Beef en Steak

Koreaanse beercan chicken.

Dr. Truffel

Kooltjesharker
Zo dan ben je een paar dagen aan het inlezen over hoe je moet bbq-en en doen, heb ik de eerste biefstukspiesen gemaakt op de Smokey Joe en was er een Master Touch 57 in afwachting (Nogmaals dank aan iedereen voor dit goede advies). De biefstuk was al knap lastig als absoluut beginner, maar ergens is de uitdaging ook heel erg leuk. En dan.... dan lees je ineens dat je stickers kunt verdienen!

Oosters, Aziatisch en etc vind ik erg lekker, dus daar speelde ik al mee v oor een vis gerecht, totdat ik de beercan chicken dus zag. Bog niet wetende of mijn 57 op tijd klaar zou staan ben ik er toch maar voor gegaan en wou het 100% op de gok doen door zelf te bedenken hoe of wat. En geloof mij, dit was een immens succes! Maar nog net niet perfect... :)

Bekijk bijlage 76425

Pekelbadje (even koken en nacht wachten):
1 laurierblaadje gekneusd
10 gram peperkorrels
2 geplette tenen knoflook
1/2 rode peper gekneusd
3 kruidnagels
60 gram zout
water
Bekijk bijlage 76426

Kip een 12 uur laten staan in de koelkast en aanvullen met een 4 liter water ongeveer.
Bekijk bijlage 76427

Karnemelk badje (goed mengen/kloppen en nacht wachten), na kip spoelen en droogdeppen, kip een 6 tot 7 uur laten zwemmen:
500 ml karnemelk (later aanvullen tot de kip onder is in de pan).
1/2 tbs Gember poeder (had meer gemogen)
1/2 tbs Citroengras poeder (had meer gemogen)
50 ml Miri (niet kunnen proeven)

Bekijk bijlage 76428

Kip kruiden, na droogdeppen van karnemelk bad:
BBQ Koreaan (rondom en van binnen instrooien/smeren)
Pinda olie om het te laten plakken.
Bekijk bijlage 76429

BBQ aan met kokosbriketten en maar wat neer gegooid op de gok. Lekker op 175 graden kunnen houden en temperatuurmeter in de borst van de kip voor 75 graden intern.
Bekijk bijlage 76430

Glazuurtje voor aan het einde (verhitten en flink roeren tot smeuïg geheel):
50ml Sojasaus
30ml Ketjapsaus
50ml honing
1/4 tbs Chili vlokken
1/4 tbs BBQ koreaanse kruiden
20ml water
2 tbs sesamzaad
Bekijk bijlage 76431

Wachten tot krokant huidje en 75 graden intern, daarna insmeren en dicht op de kolen zetten andersom (uiteraard je vingers verbranden).
Bekijk bijlage 76432

Het resultaat van binnen.
Bekijk bijlage 76433

------

Ik was letterlijk 15 minuten te vroeg en had de andere kant iets knapperiger willen hebben, maar ik had geen kolen bakken en het lag niet geheel perfect daardoor. Uiteindelijk heb ik hem nog een paar minuten na gegrild om gaar te krijgen.

Het resultaat in smaak was echt geweldig met een super malse sappige kip! Citroengras en Gember was niet goed aanwezig en had dus iets sterker gemoeten (aangepast in recept). Miri heb ik totaal niet kunnen proeven, en dat is achteraf ook niet nodig door het glazuurtje welke ik pas later bedacht. Maar na de paar extra minuten op het rooster direct was het echt een heerlijke kip die alles overtreft wat ik ooit eerder heb gehad. Dit is dan ook een absoluut blijvertje en ook de manier waarop ik het heb gedaan met pekelen en etc.

Ik zou natuurlijk een druipschaal moeten gebruiken, maar heb de bbq van binnen nog niet schoongemaakt en ga hem morgen pas grondig aanpakken, vandaag kwam ik er niet meer aan toe; Omdat ik nog een thermometer heb opgehaald en een houder voor de kip.

Absoluut tevreden en volgende keer nog iets beter garen en krokanter huidje. Maar dit was qwa smaak geweldig en super mals.

Nee nog geen badge (niet geven), pas als het goed is en eerder niet, ligt nog genoeg kip in de diepvries en dit was nog niet zoals ik het wou. Ik miste de gember en citroengras nog in smaak en de garing was nog niet naar wens. Door het karnemelk verandert de kip behoorlijk en gaart hij veel sneller vanaf buiten en dan nog niet van binnen. Hij had langer moeten staan en kon met gemak want ik had de meest zachte kippenborst ooit.

het ziet er al fantastisch uit, en al doende leert men! Je bent al lekker bezig.

Waarom had je hem niet langer laten staan? Je had er toch een thermometer inzitten.
Zit het blik in de chicken sitter of zit het anders in elkaar?
De badge bewaren we op jouw verzoek tot de volgende keer.

Niet helemaal gaar maar na een end sear wel.
Mooie lering kun je eruit halen.
Op eigen verzoek geen tok. Als je dan toch zo goed bezig bent:
Ik zie dat je ketjap manis van conimex bijna op is, Weggooien en nooit meer aan denken en een echte Manis kopen zoals ABC ketjap.
Te koop in elke toko maar ook gewoon bij de Jumbo. Die van Conimex is niet smerig maar absoluut geen echte ketjap manis
Als je dan toch in een toko bent neem dan een echte pure sesamolie mee, en gooi die
van Mee chun ook weg(zag ik in een ander draadje van je), dat is gearomatiseerde nep sesamolie.
Ben benieuwd naar je volgende kip.

Laatst bewerkt:
Lekker bezig! En zeker nog een poging doen, maar niet te kritisch op jezelf zijn. Lekker is lekker. 💪🏻

Truffels niet te streng voor jezelf!
Het kan altijd beter. Dat maakt de hobby boeiend en leuk.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Wanneer je de smaken wilt opkrikken;
Klompje gember (, zonder schil natuurlijk) en 3st sereh/citroengras fijn vijzelen of fijn draaien met een beetje olie (, in de Magimix of soortgelijk). Aanbrengen op kip samen met de rub.

Gember en citroengras hebben net als veel andere ingrediënten verhitting nodig om hun potentieel te kunnen benutten, het meeste van wat jij gebruikt blijft achter in de karnemelk, dat is waarom de smaken niet aan je verwachtingen voldoen 🙂.

Wanneer je de smaken wilt opkrikken;
Klompje gember (, zonder schil natuurlijk) en 3st sereh/citroengras fijn vijzelen of fijn draaien met een beetje olie (, in de Magimix of soortgelijk). Aanbrengen op kip samen met de rub.

Gember en citroengras hebben net als veel andere ingrediënten verhitting nodig om hun potentieel te kunnen benutten, het meeste van wat jij gebruikt blijft achter in de karnemelk, dat is waarom de smaken niet aan je verwachtingen voldoen 🙂.
Dat Gember verhitting nodig heeft ben ik het niet helemaal mee eens, neem bijvoorbeeld de ingelegde gemberplakjes (Gari ) die je bij de sushi krijgt om je smaak te neutraliseren.
De schil van gember is gewoon eetbaar maar is estetisch misschien niet zo fraai maar kan absoluut geen kwaad en schijnt zelfs nog goede voedingstoffen te bevatten.
Citroengras wel om de aroma's vrij te maken, want citroengras zelf is nauwelijks eetbaar omdat het supertaai is, zeer fijngesneden en gestoofd zijn alleen de witte zachtere delen eetbaar, of inderdaad door de magimix zo fijn mogelijk
Dat Karnemelk de hele boel aan smaakmakers elimineert ben ik het volledig mee eens.

Ik maar denken dat dat verslavende spul bij m'n sushi geblancheerd werd ;).

Nee zonder gekkigheid even, natuurlijk kan je niet alle ingrediënten over één kam scheren, mijn verwoording is hier wat kort door de bocht. En natuurlijk zijn er dingen die rauw een andere smaakbeleving hebben dan gegaard. Om maar even bij de sushi te blijven, die rauwe vis gaat er altijd goed in! Mijn reactie is bedoeld als oplossing voor het tekort aan smaak wat te TS ervaart in zijn receptuur.

* Die taaie stukken citroengras in je curry welke je besteld in Thailand zijn wel vervelend tussen je tanden, maar ook wel onderdeel van de beleving 🙃.

Waarom had je hem niet langer laten staan? Je had er toch een thermometer inzitten.
Zit het blik in de chicken sitter of zit het anders in elkaar?
De badge bewaren we op jouw verzoek tot de volgende keer.

Ik dacht dat ik de meter in het dikste stuk had zitten en deze gaf 81 aan op den duur. De kip heb ik op een houder gezet, maar heb er niets in gedaan aan vocht of iets anders.

Volgende week nog een keer met alle tips van het forum. @A3N legde al een verbeterd pekel proces uit en zal rekening houden met de kruiden dit keer (niet in de karnemelk).

Volgende week mijn badge halen, mits het goed gelukt is. :ROFLMAO: En anders de week daarop direct weer proberen, heb nog teveel kip in de diepvries.

PS: Beheerder heeft foto probleem proberen op te lossen, maar foto's zijn weg en moet ze vanavond even opnieuw toevoegen, geen paniek dus en ben op de hoogte gebracht.

Terug
Bovenaan Onderaan