BasBQ
Beef en Steak

Kip: Surinaamse Pom

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
1634028413630.png

Pom is misschien wel het nationale Surinaamse gerecht, welke de Surinamers voornamelijk eten als ze een feestje geven.
De basis voor de Pom is kip en Pomtayer, pomtayer is een knolgewas uit de subtropen.
Pom is een van origine Joods-Creools gerecht dat waarschijnlijk door Portugese joden naar Suriname is gebracht.
Aangezien de Aardappel toen nog niet zoveel voorhanden was in Zuid Amerika, hebben ze de Tayer knol gebruikt die ze afgekeken hadden van de Braziliaanse Indianen. Pomtayer koop je van oa het merk Lufo, al geraspt en diepgevroren in kilopakken bij de toko.

Pom wordt gegeten met rijst, kouseband (lijkt op haricots verts) en eventueel wat van de overgebleven Jus, of zoals heel populair met wat zure komkommer en eventueel wat sambal op een Surinaams broodje, kun je niet aan Surinaamse broodjes komen dan zijn Kaiserbroodjes een goed alternatief, ze lijken er heel veel op qua structuur, volgens ingewijden heeft het Kaiserbroodje model gestaan voor het Surinaamse broodje. Op een pistoletje kan natuurlijk ook. Als de Pom klaar is mag hij niet zo stevig zijn als een taart maar ook niet zo slap dat je hem moet oplepelen, ergens daartussen kleverig en smeuig, als je het recept nauw volgt is hij goed.
Dit is mijn BBQ versie,
Njang Swietie (Eet smakelijk)

Naar een recept van Peggy en met dank aan Job en Perry (24 kitchen)

(voor een ovenschaal van minimaal 26 x 20 cm inwendig)

Ingrediënten
VOOR DE VULLING VAN DE KIP:
• 2 gesnipperde (zoete) uien
• 1 a 2 tenen knoflook
• 1 blokje trassie 1x1 cm.
• 1 Limoen of ½ Citroen (sap om de kip te wassen)
• 1 kg. Kippendijen zonder vel en zonder bot
(met bot kan ook maar die moet je er later uitplukken)
• 1 el. zout
• 1 a 2 el. Arachideolie voor bij de rauwe kippendijen tbv. het grillen.
• 2 a 3 el. Arachideolie voor het sudderen van de uitjes
• 500 ml. Water
• 1 pakje 390 gr Heinz tomatenblokjes of 3 tomaten in blokjes
• 1 Kippenbouillontablet Knorr
• 4 el. tomatenpuree
• 2 el. ketjap manis
• 2 el. oestersaus
• 2 el. fijngesneden selderij

VOOR DE POMTAYER BASIS:
• 1 pak (1kg.) ontdooide pomtayer Lufo of Apoera (Lufo is de beste)
• 1 el. Zout
• 1 hele pot piccalilly (pot kuhne van 360 gram) (1/2 pot is misschien al voldoende!)
• 2 el. suiker
• Eventueel boter om ovenschaal in te vetten

Bereiding
VOOR DE KIP:
• "Was" (lees: meng goed) de kip met een beetje limoensap of citroensap in een kom.
• Wrijf de kip in met het zout, en de 1 a 2 el. arachide olie
• Maak de BBQ gereed voor direct grillen op ongeveer 200 graden
• Gril de hele kippendijen op de BBQ direct tot ze mooi mooi kleuren
en bijna gaar zijn. Haal de kip van de BBQ en zet apart
• Sudder de Uien in 2 a 3 el. arachideolie in een koekenpan/skillet eerst 5 minuten,
voeg daarna de verkruimelde trassie toe en knijp de knoflook erbij,
sudder dit nog alles op een zacht vuurtje minimaal 5 minuten verder.
• Voeg daarna de tomatenblokjes toe, vervolgens voeg je de ketjap manis, oestersaus, tomatenpuree
en het water toe en het Knorr kippenbouillonblokje zodat er jus ontstaat. Doe de kippendijen in de jus.
• Voeg nu de selderij toe en roer alles goed door. Doe tot slot een deksel op de
pan en laat dit 60 minuten indirect sudderen op de BBQ bij 150 graden Celsius. Proef
ondertussen hoe de jus van dit mengsel smaakt. De jus moet eigenlijk nu al heerlijk
smaken. Het geheim van de pom is lekkere en veel jus, (misschien moet er ietsje meer
zout of ketjap bij. heb ik NIET gedaan)
• Haal de kippendijen uit de jus snijd/pluk deze in blokjes/stukjes

VOOR DE TAYER:
• Breng de BBQ naar 180 graden Celsius en maak gereed voor indirecte bereiding.
• Haal de pomtayer uit het pak en doe het in een grote kom. Doe de piccalilly, zout
en suiker erbij en roer alles goed door elkaar.
• Pak daarna 2 soeplepels (240 ml. = 1 cup) Jus van het kipmengsel en voeg dit aan
het pomtayer mengsel toe. Roer alles door en proef of het mengsel op smaak is.
Voeg als nodig nog zout en/of suiker toe.(NIET gedaan)
• Vet eventueel de ovenschaal in met boter. Doe een laagje (helft) van het
pomtayer- mengsel in de ovenschaal.
• Als de laag in de ovenschaal ligt giet je gelijkmatig nog een soeplepel (120 ml. = ½ cup) jus
eroverheen. Daarna verdeel je gelijkmatig de fijngesneden kip erover.
• Doe de rest van het pomtayer-mengsel in een tweede laag in de ovenschaal.
• Verspreid weer een soeplepel (120 ml. = ½ cup) jus over de bovenste laag.
Nu is de pom klaar om op de BBQ te gaan.
• Zet de ovenschaal pom 2 - 2½ uur indirect op de BBQ bij 180 graden Celsius.
Prik na 1 - 1 ½ uur met een vork in de pom om te kijken of hij gaar is en
of hij niet te snel bakt.
• De bovenkant van de pom moet donkerbruin worden en van binnen goed gaar.
Als de bovenkant te bruin wordt, zet de BBQ dan lager op 160 graden Celsius.
• De pom is pas klaar als je in het midden van de pom met een vork hebt geprikt
en er geen pom aan je vork vast blijft zitten.
• Laat de pom goed afkoelen hij is op zijn lekkerst als je hem een dagje laat rusten.
De volgende dag kan je de pom het beste tien minuutjes in de oven op
170 graden opwarmen.

DSC_1795.JPG

DSC_1799.JPG

DSC_1802.JPG

DSC_1805.JPG

DSC_1810.JPG

DSC_1823.JPG

DSC_1824.JPG

DSC_1825.JPG

DSC_1828.JPG

DSC_1829.JPG

DSC_1837.JPG

DSC_1839.JPG

DSC_1846.JPG

DSC_1847.JPG

DSC_1853.JPG

DSC_1866.JPG

DSC_1871.JPG

DSC_1879.JPG

DSC_1886.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ewald, bedankt voor het delen van dit mooie recept.
 
Geweldig gerecht! Dankjewel voor het delen
 
Goed klaargemaakt een top gerecht Ewald. Echt een feestmaal, dank voor het recept!🥳🥳🥳
 
Geweldig! Een Pom recept voor op de BBQ 💪🏼👍🏼 Dank voor het delen 👊🏼
 
Dankjewel Ewald!! Heb je niet ff met de thermapen gemeten wat de eindtemperatuur was? 😜
 
Dankjewel Ewald!! Heb je niet ff met de thermapen gemeten wat de eindtemperatuur was? 😜
Jawel, die zat rond de 100 graden, Celsius 97 toen ik de laatste meting deed maar daarna heb ik hem nog een 10-15 minuten verder laten garen.
en niet meer gemeten
 
Fijn om te weten, prikken met een vork of sateprikker of er iets aan blijft hangen is zooo 2011 😜
 
POM !!! Altijd lekker ... Dank voor het delen @Ewald
 
Dit staat nog altijd op me to do list om eens gaan te maken. Lijkt me super lekker 😋
 
Dit staat nog altijd op me to do list om eens gaan te maken. Lijkt me super lekker 😋

Ik zeg snel maken dan 😜 broodje pom is zo lekker 🥰
Toen deze pom gemaakt was hadden we ter vergelijking een broodje pom van onze Surinamer waar wij altijd bestellen, het smaakte precies hetzelfde 🥳 alleen bij het broodje van onze Suri proefde de we wat meer knoflook.
 
Ik zeg snel maken dan 😜 broodje pom is zo lekker 🥰
Toen deze pom gemaakt was hadden we ter vergelijking een broodje pom van onze Surinamer waar wij altijd bestellen, het smaakte precies hetzelfde 🥳 alleen bij het broodje van onze Suri proefde de we wat meer knoflook.
Dat gaat er binnenkort ook zeker van komen Jet😋
Helaas hebben we in het zuiden niet echt een Surinaams eet tentje liggen waar ik al kan voorproeven.
 
Dat gaat er binnenkort ook zeker van komen Jet😋
Helaas hebben we in het zuiden niet echt een Surinaams eet tentje liggen waar ik al kan voorproeven.
De volgende keer ga ik een halve pot piccalilly gebruiken ipv. een hele pot, ik vond het de laatste keer qua smaak iets uit balans.
Maar ik heb heel veel zelfkritiek, hij was wel erg lekker.
 
Laatst bewerkt:
De volgende keer ga ik een halve pot piccalilly gebruiken ipv. een hele pot, ik vond het de laatste keer qua smaak iets uit balans.
Maar ik heb heel veel zelfkritiek, hij was wel erg lekker.
Zodra ik de tijd heb om dit op mijn gemak te maken gaat het er zeker van komen, met een hele pot piccalilly of een halve maakt me niks uit! Ik heb het nog nooit geproefd dus ik zal het verschil bij de eerste keer niet proeven 😊
 
Goed gelukt zo te zien !!!
 
Nou Ewald. Dankjewel voor dit geweldige recept!
Lekker POM gemaakt op de bbq met heerlijk zelf gemaakte Surinaamse Puntjes! Deze ga ik vaker maken 😋
Mijn dank!
Garaag gedaan. Ziet er fantastisch uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan