BasBQ
Beef en Steak

Koud roken van fruit, wie heeft er ervaring mee?

 

Ricknl

Vuurmaker
Berichten
67
Bij het voorbereiden van de paas verjaardags bbq voor mijn, (dan) 17 jarige, dochter kom ik op het web iets intrigerends tegen:

"appel-kebab?: de appelkwartjes waren gemarineerd in limoensap en vanille, en werden ter plekke gerookt in een Big Green Egg op houtmot van appelbomen van de Olmenhorst"

Gerookt op houtmot suggereert koud roken. Het appel-kebabje lijkt mij een leuk dessert, kan echter niet veel vinden over koud roken van fruit. Noch op het web als in het forum. Maak je het vooraf (de egg gaat die middag op de loeistand voor onder andere pizza's) of gebruik je de restwarmte? Hoe lang koud roken? Te lang maakt bitter etc. etc.

Heeft iemand daar ervaring mee? Tips zijn welkom. Ik ga dit weekend wat experimenteren, want het moet wel getest worden h?  B-)

Ps, twijfelde waar te posten, "desserts" is ook een optie maar omdat het nog geen volledig recept is .... maar in de "rookkamer" geplaatst.

Ik ga nog wat Amerikaanse fora bekijken of ik daar wat wijzer word.  :D

Happy barbecue to you all!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ben benieuwd :)
 
Leuk idee! Klinkt in iedergeval erg lekker als het lukt
 
Ik maakte onlangs de smores met chocolade en caramel volgebs Jord's Smokey Goodness... erg feestelijk ook!
 
Sander72 zei:
Ik maakte onlangs de smores met chocolade en caramel volgebs Jord's Smokey Goodness... erg feestelijk ook!
Zijn dat die marshmallows met koekjes?
 
Ik heb afgelopen jaar een keer mango warm gerookt (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13611.msg228836#msg228836). Je moet dus oppassen dat de rook smaak niet te heftig wordt. En het koud roken kan volgens mij gerust eerder gedaan worden, wordt de rook smaak normaal gesproken alleen maar beter van.

Je hebt nu nog genoeg tijd op te experimenteren, ik zou beginnen met 30 minuten koud roken en dan proeven.

Ik ben benieuwd
 
Tentij.s zei:
Sander72 zei:
Ik maakte onlangs de smores met chocolade en caramel volgebs Jord's Smokey Goodness... erg feestelijk ook!
Zijn dat die marshmallows met koekjes?

en caramelsaus en chocolade en bourbon... Yihaaaaaaw!
 
Rustig Sander rustig. Je krijgt vast wel weer een shotje ooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan