BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

Merkel

Sprokkelaar
Berichten
27
Kon ze niet laten liggen bij de m.kro, ook beetje opgehitst door de familie of ik nog gerookte zalm mee ging nemen met de kerst. Gisteren avond even snel snel in de pekel ( grof zeezout, basterdsuiker, dille, gekneusde jeneverbes, en een beetje gemalen kruidnagel) gezet straks afspoelen afdeppen. En dan laat ik de zijdes een goede 12 uur drogen in de koelkast. Om ze vervolgens z'n 14 uur te roken met een mix van olijf/eiken mot.

20231220_202319.jpg


20231220_202312.jpg


20231221_100848.jpg
 
Ik heb vorige week een kilo warm- en een kilo koudgerookt en er ligt ook nog wat van een vorige keer in de vriezer.
Toch denk ik dat ik het niet kan laten om morgen of overmorgen nóg een kilo mee te nemen om te roken 😇
 
Bij de Lidl en Sligro in de aanbieding zalmzijdes
 
Klopt! Vanochtend laten liggen bij Sligro, want komende dagen geen gelegenheid om te roken dus haal het volgende week vers
… en ik had al een stukje Wagyu in de winkelwagen liggen ;)
Ook in de aanbieding bij Sligro, nu “slechts” €175 / kg excl. btw 🫣

Gerookte zalm ziet er goed uit (y)
 
Gerookte zalm is altijd lekker! 😋

Als je een keertje meer tijd hebt moet je hem eens op deze wijze maken naar het recept van Ewald : https://www.bbqgenootschap.nl/threads/perfecte-fingerlicking-koudgerookte-zalm.26210/

Wij thuis eten eigenlijk niks anders meer dan koud gerookte zalm via dit recept.

Ik maak altijd een mooie voorraad van 2 grote zalmzijdes, deze portioneer ik als ze gerookt zijn en dan trek ik ze vacuüm en gaan ze zo de vriezer in.
 
Gerookte zalm is altijd lekker! 😋

Als je een keertje meer tijd hebt moet je hem eens op deze wijze maken naar het recept van Ewald : https://www.bbqgenootschap.nl/threads/perfecte-fingerlicking-koudgerookte-zalm.26210/

Wij thuis eten eigenlijk niks anders meer dan koud gerookte zalm via dit recept.

Ik maak altijd een mooie voorraad van 2 grote zalmzijdes, deze portioneer ik als ze gerookt zijn en dan trek ik ze vacuüm en gaan ze zo de vriezer in.

Ja ga ik zeker eens proberen, tijd moet je maken he.
 
Die gerookte zalm ziet er zeker goed uit!
Waar ik benieuwd naar ben is of de rookmot van olijfhout bevalt.?
Ik wil dat al een tijdje uitproberen maar heb het nog niet aan gesurft.
Ook wel eens enkel met olijf gerookt want Ik zie nu een zakje eiken erbij staan dus neem aan dat je deze gemengd hebt?

Zelf rook ik zalm vaak met en combi van hickory en beuk. Whisky barrel is ook erg aan te bevelen bij zalm👍🏻
 
Die gerookte zalm ziet er zeker goed uit!
Waar ik benieuwd naar ben is of de rookmot van olijfhout bevalt.?
Ik wil dat al een tijdje uitproberen maar heb het nog niet aan gesurft.
Ook wel eens enkel met olijf gerookt want Ik zie nu een zakje eiken erbij staan dus neem aan dat je deze gemengd hebt?

Zelf rook ik zalm vaak met en combi van hickory en beuk. Whisky barrel is ook erg aan te bevelen bij zalm👍🏻

Heb inderdaad een combi gedaan olijf 80% en 20 eik% er goed bevallen.
Volgende keer ga ik voor enkel olijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan