BasBQ
Beef en Steak

Koreaanse bbq

 
 

Vuurvlieg

Stoker
Berichten
354
Nou dan vanavond deze maar eens uitproberen.

ehejyqyq.jpg


Ik heb niet echt Koreaanse gerechten, dat is best wel ingewikkeld en vergt nogal wat voorbereiding (tijd) dus dan maar de speklapjes met de char siu saus verder kip gemarineerd in een in de toko gekochte kant en klare marinade en verder wat garnalen gemarineerd in  home made tomaten Chili saus. Stukjes paprika en en een huzarensalade. Voor morgen staan de ribbels in de marinade.

 
Suc6! We lezen je ervaringen wel.
 
ziet er leuk en spannend uit, ben benieuwd naar je ervaringen
 
ben ook wel heel benieuwd ,ik verkoop ze wel maar heb er nog niet veel mee gedaan.
 
Zie hier tussen neus en lippen toch zomaar even twee hele geweldige recepten voorbij komen.
 
Nou daar komt die dan.

In mijn enthousiasme een volle starter briketten recht onder de Koreaanse bbq-plaat neergelegd. Ik dacht het ding loeiend heet te moeten stoken. Bij het eerste gerecht, de garnalen ging dat nog wel. Die dingen waren in een luttele 2 minuten gaar. Had wel moeite om ze op de koepelvormige plaat te houden. Door de gebruikte marinade gleden die steeds naar de zijkanten.

uzebuja4.jpg

De garnalen zagen er mooi uit en smaakten opperbest. Zeker voor herhaling vatbaar.

Vervolgen de kippepootjes erop. Oeps dat ging dus veel te hard. Kip dreigde te verbranden dus maar snel ernaast gelegd en indirect bereid aan het eind nog even op de plaat gelegd. Kip smaakte heerlijk.

agu9avuh.jpg

byradaty.jpg


Ietwat wijzer geworden de plaat eraf gehaald  en de briketten onder de plaat vandaan geveegd naar de zijkanten. Vervolgens het spek erop. Had hiervoor twee verschillende marinades. De char siu beviel me nog het meeste.
Deze keer ging het al een stuk beter hoewel de plaat nog iets te warm was.

y4y8asut.jpg

4yba9ema.jpg


Overpeinzingen.. Garnalen prima. Kip niet meer doen. Spek ok. Geen. vlammen omdat het vet en marinade in de rand van de plaat druipt.

Het ding is bedoeld voor zwaar (nat) gemarineerde zaken. Doordat ik de briketten in eerste instantie onder de plaat had werd dat ding veel te heet hierdoor verkoolden de marinade van de garnalen en ik moet nog zien hoe ik dat ding weer schoon krijg.
Het zit erg vast, misschien in de oven en die dan op de schoonbrandstand zetten.

Ik heb nu niet echt een goed gevoel bij dit ding. Ik zou het nu nog zeker geen aanrader willen noemen. Maar wie weet vindt ik er door te blijven experimenteren wel een leuke toepassing voor.

Vandaag maar weer gewoon low and slow ribbels op de Q dat bevalt me nog het beste, heb je ook tijd voor een biertje en hoef je alles niet om de minuut om te draaien.
 
Ik probeer even de gedachtengang te snappen van de vorm en locatie van het apparaat.

Bolle vorm maakt het op de plaats houden van spullen niet heel handig en hij wordt gewoon in het gat van de weber geplaatst.

Zal waarschijnlijk allemaal bebaseerd zijn op een cultuurding. Kan de unieke toepassing hiervan nog niet zo snel ontdekken, ten opzichte van andere gietijzeren BBQ platen/pannen.
 
het zal idd best wel weer even wennen zijn hoe heet je die plaat moet stoken en waar je je vuur houdt

ziet er wel lekker uit
 
In Korea doen ze eigenlijk alleen dun gesneden, gemarineerd vlees (rund,spek ed) erop, die door de eter zelf wordt geQ'd.
Dit zeer kort om het zo mals mogelijk te houden.
Eenmaal klaar wordt het vlees samen met andere ingredi?nten in een slablaadje gepropt en in 1 X naar binnen geschoven!! :p

Heerlijk!!! ;) :) :D

Greetz Marco
 
MarBQ zei:
In Korea doen ze eigenlijk alleen dun gesneden, gemarineerd vlees (rund,spek ed) erop, die door de eter zelf wordt geQ'd.
Dit zeer kort om het zo mals mogelijk te houden.
Eenmaal klaar wordt het vlees samen met andere ingredi?nten in een slablaadje gepropt en in 1 X naar binnen geschoven!! :p

Heerlijk!!! ;) :) :D

Greetz Marco

zo leer je nog eens wat  :)
 
Leo zei:
MarBQ zei:
In Korea doen ze eigenlijk alleen dun gesneden, gemarineerd vlees (rund,spek ed) erop, die door de eter zelf wordt geQ'd.
Dit zeer kort om het zo mals mogelijk te houden.
Eenmaal klaar wordt het vlees samen met andere ingredi?nten in een slablaadje gepropt en in 1 X naar binnen geschoven!! :p

Heerlijk!!! ;) :) :D

Greetz Marco

zo leer je nog eens wat  :)
Ja leuk deze achtergrond info bedankt!
 
ik moet zeggen, wat ik me ervan herinner was de plaat inderdaad loeiheet en ging het (rund) vlees er heel kort op, niet gemarineerd (maar wel goed gekruid). maar ik heb het ook maar ??n keer meegemaakt dus wellicht zijn er varianten met veel marinade enzo!

in elk geval horen er 1001 bijgerechten/'banchan' bij  :p en koreaanse eh, alcohol. suggesties van wat ik gedronken kan hebben welkom.
 
Ziet er toch best wel hebberig uit  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan