BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
Het is er eindelijk van gekomen. Ik heb een koud gerookte zalm gemaakt. En het resultaat is heerlijk.
Zalmzijde bij de Makro gekocht, klaar gemaakt volgens Easterwood recept (http://www.easterwoodbbq.nl/2012/03/koud-gerookte-zalm-met-jack-daniels.html). Als zout grof zeezout gebruikt, spoelt makkelijk af. De zalm heb ik 2 x lichtjes ingesmeerd met Ketel 1 Matuur jenever. Is een zachte jenever met een heerlijk eiken aroma. Zalm heeft 4,5 uur in de smoker gelegen  (zie https://smokeyjohn.nl/zalm-koud-roken) met onderin de met beukenmot gevulde CSG. Naast de zalm ook nog een vergiet met wat zeezout gelegd (voor 1 uur). Gerookt zout is ook erg lekker.
Na het roken de zalmzijde in 3 stukken gesneden, gevacumeerd en in de vriezer gelegd. Vandaag in plakjes gesneden en gegeten met verse pasta, pesto en doperwten. Heerlijk
Ik kan een ieder aanraden het ook een keer te doen. Heel makkelijk te maken, met een fantastisch resultaat.


Zalmzijde ingesmeerd met suiker, peper en grof zeezout


Beetje Matuur er over druppelen




CSG onderin de smoker gezet en aangestoken


Ook een beetje zout roken


Vacumeren  en in de vriezer voor een paar dagen


Zalm in dunne plakjes snijden, ondertussen verse paste gekookt en pesto gemaakt. Doperwten even meekoken met de pasta.


We hebben weer heerlijk gegeten. Bedankt weer voor het kijken

 
Klinkt in ieder geval al lekker ;)
 
Niet gebeurt....  :p
 
Klinkt goed Peet. Dat recept ga ik ook eens maken. Thanks.

Wij zijn er hier ook verzot op. Vele malen lekkerder dan die zoute zalm uit de supermarkt
Maar je schrijft 4,5 uur. Is dat niet wat kort? Bij mij is een volle csg ca 12 uur.
Heb dan ook de laatste 2 keer in de nacht gerookt. Gaat prima en de q is volgende dag weer ready to go.

En inderdaad, met verse pasta is het een toppertje.
 
Ridevi71 zei:
Klinkt goed Peet. Dat recept ga ik ook eens maken. Thanks.

Wij zijn er hier ook verzot op. Vele malen lekkerder dan die zoute zalm uit de supermarkt
Maar je schrijft 4,5 uur. Is dat niet wat kort? Bij mij is een volle csg ca 12 uur.
Heb dan ook de laatste 2 keer in de nacht gerookt. Gaat prima en de q is volgende dag weer ready to go.

En inderdaad, met verse pasta is het een toppertje.
Via deze link https://smokeyjohn.nl/zalm-koud-roken gelezen dat hij tussen de 4 en 5 uur rookt. Wilde de 1e keer niet te lang roken en het is ons prima bevallen
 
Lekker hier snel ook nog eens doen en dan hopen dat het koudrook seizoen snel afgelopen is  :D
 
dat ziet er goed uit
 
Bedankt voor het recept. Dat wil ik zeker ook een keer gaan proberen. Het ziet er zo lekker uit
 
Koelkast temperatuur (inclusief warmte die van de CSG af komt) is ideaal maar lastig. Alles daarboven is minder wenselijk (nog wel acceptabel). Maar voedsel 12 tot 24 uur lang op kamertemperatuur (of zelfs lichaamstemperatuur) bewaren is niet zo handig (uit voedselveiligheids oogpunt).
Nog warmer en je bent je zalm aan het garen
 
Ben erg benieuwd wat daar de achterliggende gedachte van is
 
Met koud roken is temperatuur rond de 10 graden ideaal, maar zolang het onder de 25 graden blijft is het ook goed. Stijging van de temperatuur tov buiten temperatuur met een CSG is minimaal. In mijn OTP 67 stijgt de temperatuur slechts 1 ? 2 graden, zeker geen 15 graden.
Uiteraard het te roken product niet direct boven de CSG plaatsen als je een kettle gebruikt, want op die afstand wordt de temperatuur veel te warm en gaart het product.

Koud roken in de zomer kan prima in de wat koudere nachten, zolang je het in de ochtend voordat het warmer wordt op tijd terug in de koeling legt.

Ik rook mijn zalmzijdes met een CSG altijd tussen de 24 en 32 uur. Dit hoeft niet in ??n sessie, dus kan je over meerdere nachten verdelen mits je natuurlijk super verse zalm gebruikt en het overdag op tijd weer in de koelkast legt.
 
Top info thanx

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ziet er fantastisch uit, moet ik ook eens proberen ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan