BasBQ
Beef en Steak

Kiprollade gevuld met een miso-duxelle

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Het is weer zo'n dag, een thuiswerkdag.
De kids waren belachelijk vroeg wakker, dus ik zat al veel te vroeg achter de laptop en had daardoor lekker de tijd om - nadat ze naar school waren, wat voorbereidingen te treffen voor een lekker lunch gerechtje van de bbq.

Kiprollade gevuld met een miso-duxelle, met een soja reductie en miso-mayonaise
_DSC5308.jpg


Stap een was de duxelle. Een mooie assorti aan paddestoelen in de keukenmachine met wat ui en knoflook.
Dat heb ik op de kleine Q gegaard tot het vocht vrijwel verdampt was.
_DSC5278.jpg

_DSC5282.jpg


Er mocht wat peper (rawit) bij, een flinke lepel miso, de zest van een sinaasappel en ipv zout heb ik een scheut sojasaus toegevoegd.
Toen ook dat vocht bijna allemaal verdampt was en het geheel een mooie pasta was, kon de duxelle even afkoelen.

_DSC5290.jpg

_DSC5291.jpg


Tijd om te beginnen aan de soja reductie.
Ik heb geen exacte verhoudingen, maar ongeveer evenveel sojasaus als sake in een pannetje (ong. 100ml) samen met zo'n twee eetlepels lichte basterdsuiker, een stuk kombu en wat misopoeder. Toen dat aan de kook was van de hitte gehaald en mocht het een uurtje trekken.

_DSC5292.jpg


Gaf mij mooi de tijd voor de volgende stap, de kip.
Ik vlinderde een fileetje en ben daarna als een beest tekeer gegaan met een deegroller om t vlees lekker plat te meppen. Therapie! haha.
De afgekoelde duxelle d'r op gesmeerd en daarna flink strak opgerold in folie. Dat geheel mocht de koelkast in om even op te stijven.
_DSC5297.jpg


En weer even aan 't werk.

Toen de rollade na een paar uurtjes lekker opgestijfd was heb ik m voorzichtig uitgepakt en in aluminumfolie verpakt.
Dat pakketje mocht op de Q van zo'n 160 graden. tot een kerntemperatuur van 72 graden.
Tegelijkertijd heb ik een aubergine gegrild met was sesamolie en de gezeefde sojasaus in laten koken tot een siroop achtige substantie.
_DSC5301.jpg



Voor bij het geheel maakte ik nog een miso mayonaise door wat kewpie mayo te mengen met witte miso en mosterdpoeder. jummie!


_DSC5294.jpg



Rollade gaar, rollade nog even afgefakkeld op het hete deel van de Q voor een paar grilstrepen en daarna een mooi bordje opgemaakt voor een forum waardige foto.

_DSC5303.jpg


_DSC5307.jpg



En nu, snel weer aan t werk!
 
Machtig! Mooi recept, bedankt voor het delen!(y)
 
Fantastische bijdrage! Wat een schitterende foto's en wat een geweldig oigineel gerechtje. Heel erg bedankt voor deze schitterende culinaire inspiratie!

Zal best nog spannende keuze zijn of je de eerste of juist de laatste foto gaat insturen voor de wedstrijd... succes!
 
dank dank dank.
Met veel plezier bedacht, gemaakt en opgegeten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Prachtige bijdrage, dit lijkt mij ontiegelijk lekker en een smaakexplosie slimme zet om Sinaasappelzest te gebruiken, de Japanners hadden waarschijnlijk. zest van Yuzu genomen maar dat is hier zowat niet te krijgen.
Dit had ik heel graag willen proeven.

Ik zou overigens de laatste foto nemen voor inzending, op de eerste foto is de dominant aanwezige paddestoel op de voorgrond net "off focus" en dat stoort, breekt het mooie plaatje wat af.
 
Tja, ik ben sprakeloos. Geweldig hoeveel energie, kennis en ervaring in steekt.
Die japanse stijl is echt wel jouw "dingetje". Gaaf. 😋😋

Wanneer werk je weer thuis. Plan ik dat ook in en kom ik bij jou "werken".
 
Dank je
Ik ben gek op Aziatische smaken. Het umami in de Japanse keuken is een beetje een acquired taste van de laatste tijd.
Wbt de foto ben ik t met je eens Ewald. Alleen weet ik nog niet zeker of ik m wel ga inzenden voor de wedstrijd. Vorige maand had ik nadat ik iets ingestuurd had zoveel nieuwe ideeën dat ik spijt van mn inzending begon te krijgen. Nu laat ik t thema eerst maar even bezinken en kies later ;)
 
Schitterend gerechtje en schitterde foto's! Kan me niet voorstellen dat er veel ander werk uit je handen is gekomen vandaag

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
 
wow, wat een prachtig gerecht.
En dan zegt ie “voor een forumwaardige foto”, nou dat hele recept heb je fantastisch voor elkaar.

Had graag een hapje geproefd, het lijkt me heerlijk.
 
@PH met een F heb je ook weleens gedacht aan Togarashi, in plaats van Rawit pepertjes?
 
Ziet er lekker uit dacht bijna dat dit voor de fotowedstrijd stuff it was :p want er zit zeker een heerlijke vulling in gestuffed
 
Ik was t wel eerder tegengekomen, maar ik had er nooit aan gedacht. Goeie tip! Dank je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Graag, gedaan. en jij ook bedankt, ik krijg altijd inspiratie van mooie bijdragen.
De enige Togarashi die ik heb kunnen vinden en in huis heb is deze hieronder, Jonnie Boer had er ook 1 in zijn kruidenserie (Euroma, blikje) maar die wordt helaas niet meer gemaakt, die was ook erg lekker.
1665228939189.png
 
Prachtig gerecht. Zoveel bijzondere ingrediënten. Lijkt me bijna onmogelijk om dit na te maken. Wel grote klasse. Top
 
Lekker culinair bezig geweest, wat een top gerecht!
 
Dit ziet er heel nice uit! Chapeau
 
Prachtig gemaakt :love: wat een creativiteit 🥰 dit had ik heel graag willen proeven.

Ik vind de laatste foto echt om te smullen en eigenlijk mooier dan de foto die je nu gebruikt in de fotowedstrijd van de vis mozaïek wellington 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan