BasBQ
Beef en Steak

Kippenbouten uit de dutch oven

 
 
 

m.bouwens

Kooltjesharker
Berichten
200
Ik had nog wat kippenbouten in de vriezer liggen en had wel weer eens zin om iets in de DO te maken. Dus ik op zoek naar een lekker recept. Zodoende kwam ik bij 'kip uit de dutch oven' terecht, wat ik bij een aantal sites tegenkwam (waaronder die van Vuur en Rook). Ik was eerst wat sceptisch, omdat er veel bbq saus bij komt kijken, maar kippenbouten zijn niet het duurste vlees, dus als het niet geweldig is, dan is er geen man overboord.

Omdat de kinderen ook nog wat groenten binnen moeten krijgen, heb ik nog een salsa erbij gepakt uit een boek van Jord A.

0ffe8e135a440e996fa9687644784eb7.jpg


Voor de kip heb ik 4 kippenbouten gebruikt, maar het origineel gaat uit van 6. Bij mij zaten er 2 vrij grote bij, dus dat compenseert ook weer.

Verder heb je nodig:

-1 blikje cola
-500 ml bbq saus (neem wat je zelf lekker vindt)
-dry rub voor de kip (ik heb deze gebruikt https://www.simplyrecipes.com/recipes/the_best_dry_rub_for_chicken/ )

-olijfolie
- een Dutch oven. Ik heb de 6Qt van the windmill gebuikt.

Voor de gegrilde maissalsa:

2 verse maïskolven
2 el olijfolie
Zout en versgemalen peper
1/2 rettich geschild (ik heb radijs gebruikt, want rettich is hier niet te krijgen in de supermarkt)
100gr zwarte bonen
2 grote tomaten (zaadlijsten verwijderen)
2 rode ui
1 verse rode peper (ik had nog een gele, dus die gebuikt)
1/4 bos koriander (ik heb peterselie gebuikt, want mn vrouw houdt niet van koriander)
1 limoen

Stap 1: ik heb de DO in mn Bastard geplaatst, dus heb eerst mn bbq aangestoken tot 110 graden.

Stap 2: Wrijf de kippenbouten ondertussen in met een beetje olijfolie en breng de rub aan.

5f4666134d1fb6550f102488e6ba118d.jpg


01cdec0149a6ca96491fa5ffea35122f.jpg


Stap 2: Zet je DO op de bbq (of briketten) en laat het op temperatuur komen

Stap 3: Leg de kip in de Dutch Oven voeg gelijk het blikje cola en de fles BBQ saus toe.
5ff73cfd82484b4853e82bcc705b99da.jpg


Stap 4: Houd in de gaten dat hij niet droog kookt voeg anders water toe. Naar ongeveer 3 kwartier zal je kip op een kerntemperatuur van 72°C zitten. Ik ging na 35 minuten even kijken of er nog genoeg vocht in zat en keek gelijk naar de kerntemperatuur. Deze was al 80 graden!!!
Ik balen, want dat kon nog wel eens droge kip betekenen.

Stap 5: ik was tijdens het wachten op de kip begonnen met het snijden van de groenten. Ik had het zo uitgerekend dat ik precies klaar zou zijn als mn kip gaar zou zijn...niet dus achteraf. Dus de kip even laten uitdampen en daarna wat aluminiumfolie erop om het warm te houden. Ondertussen had ik twee hongerige kinderen (1 van 3 en 1 van bijna 2) om me heen hangen. Barbecue eten toch papa? Ja over 15 minuten.....*kind gaat huilen* snij de rettich, tomaten en rode ui in blokjes. Doe alles door elkaar en pers de limoen erover uit.

72ac72add3a519bd62a16c897d677ebf.jpg


Verhit de bbq naar 350 graden. Wrijf de maïskolven in met olie en besprenkel met zout en peper. De maïskolven op de bbq voor 5 a 8 minuten, totdat deze goudbruin zijn. Doe de kolven in een kom en dek 5 minuten af. Snijd de mais van de kolven en meng met de rest.

5172942ba25de8334c7dac083e0fcb42.jpg


Schenk een beetje saus dat nog in de DO ligt over je kip.

Uiteindelijk was kip op een paar stukjes na helemaal niet droog en hebben we heerlijk gegeten. De kinderen heb veel kip op een bijna geen groente

Weet nou niet of dit bij low&slow hoort, maar high&fast is het ook niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Mooi gemaakt.

Dit kan gewoon in L&S aangezien het grootste gerecht low and slow gemaakt is
 
Geen man over boord dus 👍🏻
En lekker gegeten
 
Lekker hoor. Je kinderen weten ook wat lekker Is. Mooi man
 
lekkere en kleurrijke maaltijd geworden, kip is altijd goed en die maissalsa lijkt mij ook wel wat 🤔 ik ben geen fan van mais maar zo met alle andere ingrediënten lijkt het mij wel lekker, ach ik was ook geen spruitjes fan maar sinds een recept hier op het forum wil ik ze wel iedere week eten🤣

De foto met je zoontjes is echt geweldig, het lijkt wel of je ze een heel spannend sprookje aan het voorlezen bent 😁
 
We zitten geregeld zo op de bank naar recepten te kijken en YouTube filmpjes van Noskos

2a01f62751d13aa4f14adff33a352ff9.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Hier wordt vroeg begonnen met het bijbrengen van de geneugtes des levens...

Kippepootjes zien er lekker uit. Geniet ervan.
 
Dat ziet er goed uit. Onze kleine man van 3 eet nog steeds alleen maar pannekoeken of BCC. Misschien ook maar eens recepten voor gaan lezen😆
 
Lekkere kippetjes zo. Hier zijn de brakken ook dol op kip. Zal ook weer eens een stoof gaan maken van kip. Dit lust ik namelijk wel :cool:
 
Hier wordt vroeg begonnen met het bijbrengen van de geneugtes des levens...

Kippepootjes zien er lekker uit. Geniet ervan.
Haha ja de ogen glinsteren telkens als de bbq aangestoken wordt

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Dat ziet er goed uit. Onze kleine man van 3 eet nog steeds alleen maar pannekoeken of BCC. Misschien ook maar eens recepten voor gaan lezen
Je kunt ook pannenkoeken op de bbq maken

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Lekkere kippetjes zo. Hier zijn de brakken ook dol op kip. Zal ook weer eens een stoof gaan maken van kip. Dit lust ik namelijk wel :cool:
Waren zeker lekkere kippetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
mooie heldere reportage geworden ! tot nu toe heb ik alleen nog maar draadjesvlees gemaakt in de dutch oven.
Maar dit ziet er ook heel goed uit !
Deze sla ik op ! (de lijst wordt alleen maar langer 😅 )
 
Terug
Bovenaan Onderaan