BasBQ
Beef en Steak

Kolentabel DO

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Op de laatste open dag bij Vuur en Rook een fotootje gemaakt van een kolentabel voor Dutch Ovens.



Het gaat om de diameter van de DO in inches, voor een diepe pan 2-4 briketten extra toevoegen
 
Hoi Ceriel, handig... ik heb die Petromax 6qt van Vuur en Rook, moet ik dan de diameter in meten en omrekenen en vertalen?
 
mooi tabelletje 
Sander72 zei:
ik heb die Petromax 6qt van Vuur en Rook, moet ik dan de diameter in meten en omrekenen en vertalen?

Dat lijkt me wel het handigst, en dan maak je een nieuw tabelletje wat je hier weer kan posten, scheelt weer een heleboel werk voor de ander leden. PS ik heb ook een Petromax 6 QT, dus ik zal je tabelletje wel willen hebben... :D

Ik heb effen gemeten, ik denk dat een 6 Qt  12 " is ligt er een beetje aan waar je meet anders is ie 10
 
Bedankt Ceriel!
Mijn DO staat nog op het verlanglijstje maar ik vroeg me laatst al af hoeveel kolen je nodig zou zijn.
 
Laatst in een mailtje van vuur en rook stond een tabel.
Onder zoveel en boven zoveel is xxx graden.
Ff kijken of ik die mail nog heb.
Al moet ik daar de pc weer voor aanslingeren. Kan dus even duren.
 
Die heb ik ook nog....

Doormiddel van een kolen verdeling, onder en boven de Dutch Oven cre?er je letterlijk een oven. Om heerlijke broden, taarten en cakes te bakken. Gebruik hiervoor onderstaande schema als richtlijn voor een 6QT of 9QT Dutch Oven

120?c          12 boven 4 onder
135?c          13 boven 5 onder
150?c          14 boven 6 onder
165?c          15 boven 7 onder
180?c          16 boven 8 onder
195?c          17 boven 9 onder
210?c          18 boven 10 onder
225?c          19 boven 11 onder
240?c          20 boven 12 onder

Tot Uw dienst  ;)
 
Top Service, Ceriel!
 
Top Ceriel, die bedoel ik.
Scheelt weer de pc opstarten.
 
Voor Android is er ook de dutch oven calculator, even zoeken in de playstore op dutch oven.
 
altijd handig  :)
 
Handig tabelletje! In mijn ervaring is het met brood altijd een beetje 'zoeken'. Je kunt er dan beter wat meer bovenop leggen en wat minder eronder. Ik doe voor een brood meestal 6 eronder en 20 erbovenop. Bij mijn DO (Wolf 6QT van Qvist) gaat hij anders aan de onderkant te hard en heb je een iets te donkere bodem. Voor natte stoofpotten kun je 'm zelfs direct op een houtvuur zetten. Zolang het maar niet te droogkookt.
Als je trouwens brood goed wilt laten rijzen bij lagere buitentemp, kun je de DO een beetje van het vuur af zetten. Dan pakt de pan lekker de warmte en kun je als het koud buiten is toch een fijn gerezen brood hebben.
 
lol, mijn lijstje is exact hetzelfde. Ik doe alleen voor de 9QT een extra briket onder erbij

Ceriel zei:
Die heb ik ook nog....

Doormiddel van een kolen verdeling, onder en boven de Dutch Oven cre?er je letterlijk een oven. Om heerlijke broden, taarten en cakes te bakken. Gebruik hiervoor onderstaande schema als richtlijn voor een 6QT of 9QT Dutch Oven

120?c          12 boven 4 onder
135?c          13 boven 5 onder
150?c          14 boven 6 onder
165?c          15 boven 7 onder
180?c          16 boven 8 onder
195?c          17 boven 9 onder
210?c          18 boven 10 onder
225?c          19 boven 11 onder
240?c          20 boven 12 onder

Tot Uw dienst  ;)
 
Maakt het ook nog uit wat voor briketten gebruikt worden?
Ik neem aan dat deze niet allemaal dezelfde hoeveelheid watmte afgeven.
 
Dat klopt Rene, ik heb echter alleen ervaring met de Sligro/Terlancos en die Ecobrasas. De eerste laten meer as achter waardoor de temp een beetje zakt door verstikking maar erger nog de hele zwik as op je deksel waardoor je die er echt voorzichtig af moet halen wil je geen aa in de eten. Normale briketten zijn niet zo geschikt omdat de te snel opbranden, niet handig voor stoofpotten etc.
 
Ik had wel tabellen gezien maar of die geschikt waren voor 6 uur leek me lastig.

Aan de andere kant kun je ook opnieuw toevoegen als de do erafgehaald is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan