BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm met whisky

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.965
foto.JPG


Ingredi?nten:

  • 1 zalmzijde met de huid er nog aan
  • 2/3 cup zout
  • 1/3 cup bruine suiker
  • vers gemalen peper
  • whisky om de zalm mee te bestrijken

Werkwijze:

Let op koud roken gebeurt bij temperaturen onder de 30 C, dit kan dus alleen als de buiten temperatuur laag is!

Controleer of de graten bij de zalm allemaal verwijderd zijn. Bestrooi de zalm rijkelijk met peper, meng het zout en de suiker en bestrooi de zalm hiermee.

foto.JPG


Pak de zalm goed in met huishoudfolie en leg het in de koelkast onder iets zwaars, voor 1 tot twee dagen. Keer de zalm om de 12 uur. De zalm wordt nu ook een stuk stugger.

Spoel de zalm goed af onder stromend water en leg deze voor 12 - 24 uur te drogen in de koelkast. De buitenkant van de zalm vormt dan een patine laagje die de rook goed vasthoudt. Tijdens het drogen smeer je de zalm een paar keer in met whisky, ik gebruik Jack Daniels.

foto.JPG


Daarna heb ik hem voor 10 - 12 uur gerookt met de Cold Smoke Generator gevuld met beuken hout.

foto.JPG


Omdat verse zalm parasieten kan bevatten heb ik de zalm na afloop vacuum verpakt en voor een paar dagen ingevroren, op de parasieten gaan dan dood.

Dominique en Dennis waren zo aardig om hem te proeven, hier is de foto van Dennis.

AmCs1AOCQAEN82W.jpg
 

Eet smakelijk!

 
Frits bedankt voor het delen van het recept.
 
Hij was lekker hoor Frits!
 
prachtige zalm Frits.
Fijn dat het erbij hebt gezet van de parasieten en invriezen, kan iedereen zijn voordeel weer mee doen
 
Hij was fijn, in ieder geval wat zouter dan de vorige. Ik zou zeggen, ga zo door, ik blijf wel keuren....  ;-)
 
We blijven vrolijk doorgaan Dominique.

Jij had het 'kontje' geloof ik en dat is dunner en daar komt mischien dat bittertje vandaan..
 
Dat bestrijken met Wiskey geeft dat veel/andere smaak dan zonder? Ga het bij de volgende ronde uit proberen, klinkt in elk geval goed!
 
Vraagje:
Ik heb het recept ook geprobeerd (eerste keer zalm roken). Ik heb diepvrieszalm gebruikt. Deze hetzelfde behandeld als hierboven. 24 uur laten pekelen (kwam echt enorm veel vocht vanaf) en 24 uur laten drogen. Toen 12 uur gerookt. Resultaat: niet te eten zo zout. Komt het omdat ik geen mooie verse zalm heb gebruikt? Of doe ik iets anders verkeerd?
 
Leo zei:
prachtige zalm Frits.
Fijn dat het erbij hebt gezet van de parasieten en invriezen, kan iedereen zijn voordeel weer mee doen


Ik neem aan dat de "verse" zalm die wij gebruiken ingevroren wordt aangeleverd.
Denk je dat er bij het roken toch weer parasieten in kunnen komen ondanks het koelen en zouten wat we doen?    :-?
 
Lekker hoor
 
Hans zei:
Leo zei:
prachtige zalm Frits.
Fijn dat het erbij hebt gezet van de parasieten en invriezen, kan iedereen zijn voordeel weer mee doen


Ik neem aan dat de "verse" zalm die wij gebruiken ingevroren wordt aangeleverd.
Denk je dat er bij het roken toch weer parasieten in kunnen komen ondanks het koelen en zouten wat we doen?    :-?

Verse zalm wordt niet ingevroren aangeleverd, maar erg sterk gekoeld.
want als het ingevroren aangeleverd zou zijn dan zou je het als consument niet meer kunnen invriezen.
Vaak worden de zalmen overal ter wereld binnen 24 uur aangeleverd
 
Terug
Bovenaan Onderaan