Beef en Steak

Kipgyros met tzatziki en pitas

Timmeeh

Stoker
Vandaag was het prachtig weer. Zo’n dag waarop je vanzelf zin krijgt in iets zomers op je bord. Dus besloten we de barbecue aan te steken en een gerecht te maken dat ons even naar Griekenland bracht: kipgyros, naar het recept van Pitmaster X. En om het helemaal af te maken, hebben we voor het eerst ook zelf pita’s gebakken, op de pizzasteen in de Weber.

IMG_2596.jpeg

We begonnen met zo’n 700 gram kipdijfilet, gemarineerd in twee flinke eetlepels gyrosrub. Volgens het recept van Pitmaster X, maar dan zonder de chili. Wat me verraste, was de kaneel in de rub. Niet iets wat ik snel zou verwachten in een Gyros-rub. Verder zaten er onder andere paprikapoeder, komijnzaad, uipoeder, koriander, tijm, oregano en peterselie in. Samen met wat olijfolie, citroensap en citroenzeste goed door de kip gemengd. Die mocht daarna een paar uur de koelkast in om de smaken goed in te laten trekken.

IMG_2569.jpeg

IMG_2573.jpeg

Intussen maakten we de tzatziki: een simpele, frisse saus van Griekse yoghurt, geraspte komkommer, knoflook, citroen, olijfolie, peper en zout. De smaak was meteen al goed, maar ook die ging nog even de koelkast in om nog wat extra op smaak te komen.

IMG_2576.jpeg

Daarna samen met mijn vrouw aan de slag gegaan met het deeg voor de pita’s. Zij had dit eerder gedaan, dus dat scheelde. Het deeg was simpel: bloem, gist, suiker, zout en water. Na anderhalf uur rijzen was het mooi luchtig geworden.

IMG_2577.jpeg

IMG_2580.jpeg

Twee uur voor het eten ging de barbecue aan, met de pizzasteen erin. We bakten de pita’s één voor één. De temperatuur was goed, maar het duurde iets langer dan verwacht. De laatste was uiteindelijk het beste gelukt. Logisch, de eerste keer is altijd even uitproberen.

IMG_2588.jpeg

Toen was het tijd voor de kip. Eerst even direct gegrild, daarna in de indirecte zone gelegd tot de kerntemperatuur 76 graden was. Daarna in dunne reepjes gesneden en geserveerd met de pita’s en tzatziki.

IMG_2592.jpeg

IMG_2593.jpeg

IMG_2596.jpeg

Iedereen vond het erg lekker. De kaneel proefde je subtiel terug – vooral als je wist dat het erin zat. Al met al een heerlijke maaltijd, echt met die typische Griekse smaak. Dit recept houden we erin. Gaan we zeker nog eens maken.

IMG_2597.jpeg

Jaaaa , lust ik 😋.
En nog eigen gemaakte pita 🫓 broodjes ook nog 👍🏻.

Ziet er fantastisch lekker uit. Zit zelf ook te denken aan gyros, maar dan van het spit.
Volgende week maar even, morgen eerst pulled pork.

Ziet er fantastisch lekker uit. Zit zelf ook te denken aan gyros, maar dan van het spit.
Volgende week maar even, morgen eerst pulled pork.
Succes dan morgen 😊 het belooft een prachtige dag te worden, dus altijd goed om dan lekker buiten door te brengen.

• Leuk
Waarderingen: FvdL
lekker hoor.

Gyros van procureur is ook een aanrader!
Zelfde werkwijze gewoon zonder spit

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ziet er heerlijk uit. Zelf alles maken inclusief het brood geeft zo'n voldaan gevoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Wat ziet dat er lekkur uit! Dat ga ik volgend weekend op de camping maken! Bedankt voor het goede idee 😊

Vroegâh toen de kids nog klein waren maaltijden met zelfgemaakte gyros / shoarma altijd om meerdere redenen een hoogte punt:
  • Iedereen blij, juichen, eten zonder gezeur.
  • Er werd voldoende gegeten en,
  • Er ging echt heel veel sla, tomaat , paprika bij in. Dus nog enigszins verantwoord ook :)
En eigenlijk is dat nog zo :ROFLMAO:

Maar ook de versie procureur van @noskos is camping bestendig en erg lekker.

Vroegâh toen de kids nog klein waren maaltijden met zelfgemaakte gyros / shoarma altijd om meerdere redenen een hoogte punt:
  • Iedereen blij, juichen, eten zonder gezeur.
  • Er werd voldoende gegeten en,
  • Er ging echt heel veel sla, tomaat , paprika bij in. Dus nog enigszins verantwoord ook :)
En eigenlijk is dat nog zo :ROFLMAO:

Maar ook de versie procureur van @noskos is camping bestendig en erg lekker.
Haha, volgens mij zitten wij inderdaad in deze fase, met 3 jonge kinderen. En exact: stop er stiekem wat groente bij-in 😂

De Shoarma kan ik ook nog wel eens proberen. Procureur wordt wat lastig, hier thuis hebben we iemand met een allergie voor varkensvlees. Maar het klinkt in ieder geval lekker. Heb het recept even bekeken op YT.

Ja zalig zo Tim, ik maak dat ook graag zo helemaal zelf. Je kunt ook nog wat verse munt door die tzatziki heen snijden. En een rood uitje in strookjes met wat olijfolie en sumac is ook heerlijk als topping erbij. Griekse salade met tomaat, feta, zwarte olijf en wat komkommer. Beetje pit uit een streepje sriracha... de mogelijkheden zijn eindeloos!

Ja zalig zo Tim, ik maak dat ook graag zo helemaal zelf. Je kunt ook nog wat verse munt door die tzatziki heen snijden. En een rood uitje in strookjes met wat olijfolie en sumac is ook heerlijk als topping erbij. Griekse salade met tomaat, feta, zwarte olijf en wat komkommer. Beetje pit uit een streepje sriracha... de mogelijkheden zijn eindeloos!
Haha, dat klinkt allemaal fantastisch Sander. De Griekse keuken biedt nog genoeg mogelijkheden om verder door te experimenteren 😁
Sumac ken ik niet. Welke smaak brengt dat een beetje met zich mee?

Sumac ken ik niet. Welke smaak brengt dat een beetje met zich mee?

Zuurtje. Het komt uit de Grieks/Turkse keuken. Het zijn droge rode vlokjes. Als je wel eens Döner hebt gehaald bij de Turk ken je het denk ik wel. Ze marineren die (rode) ui er ook in. Heel lekker fris!

Dat ziet er zeer smakelijk uit. Gaan we hier ook eens proberen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan