BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte eend

 
 

henkk

Stoker
Berichten
308
Ik had nog twee stukjes eendenborst liggen in de vriezer dus die moesten maar eens opgaan ik had ergens gelezen om ze koud te roken dus dat hebben we gedaan.
Bestrooid met zout en ingepakt
Foto-J3YUA3PC-D.jpg

eierdoosje met hout snippers en houtmot en natgemaakt
Foto-YLGE6DRN-D.jpg

Dekseltje dicht en roken maar, dat dacht ik dus ze is tweemaal uitgegaan
waarschijnlijk geen goede trek in de doos
Foto-NBZIIEJJ-D.jpg

de eendjes lagen lekker in de rook
Foto-8EBYOV48-D.jpg

Het eerste eierdoosje opgebrand na 1.5 uur
Foto-EBDBAFI4-D.jpg

en meteen omgedraaid
Foto-P4TYUMAC-D.jpg

Ik dacht bij me zelf kan er ook natuurlijk nu 1 bakken in de pan dus alzo geschiede
Foto-STAY3PFO-D.jpg

even gebakken en toen 15 min laten rusten
Foto-ACHNVHEB-D.jpg

na 15 gesneden en opgegeten smaakte boven verwachting lekker
Foto-SD6NSHSG-D.jpg

Het andere stukje was nu ook gereed, deze had bijna drie uur rook om zich heen gehad  :D
Foto-UGPMSXIE-D.jpg

Foto-GQYRJAR4-D.jpg

Na het afkoelen nog een nachtje in de ijskast
Daarna op gesneden op de snijmachine op eerst op standje 3 maar dat vond ik te dik dus ik heb standje 1 gedaan
Foto-GXAOHFRA-D.jpg

Foto-OROR7CDC-D.jpg

onder het genot van een pilsje lekker opgegeten











 
Koud gerookte eendeborst is heerlijk, heb het voor de eerste keer bij Reitse gegegeten en daarna nog eens zelf gemaakt.
Gaat dit najaar nog eens gebeuren :D

Waarmee heb je gerookt?
 
met wat beuken snippers en houtmot waar dat van gemaakt is weet ik niet heb het gekocht bij een hengelsport winkel.
 
Apart.. nieuw voor mij.
Hoe lang hebben ze in het zout gezeten? En had je het zout weggespoeld?
Ik heb ooit wel eens eendeborst gedroogd volgens Nicolay: http://blog.seniorennet.be/keukenweetjes/archief.php?ID=141 Niets met BBQ te maken , maar ook enigszins "eng". Resultaat daar tegen was super!..

Neem een eendenborst, ja wat anders ??? en stop deze in een langwerpige container met ,liefst, grof zeezout. Dus een laag zout onderaan, de eendenborst er op en dan weer zout er boven op.
Het vet moet er nu wel aanblijven !!!
Stop dit bakje vierentwintig uur in de koelkast, draai de borst misschien een keer om en haal ze er ’s anderendaags uit. Veeg het overtollige zout er af en wikkel de eendenborst in een licht vochtige doek. Een gewassen stuk handdoek of zo wat...zonder smaak van waspoeder !
Kruid de eendenborst eerst royaal met zeer grof gemalen zwarte peper. Niet van die steak peper, die is te grof. Maak het zelf door de knop van de pepermolen los te draaien....
Er mag echt heel kwistig mee omgesprongen worden.
Leg de gezouten en gepeperde magret nu in de groentelade van de koelkast en probeer om een week te wachten, liever nog tien dagen...Af en toe eens kijken mag. Het vodje er eens af halen om te kijken, er terug mooi omheen draaien en koesterende woordjes toespreken, dat is allemaal toegelaten.
Na een “dikke” week is de magret klaar.

 
Ziet er goed uit zo'n eendeborst. Leuke bereiding.
 
Die gerookte eendenborst, 2 stuks,  (naar recept van Reitse - Winter Weber Kookcursus 06.11..2008) heb ik vorige week nog gemaakt! Is echt heerlijk.
Afgelopen zaterdag, bij een etentje, de eerste helft gebruikt, komende zaterdag de andere helft bij weer een etentje.

@Abraham, dit recept lijkt heel erg op het recept Duck Prosciutto uit Charcuterie.
Ik ben heel blij te horen dat het super was. Ik wil het op enig moment zelf gaan proberen.

O.a. met het oog hierop ben ik nu bezig een oude koelkast "om te bouwen" naar een "koel-droogcel". De ventilator is al ingebouwd, binnenkort komt de blauwe verlichting er in. Het dubbelglas voor in de deur wordt volgende week besteld.  Ik heb van de vorderingen al foto's van gemaakt. Zodra ik in staat ben om foto's te plaatsen zal ik ze laten zien.  Voor wat betreft het plaatsen van foto's wacht ik op een vriendje die nu op vakantie is. Die moet het e.e.a. installeren/opstarten en mij les geven in het plaatsen.
 
Ziet er erg lekker uit. Wat een goed idee met dat eierdoosje.
Dat had ik nog niet eerder gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan