BasBQ
Beef en Steak

Knakworst

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Vandaag voor het eerst knakworst gemaakt volgens recept van Meneer uit "over worst".
Speklappen gesneden, aangevroren en door de Porkert gehaald:

sGzbHtU.jpg


Eerst door de 4.5mm en daarna door de 2mm plaat, koud water erdoor en daarna de kruidenmix:

zPYlKYV.jpg


Het deeg gestopt in een schapendarm, worstjes van 20cm gedraaid en opgehangen in de UDS. 85graden, met beukenhout

RxRMp12.jpg


W7yRdc4.jpg


DHUGRyf.jpg


Na ruim 2,5 uur roken viel het resultaat erg tegen, de structuur was erg korrelig en het worstje wat slap. :blush:
Waarschijnlijk te kort gemengd en niet vast genoeg gestopt, helaas nog een keer maken... :D

 
Ze zien er wel heerlijk uit, die worsten van jou!
Jammer dat ze tegenvielen.
 
En toch een dikke pluim voor de poging!! :D
 
Knakworst is een emulsie worst. Zoals jij het maakt worden gewoon dunne gerookte braadworstjes.

Was de smaak wel goed?
 
Wat Nosmo zegt. Hier moet je met een farce gaan werken. En na het roken moet je ze wellen.
Opwarmen in water zonder te koken. Dan hebben ze de gelegenheid om het gedroogde vocht weer op te nemen.
Dit werkt ook goed bij je rookworst.
 
Het ziet er wel lekker uit, volgende keer beter.
 
Zoals Meneer Wateetons ook zegt zodra je geen zin meer hebt om verder te mengen vanwege koude handen..........moet je zeker nog 15 minuten verder mengen.
 
balen he, nu moet je nog een keer  ;)
 
Hoe beelden kunnen bedriegen... het ziet er zalig uit!
 
Jammer dat het resultaat niet was wat je verwachte. Ze zien er wel heerlijk uit.
 
Ceriel zei:
Sander72 zei:
Hoe beelden kunnen bedriegen... het ziet er zalig uit!
Soms moet je eerlijk zijn Sander, ik had natuurlijk gewoon kunnen zeggen dat ze uit de kunst waren..... :p
Ik vind het dapper hoor Ceriel toegeven dat je worst te slap is =))

Op naar de volgende keer dan maar...
 
structor zei:
Ceriel zei:
Sander72 zei:
Hoe beelden kunnen bedriegen... het ziet er zalig uit!
Soms moet je eerlijk zijn Sander, ik had natuurlijk gewoon kunnen zeggen dat ze uit de kunst waren..... :p
Ik vind het dapper hoor Ceriel toegeven dat je worst te slap is =))

Op naar de volgende keer dan maar...

Zo jammer dit. Was net zo'n serieus draadje met een verhaal en problematiek.
Heeft een beter vervolg verdient.  :p
 
Kwa uiterlijk zien ze er goed uit maar jammer dat ze tegen vielen.

Mischien volgende keer een deel van je deeg in de blender heel fijn malen en dit er goed doorheen kneden.
en ik zou ze zelf koud roken en dan daarna in water van 80 graden garen.

maar van iedere keer leer je wat en wat kneden betreft je kan niet snel te lang kneden heb ik het idee.
 
Heb het boek niet, maar heb het idee dat er veel experimenten van Meneer in staan.

Maar het leuke is natuurlijk dat je elke keer weer leert, en van fouten leer je het meest.
Mijn eerste rookworsten waren ook een sterk leermoment, waar ik het een en ander niet goed heb gedaan,gelukkig zijn er altijd mensen hier met tips
 
Terug
Bovenaan Onderaan