Beef en Steak

Kolen voor kamado

Merijn1982

Tondelzoeker
Na jaren bbq'en op een Weber master touch komt er komende week eindelijk een kamado! Een droom die uitkont!
Niu was ik gewend aan me briketjes en 'simpele' houtskool. Maar dat worst nu anders natuurlijk. Ik heb me redelijk ingelezen maar ik zit toch met een vraag: als ik dammers ga gebruiken, krijg ik dan nog wel die bbq smaak ( hetgeen ik op me Weber ook wel had ) of is het zo neutraal dat ik dat niet proef tenzij ik zelf rookhout toevoeg? Ik snap dat een bbq smaak niet lekker is als je bijv. Een taart maakt op de bbq maar dat gaat voorlopig toch niet gebeuren en ik wil wel een bbq smaak aan mijn vlees. Is quebracho dan beter? Of is deze gelijk weer erg overheersend en kan ik beter europese eik pakken?

Uiteindelijk zal ik wel meerdere soorten kolen in huis hebben en zodoende de keuze maken aan de hand van wat ik maak. Maar voor de 1e keer wil ik eigenlijk gelijk het goede hebben zodat ik aan de gang kan en ook gelijk al kan genieten van me gerechtjes. Experimenteren komt daarna wel

Merijn, misschien snap ik je vraag maar gedeeltelijk. Maar de houtskool van Dammers geeft dezelfde smaken als houtskool van Echt, Bastard of een ander merk. Met je nieuwe kamado zou ik wel wegblijven van de supermarkt kolen en een betere kwaliteit kiezen omdat daar de grootte van de sortering meestal beter is waardoor je een betere luchtstroom door je bbq hebt en dus een schonere verbranding. Tevens zal er bij deze merken (bijna) geen troep in je kolen zitten. Ik kom bij supermarkt kolen nog wel eens resten plastic tegen bijvoorbeeld, en die wil je zeker voorkomen in je barbecue (bij elke barbecue eigenlijk wel lijkt me) Van de kolen krijg je zeker een echte bbq smaak, mijn favoriete smaken zijn steeneik, acacia of marabu. Quebracho kan soms wat sterk zijn en overheersen, maar door de enorm harde houtsoort en grote dichtheid wel perfect om low en slow mee te koken, ze gaan ontzettend lang mee en met een lagere temperatuur geven ze minder smaak af.
Als ik jou was zou ik lekker gaan proberen en testen wat je het meeste bevalt.

Houtskool en briketten zijn je brandstof en die moeten neutraal zijn.
Rooksmaak krijg je met rookhout.
Die typische BBQ smaak komt voor het grootste deel van de PAK's en die wordt voor het grootste deel veroorzaakt door afdruipend vet op je kolen.
Nu je overstapt op een Kamado wil dat niet zeggen dat opeens alles verandert.
Houtskool blijft houtskool en briketten blijven briketten. Alleen brandt een kamado wat fijner op houtskool, en is de temperatuur wat makkelijker te regelen.
Maar die onzin van houtskool voor de smaak, wie dat verzonnen heeft?

Je komt er maar op een manier achter wat je zelf het best vindt... Gewoon alles proberen. Sommige mensen mixen het zelfs.. Er bestaat geen goed of fout.. Soms is het ook een kwestie van wat er beschikbaar is..

My 50 cents:

Als ik de bbq aansteek merk ik wel degelijk verschil in de rookgeur die er af komt van verschillende soorten houtskool. In hoeverre dat terug is te proeven in het eten weet ik niet, ik doe nooit een smaak-vergelijk.

Vermijd sowieso houtskool die niet goed verkoold is of waar veel bast bij door zit. Dit stinkt en geeft een ongewenst aroma. Ik ben dit zelf alleen nog maar tegen gekomen bij hardere houtsoorten.

Persoonlijk vind ik marabu het fijnst werken, (maar niet het lekkerst ruiken.)

Er zit een groot verschil in houtskool van harde houtsoorten en zachtere. Bij die van zachtere heb je veel meer hitte in korte tijd, de houtskool brandt snel op. Dit kan er voor zorgen dat de temperatuur heel hard oploopt als je niet de deksel op tijd sluit. Maar je kan het ook als voordeel zien, als je bijv snel even wat wilt maken. Er zijn hele volksstammen die bij zachtere houtskool zweren.

De hoeveelheid as kan ook een dealbreaker zijn, het kan zorgen voor verstikken van het vuur bij low en slow.

Terug
Bovenaan Onderaan