BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

Joost12

Vuurmaker
Berichten
96
Gisteren weer een keer koud gerookte zalm gemaakt in mijn Roookoven.

De zalm eerst in een droge pekel gelegd van zeezout 1200 gram, rietsuiker 300 gram, bruine basterdsuiker 300 gram, twee eetlepels dille en wat gekneusde peperkorrels en jeneverbessen. Na 7 uur afgespoeld en gedroogd, daarna 16 uur gedroogd en toen kon de rookgenerator aan !






De begintemperatuur was netjes


En ook na 4,5 uur bleef hij nog netjes onder de 25 graden


Ze zien er al goed uit....





Ze liggen nu ingepakt in folie in de koelkast te wachten tot ze morgen en zondag aangesneden worden....
Was net nog in de schuur om een biertje te halen en moest me echt inhouden toen ik de koelkast open trok om ze niet mee naar binnen te nemen.... Heerlijk die geur !!!
 
staat bij mij voor volgende week zaterdag op het programma
 
Mooie stukken zalm ik had toch een heel kleinnnn stukje geproefd als ik bier gehaald had.
Trouwens een mooie rookoven heb je.
 
Hendrik Willem zei:
Mooie stukken zalm ik had toch een heel kleinnnn stukje geproefd als ik bier gehaald had.
Trouwens een mooie rookoven heb je.

Die oven ben ik ook heel blij mee ! Volgende week krijg ik ook nog mooie teflon gecoate rekjes binnen !
 
Volgens mij heeft die Borniak als voordeel dat je normale houtmot in de generator kan gebruiken ipv die achterlijk dure hockeypucks van de Bradley, toch?

Volgens mij wordt de Borniak in NL ook onder een andere naam geleverd, iets met Hunter of zoiets. Waar heb je jouw Borniak vandaan?
 
Mooie rookoven, en je zalm ziet er ook heerlijk uit.
 
Een van de weinige soorten vis die ik kan waarderen, en die hardware is idd fraai
 
DanBras zei:
Volgens mij heeft die Borniak als voordeel dat je normale houtmot in de generator kan gebruiken ipv die achterlijk dure hockeypucks van de Bradley, toch?

Volgens mij wordt de Borniak in NL ook onder een andere naam geleverd, iets met Hunter of zoiets. Waar heb je jouw Borniak vandaan?

Klopt helemaal, gewoon iets grovere mot ( of kleine snippers).
Dit is inderdaad een hunter in NL. Heb hem daar ook vandaan. De reden van aanschaf was het gemak en dan niet van die dure pucks....
 
Duidelijk! Thanks voor de bevestiging.

Deze komt dan ook op mijn toch al korte lijst van dingen, die in de toekomst misschien ooit met geluk en geld teveel hier in huis terecht kan komen ;)
 
Mooie vis hoor!!
 
Heb hem ook al ergens gezien en dan heette die modena...
Vind het een leuk ding voor er bij, ook om eventueel bij een wat grotere groep bijv vlees op een bepaalde temp te houden, of na te garen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan