BasBQ
Beef en Steak

Koksmes 21 of 26 cm?

Joost12

Vuurmaker
Berichten
96
Zoals de titel al zegt ben ik me aan het ori?nteren op een nieuw koksmes. Waarschijnlijk word het een fijne.dick premier wacs, maar dan is mijn vraag een 21 of 26 cm? De 26 is natuurlijk duurder, maar zou er iets zijn wat deze handiger of beter maakt in het gebruik.?

Dus in ieder geval wat is de handigste en beste lengte in het gebruik?

En hebben jullie buiten die wacs nog een ander goed idee voor een bepaald merk en serie voor zeg maar rond de 100 euro.?
 
Ikzelf gebruik al jaren een kai shun damast santoku van 18cm naar volle tevredenheid. Vlijm scherp en zeer goede handligging.


Ik ben nog niet tegen gekomen dat ik het gevoel had dat ie te kort was.
 
Kijk eens op  www.kniveandtools.nl veel info en goede messen.
De Eden messen hebben een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Koksmes van 21cm is volgens mij het beste
 
Ik zou zelf voor de 21 gaan. Heb zelf ook een nog grotere, die gebruik ik vaak om kaas tot blokjes te snijden, of een knolselderij, etc.
Maar de 21 werkt verder fijner, iets korter mes, dus minder hoog optillen, lichter, etc.
Weet niet wat ze kosten, anders gewoon beide in je messenblok steken ;)
 
Gewoon naar de winkel gaan en vragen of je ze mag vasthouden en misschien iets mag snijden... Dan voel je snel genoeg wat je voorkeur geniet.
 
Als ik ook nog een duit in het zakje mag doen.
Heb zelf sinds een aantal maanden een Masakage Yuki bunka. Is een soort van Santoku.
Is 170mm lang. Is voor mij bij de alledaagse dingen groot genoeg. Heb ook een aantal Eden damast messen van knife&tools. Ook prima messen hoor,maar ze halen het niet bij een echt Japans mes. Deze zijn beduidend scherper. Doordat ze zo scherp zijn heb je ook eerder genoeg aan een mindere lengte volgens mij. Nadeel is dat je een aantal japanse messen goed moet onderhouden aangezien ze niet roestvast zijn door het koolstofstaal. Maar roestvrij zijn ze er ook.
Kijk hier eens op deze site. Kan je rustig een paar uur rondklikken. (of een paar week zoals ik heb gedaan)
http://www.japansemessen.nl/

Deze staat nog bij mij op het verlanglijstje. (goed betaalbaar,en een redelijke hardheid.)
http://www.japansemessen.nl/a-37049543/echizen-uchihamono/echizen-uchihamono-go-damascus-gyuto-chefsmes-go-003-210-mm-tsuchime/
 
Het is dan toch de 21 cm geworden van de F.Dick premier WACS serie.
Heb deze gisteren besteld, dus hoop er binnenkort lekker mee aan de slag te kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan