BasBQ
Beef en Steak

Kippetje op blik!

 
 
 

BoersmaMS

Stoker
Berichten
456
1 van de eerste dingen die ik in het verleden (10 jaar terug?) op mijn 47cm weber maakte was BCC.
Ik heb van toen nog een fotootje kunnen vinden.
F3qo8Eu.jpg

Het virus was echt aangewakkerd toen, voor het eerst iets "GROOTS" bereid op een bbq! B-)

Afgelopen zondag voor het eerst mijn nieuwe Master Touch Premium gebruikt voor een sessie spareribs.
Ik zal hier ook nog een verslagje van maken.

Maargoed, om de tijd te doden voor de vistite (spareribs 3-1-1 duurt gewoon even), buurmans 47cm bbq even over de schutting getild voor een bierkip. Mijn zwager wilde dit graag eens zien.

Mocht de bbq van de buurman gelukkig even lenen maar moest de oude kolen die er nog inzaten nog wel even voor hem weggooien.
Nou, dat doen we dus mooi niet,
PoBwdH2.jpg

Klein startertje gevuld.

fuODhvl.jpg

Toen ze klaar waren, mooi tussen de ouden gegooid.

Kippetje bij de lokale poelier gehaald, een kip van ongeveer een kilo, kosten waren 4,50- :)
De avond van te voren even goed in de olijf olie gesmeerd
et99eT1.jpg


O7lj9Ve.jpg

Toen de Rub er op, "the Jerk" van Noskos (nog bedankt Dennis ;)) ook proberen nog wat onder de velletjes te schuifen.

mEHchoH.jpg

De volgende dag een half blikje Grolsch leeg drinken, gaatjes boren, blikje insmeren met een beetje olijf olie wat ik zelf even bedacht had en dat is echt een goede tip, kippetje glijd er veel beter op.. Propje Alu folie boven in de hals niet vergeten zoals dat mij bijna was overkomen, mijn zwager attendeerde mij er op (had al een studie gedaan op youtube denk ik haha.)

TyNf0p9.jpg

en hop op de bbq.

uLdWT5U.jpg

Na een uurtje was hij klaar, 74 graden

Hij was heerlijk gekruid en weer net als toen waren de filets zelf sappig.
Visite was onder de indruk, zo simpel en oh zo lekker.

Ik moet dit toch weer vaker gaan doen was de conclusie
 
Ziet er lekker uit!

(Laat dat propje gerust achterwege ;) )
 
SilverFox zei:
Ziet er lekker uit!

(Laat dat propje gerust achterwege ;) )

Oh, dit heeft totaal geen zin dan?
 
Het propje zorgt ervoor dat de (relatief koudere)  lucht opgesloten zit in de kip.
Voor gelijkmatigere garing wil je eigenlijk dat de lucht om (of door :D ) je vlees kan. Nou staat hij weliswaar al op een blikje dus je sluit de onderkant ook al af, maargoed...

Is het fout? Och, zo zwaar zou ik er ook weer niet aan tillen. ;)
 
Mooi kippetje, welkom bij de tokkies.
 
SilverFox zei:
Het propje zorgt ervoor dat de (relatief koudere)  lucht opgesloten zit in de kip.
Voor gelijkmatigere garing wil je eigenlijk dat de lucht om (of door :D ) je vlees kan. Nou staat hij weliswaar al op een blikje dus je sluit de onderkant ook al af, maargoed...

Is het fout? Och, zo zwaar zou ik er ook weer niet aan tillen. ;)

Ik ga het de volgende keer gewoon eens zonder proberen, ik had iets gelezen met stoom in de kip vandaar.
 
Altijd leuk die jeugdfoto?s ;-)
BCC is altijd leuk. En zeker met gasten. Kip heeft een mooi kleurtje. Dat moet een geslaagd voorgerecht zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Bram zei:
Altijd leuk die jeugdfoto?s ;-)
BCC is altijd leuk. En zeker met gasten. Kip heeft een mooi kleurtje. Dat moet een geslaagd voorgerecht zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie.
Binnen 5 minuten was hij op!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
boers101 zei:
Ik ga het de volgende keer gewoon eens zonder proberen, ik had iets gelezen met stoom in de kip vandaar.
Is helemaal niet erg hoor. Simpele uitleg, stoom zal niet ontstaan omdat de vloeistof gewoon het niet zo warm wordt. (Je isoleert je vloeistof door middel van de kip, en de kip haal je er al af ruim voordat deze de 100 graden bereikt... )

Lees dit maar eens, super informatie!

https://amazingribs.com/beer-can-chicken
 
Leuk een foto van 10 jaar geleden :), ik dacht even dat dit de enige foto zou zijn :-$ maar gelukkig je bent het niet verleerd, mooi kippie geworden en gefeliciteerd met je Tok.
 
boers101 zei:
Bram zei:
Altijd leuk die jeugdfoto?s ;-)
BCC is altijd leuk. En zeker met gasten. Kip heeft een mooi kleurtje. Dat moet een geslaagd voorgerecht zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie.
Binnen 5 minuten was hij op!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
SilverFox zei:
boers101 zei:
Ik ga het de volgende keer gewoon eens zonder proberen, ik had iets gelezen met stoom in de kip vandaar.
Is helemaal niet erg hoor. Simpele uitleg, stoom zal niet ontstaan omdat de vloeistof gewoon het niet zo warm wordt. (Je isoleert je vloeistof door middel van de kip, en de kip haal je er al af ruim voordat deze de 100 graden bereikt... )

Lees dit maar eens, super informatie!

https://amazingribs.com/beer-can-chicken

Dankjewel voor de reactie, echt een mooi boeiend stuk om te lezen. ga er zeker verder op sneupen! Leuke site!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan