BasBQ
Beef en Steak

Kip

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Gisteren een kip op de weber gemaakt, temp op de 150 160 Gr weten te houden, daarna even op hoog vuur voor de korst.  met al het advies van dit forum. Ik had de Minjon methode gebruikt.

Nu is mijn vraag heb nog kolen over die niet helemaal opgebrand zijn, zou ik die weer kinnen gebruiken voor de volgende run, Spareribs? Of beter nieuwe brigetten gebruiken?

Gr rob
 
Ok top, maar dan doenik de nieuwe brigetten over de oude heen en dan weer verse brandende op
 
kun je gewoon gebruiken
 
Ik doe nieuwe briketten in de starter en daar de gebruikte bovenop.
Je kunt ook de gloeiende op de gebruikte in de BBQ doen
 
Tob bedankt, nu lees ik verschillende verhalen over het marineren van de Spareribs. Wat is beter een dag van te voren of de zelfde dag voor dat je gaat q. Lees als je het een dag van te voren marineert
dat het droog wordt ivm het zout.
Gr
 
Als je een dry Rub gebruikt is het prima als je dit dezelfde dag doet. Nat marineren dan trekt de marinade er in. Dit kun je wat langer doen als je wilt. Volgens mij marineer je de kippendij (of procureur) op de Danbras manier zelfs langer dan 24 uur. Een natte marinade trekt in het vlees, maar ook hier zit een limiet aan. Het zou best kunnen dat het na 20 dagen marineren compleet in een stuk vlees van 2,5 kilo is getrokken maar tegen die tijd is het vlees ook bedorven (aangezien het niet in de vriezer ligt) 😄 Spareribs hebben niet zo mega veel vlees dus 4 tot 6 uur is meer dan voldoende (al zullen er vast wel mensen zijn die het rustig een nachtje laten liggen). Het is ook een kwestie van smaak. Als het maar even de tijd krijgt om in te trekken. Let ook op met verschillende marinades, als je bijvoorbeeld heel veel zuren er in hebt (citroen enz) dan kan dit al zorgen dat het reageerd met je voedsel. Garnalen lijken bijvoorbeeld al "gaar" te zijn terwijl ze niet eens op het vuur hebben gelegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan