbqgenootschap.nl/threads/venturi-smoker.9262/

Deze is ook interesse over de plaats van het pijpje. https://www.meatsandsausages.com/smokehouse-plans/smokehouse-smoke-generator

Ik weet dat er een site is met een heel mooi ontwerp. Maar het is jaren geleden dat ik me in die dingen heb verdiept.
Als je op venturi smoker googled kom je iig een schat aan info tegen. En allemaal met chips 😉
 
Ben benieuwd of je later nog achter die site komt.
Ik las net iets over een onvolledige verbranding. Om even een zijstapje te maken, zijn er negatieve effecten van het gebruik van pellets ipv snippers of zaagsel? Heb je bijvoorbeeld een dikkere bittere rook als je pellets gebruikt tov chips?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Geen idee, gewoon proberen, handje pellets er in en gaan 😁
 
Kijk aan, toevallig vorige week ook een Venturi-smoker aangeschaft via MP en moet me er nog in verdiepen. Ik wil hem voor koudroken gebruiken.
Dat de rooktijden aangepast moeten worden, vermoedde ik al. Is dat een kwestie van uitproberen @noskos ? Of zit er een wetenschap achter.
 
Vooral proberen 😁 Er zijn zoveel variaties mogelijk. Dus niet allemaal dezelfde hoeveelheid rook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan