BasBQ
Beef en Steak

Kippendij worst eerste keer

 
 
 
 

picosuma

Gerijpt
Berichten
2.707
Vandaag ook maar eens kipgrillworst maken Naar een recept van Robkrekel

ingredienten
1150 gr kippendij
115 water
40 gr paneermeel
18 gr colorozo
14 gr paprika poeder gerookt
6 gr knoflookpoeder
6 gr peper
6 gr mosterdpoeder
6 gr komijn
3 gr nootmuskaat
3 gr koriander
6 gr cayennepeper

nu de foto’s met tekst .

2AB9519A-9E49-4C14-A7E3-48D91D073532.jpeg


kippendij in reepjes gesneden tijdje in de vriezer en dan door de gehaktmol gehaald.

D7053301-E22D-4BBA-8B4F-FCDEF719744E.jpeg


Dan lekker mengen met de kruiden

099BCF5F-1C35-4A72-AC79-2FB291A99F72.jpeg


Dan vullen met een weggooi spuit dat ging erg mooi zonder veel geknoei

1AD42E42-55E0-496E-9B4E-E18FF33EF773.jpeg

wat verschillende formaten gemaakt zodat het in de pan past.

DC7A1583-B3A4-4666-B61E-B98F9A9F8870.jpeg


nu laten wellen in een pan thermometer een fantast om het water rond de 70 graden te houden dat ging prima

DC04E01A-6487-4D5C-9C3D-84548C256FD2.jpeg

Twee stukken met verschillende rubs erop

55C92EB7-0AFF-4DB3-B561-F416BE9C9E7E.jpeg


En dan maar grillen


650D61CB-C892-4160-8971-D47D79AF7C85.jpeg


Dat ziet er al heerlijk uit en ruikt ook al lekker 😋

3ECB4677-BD66-4EBB-AC26-4CAB4FC9C2D1.jpeg


Vind ze toch wel prima gelukt nu nog effe wat afkoelen en dan proeven

BAF74F7D-2620-452E-AC5A-D779C93828D0.jpeg


En dat smaakt heerlijk wel behoorlijk pittig of dat door de rub komt of de kruiden die er door zitten weet ik niet .
En weet natuurlijk ook niet welke rub op welke worst zat natuurlijk 😀
En achteraf stond er ook nog een kannetje met water dat vergeten erdoor heen te doen 🤨
Ach ja volgende keer beter
Bedankt voor het kijken
 
Die zien er heerlijk uit!

Heb niet echt het idee dat je heel veel cayennepeper hebt gebruikt, wat voor rub zit erop?
 
Ziet er lekker uit Piet.
Afgelopen week ook weer grillworst gemaakt.
Kip Jalapeño Cheddar grillworst. Ik wel/gaar mijn worst volgens dezelfde methode als de gerookte kip 65 graden kern en op die kern houd ik de worst gedurende een minuut of 20-30 om te pasteurizeren en koel daarna snel af.
Van Beekum grillworst mix kip zijn hier favoriet en de buitenkant met van Beekum grill mix natriumarm. Verder gaat er hier ook nog een klein beetje colorozo bij. Ik zit dan op 17 gram zout per kilo afgerond.
 
Ziet er heerlijk uit. Moet ik ook maar eens gaan proberen. Bedankt voor de inspiratie.
 
Goed bezig geweest. De worsten zien er top uit.
 
Die zien er heerlijk uit!

Heb niet echt het idee dat je heel veel cayennepeper hebt gebruikt, wat voor rub zit erop?
Had 1 met fik erin en de andere eigen mix die ik nog had staan geen idee meer wat dat was maar bleek aardig pittig vandaag ook weer wat gehad en dat viel wel mee gisteren had ik ook het eindstuk dus meer rub 😀
 
Had 1 met fik erin en de andere eigen mix die ik nog had staan geen idee meer wat dat was maar bleek aardig pittig vandaag ook weer wat gehad en dat viel wel mee gisteren had ik ook het eindstuk dus meer rub 😀

Klinkt als vrij heftige rub, denk dat je daar het heftige misschien moet zoeken.
 
Het ziet er lekker uit en denk ook leuk om te maken.

Volgende keer wat aanpassingen en een nog lekkerder resultaat. (y)👌💪
 
prima worsten Piet. Zelf nog nooit gemaakt, maar moet er maar eens aan gaan geloven.

Mij lijkt de pit wel degelijk van de cayennepeper af te komen. Verder heb je geen pittige ingrediënten gebruikt
En als je ook nog een rubje hebt gebruikt die misschien ook pittig is dan versterkt het elkaar.
6gr cayennepeper is ook niet echt heel erg weinig.

Maar evengoed lijken ze me erg lekker. Persoonlijk mag er best wat pit inzitten vindt ik
 
Nog even over waar de pit vandaan komt, rub of kruidenmix: Heb je niet een stukje gebakken wat je niet in de worst kreeg? Dat doe ik altijd, ook omdat het toch in de worstenvuller blijft zitten. Dan had je voor een andere rub kunnen kiezen als bleek dat het vlees zelf al wat pittig was.
Als ik de volgende keer de cayenne voor het eerst er door doe zal ik er even om denken, dat 5 gr/kg wellicht overdreven is :ROFLMAO:
 
prima worsten Piet. Zelf nog nooit gemaakt, maar moet er maar eens aan gaan geloven.

Mij lijkt de pit wel degelijk van de cayennepeper af te komen. Verder heb je geen pittige ingrediënten gebruikt
En als je ook nog een rubje hebt gebruikt die misschien ook pittig is dan versterkt het elkaar.
6gr cayennepeper is ook niet echt heel erg weinig.

Maar evengoed lijken ze me erg lekker. Persoonlijk mag er best wat pit inzitten vindt ik
Die cayennepeper viel wel mee het was echt de rub die er op zat van mijn eigen mix die van fik em erin viel mee
Maar dat ik de gewone plakjes had was het juist erg lekker buitenkant een klein beetje pittig binnen kant niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan