Beef en Steak

Koreaanse Cheesy Buldak Bitterballen met verschillende soorten dip

Sticky Fingers

Gemarineerd
Hoi Bbq genoten,

Bitterballen….. ik kan ondertussen wel zeggen dat ik verslaafd ben aan die lekkere ronde balletjes uit het vet met als basis een stuk vlees van de Bbq. Al langer speelde het door mijn hoofd om eens een Buldak ( vuurkip ) Bitterbal te maken. Dat idee moest er maar eens van komen. Moeilijk is het allemaal niet als je een basis hebt om vanuit te gaan. Het kost alleen pokke veel tijd aan werk maar dat heb ik er graag voor over.

De Koreaanse Cheesy Buldak ( Vuurkip ) Bitterballen zijn gebaseerd op het vuurkip recept ( Buldak, pittige Koreaanse BBQ kip met kaas! ) van Noskos en ik ga van de ragout altijd uit van het basis recept van Kees Holtcamp dat pas ik meestal aan aan de bitterbal die ik maak. voor de rest heb ik lekker zitten freewheelen hoe ik het in elkaar heb gezet.

Eerst heb ik de Buldak saus gemaakt voor de marinade van de Buldak kip en voor het maken van de ragout( de Buldak saus wordt dus in principe mijn koude bouillon om de ragout te maken )

IMG_1951.jpeg

Die saus alleen al is al duivels als die staat te pruttelen🔥

Vervolgens heb ik de kip in de marinade gezet en vacuüm getrokken zodat die een nachtje kon zwemmen in de koeling.
IMG_1955.jpeg

Wat ruikt dat toch lekker 😋 de pit van de Buldak saus komt je gewoon tegen
moet als je die vacuümzak de dag erna opentrekt😍

IMG_1964.jpeg

Vervolgens heb ik de Bbq aangestoken en ben ik uitgegaan van 180c directe hitten en heb ik de Buldak kip gegrild.

IMG_1966.jpeg

IMG_1967.jpeg

Nadat de vuurkip klaar was heb ik alles klein gesneden en even apart gezet.
IMG_1969.jpeg

Het was ondertussen tijd om de ragout te gaan maken.
Alle ingrediënten klaar gezet zodat ik in een keer door kan gaan met het maken van de ragout.
IMG_1970.jpeg

Hop boter in de ketel, als die is gesmolten gelijk de bloem erbij en even alles aan de kook brengen dat de roux goud geel is.
Dan komt de Buldak saus erbij ( ik wilde de saus eerst door een zeef halen maar dat heb ik niet gedaan omdat ik dan alle lekkers wat in de Buldak saus zit zou verliezen ) en de melk.
Vervolgens is het even alles goed door elkaar mengen en weer aan de kook brengen dat je een mooi ragout hebt.

IMG_1971.jpeg

Dit rook nu al lekker.

Vervolgens de ketel van het vuur gehaald en de geweekte gelatineblaadjes erdoor geroerd. Als die zijn opgenomen in de ragout gaat de room met eidooiers erdoor, vervolgens de gesneden Buldak kip toevoegen en daarna de cheddar kaas en harde mozzarella kaas en als laatste voeg je wat groenvoer toe, in dit geval de bosuien.

IMG_1973.jpeg

En er moest na dit alles geproefd worden. Booo ik ben nu al fan van deze ragout 😍 en dat al
zonder een heerlijk krokant korstje. Het verslavende pitje wat in de vuurkip aanwezig is is bij de ragout ook aanwezig. Missie 1 geslaagd al zeg ik het zelf.

Vervolgens heb ik alles in een grote schaal gestort en mocht dit een nachtje opstijven in de koeling.

IMG_1975.jpeg

De dag erna heb ik de opgesteven Buldak ragout erbij gepakt en allemaal hompjes van 40 gram van gemaakt ( ik vind dat wel een mooi gewicht voor een bitterbal )

IMG_1985.jpeg

Toen heb in van de Buldak hompjes de bitterballen gedraaid.

IMG_1987.jpeg

Vervolgens heb ik mijn paneer benodigdheden klaar gezet en heb ik ze eerst van een laagje paneer stof voor zien, toen heb ik ze door een mengsel van eiwit en bloem gedaan en toen door de panko.

IMG_1988.jpeg
IMG_1989.jpeg
IMG_1991.jpeg

toch een mooi eindresultaat na al dat harde werken. Ik heb er 54 stuks van kunnen draaien 🤗

Ondertussen was ik wel nieuwsgierig geworden hoe deze Buldak bitterballen zouden smaken. Ik heb er 8 appart gehouden en de rest heb ik in de diepvries ingedaan waar ze kunnen opstijven voor ik ze in zakken verdeel.

Aangezien ik geen frituurpan heb gebruik ik meestal een ketel en die gaat het fornuis op.
De olie laten verwarmen tot 180c en de Buldak Bitterballen frituren tot ze mooi krokant zijn.

Ik heb daar helaas geen foto van omdat mijn enthousiasme en mijn honger naar dit lekkers de overhand nam 😅

Het resultaat mocht er zijn na al die dagen van voorbereiden.

IMG_1996.jpeg
IMG_1999.jpeg
IMG_2001.jpeg
IMG_2002.jpeg

Deze Buldak bitterballen zijn wel een blijvertje. Het pitje waar ik zo aan verslaafd ben bij Buldak is aanwezig samen met de gesmolten kaas en de bos ui maken dit weer een geslaagd avontuur😋

Ik heb de bitterballen geserveerd met 4 soorten dipsaus. Een Yoghurt-knoflooks dipsaus,Gochujang-mayonaises dipsaus, Honing-soja dipsaus en een Sesam-limoen aioli dipsaus.

Groet,
Roy

Laatst bewerkt:
OKe, dit lijk me lekker! Thnx voor deze inspiratie 🔥

O Sticks wat een werk maar wat een resultaat :love:
Wel een keer gewoon pittige kip B-ballen gemaakt maar dit is van een gelaagdheid :love:

@Grillmeester Jan : m.b.t. Bitterballen: "Do or Do Not, there is no try"

Wauw Roy, het water loopt me hier een partij in mijn mond dit is echt hogere bitterbal wiskunde.
Geweldig

Wauw, de bitterballenkoning! :love: Held!
Wat een werk, maar de beloning is wel naar. Die wildbitterballen waren ook al zo'n succes. 😋

En een "pitje" in de buldak? Ik heb na 1 zakje Buldaksaus (die bij de noodles zitten) een liter kwark voorzichtig naar binnen zitten lepelen tegen de brandblaren.

Dat is pas een culinair bitterballetje.
Lijkt me heerlijk 🤤.

Wow Roy, wat een karwei... maar dan Grote Blij!

Dankjewel allemaal 😍
Het is inderdaad wat werk maar ik vind het gelukkig leuk om allemaal te doen.

Ik heb al weer een nieuw project in mijn hoofd 🤦🏼‍♂️ het moet alleen nog gestalte krijgen en met de zomer voor de deur lijkt het mij leuk om een Knetterijs bacon bitterbal te gaan maken.
Het moet dan niet zo een 40 grams bitterbal gaan worden maar een mooi dessert bitterbal. Mooie uitdaging voor de komende maanden om dat uit te gaan werken. Wordt vervolgd 🤗

Wauw echt super goed gemaakt man!
Echt leuk zoon recept!:)
Krijg er direct goede ideeën van.. iets van runderwang lijkt me ook heel geschikt voor in de bitterbal.

Je bent de bitterballen koning.
Verslag is lekker leesbaar met smakelijke foto's.
De bitterballen zien er lekker uit.

Terug
Bovenaan Onderaan