Beef en Steak

Koreaans: Soonhan Buldak (Milde vuurkip)

Ewald

Administrator
Forumleiding
Beetje verslavend lekker is Buldak (Bul = vuur en Dak = Kip), maar als je de enige thuis bent die wat pittigheid kan waarderen (niet overdreven overigens) dan wordt het lastig om dit fantastische gerecht vaker te maken, want dit gerecht is een ware umami bom.
Dus de hete versie helemaal uitgekleed en overgebleven zijn de pure smaakmakers, met een beetje pittigheid want gochujang bevat nog redelijk wat pepers.
De gochugaru (chilivlokken) en de verse pepers uit het gerecht gehaald, hiervoor zijn wel 2 jalapeño pepertjes teruggekomen, puur voor de frisse paprika smaak want groene jalapeño pepers zijn heel mild pittig. De kippenpoten zelf met vel ontbeend, want dit is, wat ik van mijn tante heb meegekregen normaal gebruik in Korea, kippendij met vel.

순한 불닭 Soonhan Buldak oftewel, vrij vertaald: milde buldak, (milde vuurkip)
Deze versie is thuis goedgekeurd.

DSC_4085.JPG

DSC_4086.JPG

De hoofdsmaakmakers voor de marinade, en verse gember en knoflook raspen/fijnhakken en de jalapeño pepers
Knoflook en gember fruiten rest van de ingredienten toevoegen inclusief 120 ml. kippenbouillon en 240 ml. sprite (met suiker)
en even inkoken.
DSC_4090.JPG

Marinade af laten koelen en dan mogen de dijen filets met vel een poosje zwemmen in de helft van de marinade.
DSC_4099.JPG

Uit de marinade
DSC_4100.JPG

Op de BBQ, eerst indirect bij zo'n 200 graden Celsius voor 15-20 minuten.
DSC_4108.JPG

DSC_4111.JPG

DSC_4112.JPG

Daarna even goed hoog direct grillen, en een donker randje mag best.
DSC_4113.JPG

DSC_4115.JPG

DSC_4118.JPG

De overgebleven andere helft van de marinade in een skillet verwarmen en de in hapklare brokken gesneden kippendij fillets er voorzichtig door roeren
DSC_4122.JPG

Mozzerellabollen uit elkaar plukken en verdelen over de skillet
DSC_4124.JPG

20 minuutje laten smelten met het BBQ deksel dicht
DSC_4131.JPG

DSC_4132.JPG

Lenteui ringetjes erop (het groen)
DSC_4141.JPG

JUMMIE
DSC_4145.JPG

Nog meer JUMMIE
DSC_4156A.JPG

Fantastisch lekker dit, snel allemaal maken, mild of pittig

Laatst bewerkt:
🫠😋 ik krijg steeds meer de kriebels om me ook eens in de koreaanse keuken te verdiepen.
Heerlijk.

Lijkt me heerlijk dit , deze ga ik volgend weekend maken. 😋

Wauw dit gaat op de lijst. En bij mij wordt het dan de pittige variant 😁

Beetje verslavend lekker is Buldak (Bul = vuur en Dak = Kip),
ietsepietsie maar hoor Ewald!
De hete versie ben ik helemaal verslingerd aan en ik denk dat deze versie wel in de smaak gaat vallen bij de niet hete Buldak liefhebbers. Dankjewel voor het delen van deze variant 👌🏻

Terug
Bovenaan Onderaan