BasBQ
Beef en Steak

Kip agro dolce uit de DO

theun2969

Kooltjesharker
Berichten
147
Kip agro dolce uit de DO


Het recept komt uit het boek: Kook met Jamie: Wedden dat ik van jou een topkok kan maken!
dsc00106kbn.jpg


Het gerecht agro dolce is een soort stoof van kip of ander vlees met groenten op basis van zoet zuur.
De sinaasappel, de rode wijn, de rode-wijnazijn met de sultana's zorgen voor een zoet zuurtje accent.

De ingredi?nten:
1 sinaasappel
2 kaneelstokjes
6 takjes rozemarijn
olijfolie
klont boter
4 piepkuikens of twee kippen
2 rode uien
4 stengenles bleekselderij
4 paar wortelen
1 pot zongedroogde tomaten in olie van 280 gram
3 wijnglazen rode wijnglazen
6 eetlepels roe-wijnazijn
een handvol sultana's
16 plakken bacon
naar keus handvol pijnboompitten. (niet gebruikt..)

dsc00088wb.jpg


Ik heb eerst de sinaasappel een takje rozemarijn en een stukje kaneelstokje in de kip gestopt, de kip gekruid met wat rub van Jamie Oliver en op kleur gegrild (directe manier).

dsc000932.jpg


http://img232.imageshack.us/img232/7379/dsc00088wb.jpg[img]
[b]De ingredi?nten:[/b]
1 sinaasappel
2 kaneelstokjes
6 takjes rozemarijn
olijfolie
klont boter
4 piepkuikens of twee kippen
2 rode uien
4 stengenles bleekselderij
4 paar wortelen
1 pot zongedroogde tomaten in olie van 280 gram
3 wijnglazen rode wijnglazen
6 eetlepels roe-wijnazijn
een handvol sultana's
16 plakken bacon
naar keus handvol pijnboompitten. (niet gebruikt..)

Ik heb eerst de sinaasappel een takje rozemarijn en een stukje kaneelstokje in de kip gestopt, de kip gekruid met wat rub van Jamie Oliver en op kleur gegrild (directe manier).

[img]http://img707.imageshack.us/img707/7587/dsc00093d.jpg

Daarna heb ik de DO op temperatuur gebracht en de groenten met wat olijfolie en de overgebleven rozemarijn gefruit.
In tussen heb ik de zongedroogde tomaten, rode wijn, in de keukenmachine fijngemalen tot een saus. Deze saus en de sultana's bij de groenten doen en aan de kook laten komen. Daarna de DO een etage hoger gezet.

dsc00098jv.jpg


dsc00095gq.jpg


dsc00103h.jpg


Hier de kip bij leggen en in de saus omwentelen. daarna de deksel op de DO en BBQ sluiten, ? 30/45 minuten laten stoven waarbij je de kip zo nu en dan de kip omdraait in de saus.
Dan de kip met de bost naar boven leggen en de bacon op het borstfilets leggen en met open DO nog 10 minuten in de Q.

dsc00106kbn.jpg


Hierna even laten rusten, aansnijden en de saus over de kipdelen verdelen.(niet gebeurd de foto's waren niet goed, daarom niet gebruikt...)
Dit is een oven gerecht waarbij je het bacon te laten kleuren onder de gril, ik heb het met een gasbrander op kleur gebracht je moet wat... haha Misschien ook te doen met de deksel op de DO en er een paar briketten op deksel te leggen?

Wat vonden we ervan:
Dit is echt een smakelijk herfst/winter gerecht, eerlijk halve moet het wel je smaak zijn want het zoet/zure is best wel overheersend. Wild als fazant, duif, ree zou er goed bij passen, denk ik. Maar het past ook goed bij de kip en het is weer eens wat anders. Weer een erg leuk project voor de DO!

Kip agro dolce... Done!
 
prachtig Theun, ziet er lekker uit
 
Mooi gerechtje Theun, ik heb het meteen maar even naar het DO deel verplaatst, dan blijft het behouden en makkelijk vindbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan