BasBQ
Beef en Steak

Kip 2x hele op de BBQ

 

Cor

Vuurmaker
Berichten
50
Hallo,

Ik heb een vraag.

Ik wil dit weekend twee hele kippen op me Weber One Touch Premium 57 gaan BBQ & licht roken.

Nu had ik het volgende gezien en zo wilde ik het eigenlijk gaan doen.
Wil het simpel houden voor de eerste keer.

Het worden twee kippen scharrel.
Met twee blikjes cola gezien bij DJ-BBQ.

Ik wil ze eerst de kip op kamer temp laten komen.
Dan in smeren met Citro?n daarna met zout en peper en dan de olijfolie.
Daarna de blikje cola half vol maken en daar de kip op.

Ik weet niet of ik dit nu goed doe.

En hoe bereid ik de BBQ het beste voor zo dat deze niet te heet is. Ga op briketten.
Ik dacht lek bak in de midden deze met een laag je appelsap en aan de bij de kanten briketten.

Ik hoop dat ik op de goede weg zit?
Want ik wil ze thuis we verassen natuurlijk ;)

Of misschien heeft iemand een beter plan voor de eerste keer?

Cor
 
Als de kippen niet te groot zijn moet het lukken met twee kippen op het grill rooster. Pas dit even van te voren ;)

Mocht het niet passen, dan kan je de kippen op het kolenrooster zetten. Ik zou dan wel een 'firewall' maken van wat aluminiumfolie, zodat de kip niet teveel directe warmte krijgt.

Ik zou de temp niet te laag maken, dan krijg je een rubber velletje..

 
en aan een kant brikketten, en met hun ruggetje naar het vuur zodat de borst niet de directe hitte krijgt.
ik steek de starter aan en als het onderin goed gloeit kiep ik hem om, niet alles hoeft al te gloeien. de rest gaat vanzelf aan. Suc6 met de ''dames'' ;)
 
ik heb je draadje even verplaatst Cor, het receptendeel is voor recepten  ;)
 
ik zet mijn kip altijd op het kolen rooster, maar dan wel een idd een fire wall maken.
de laatste keer met twee kippen lukte dat goed maar die waren aan de kleine kant.
mijns inziens moet het ook kunnen met twee normale kippen aangezien ik nog ruimte over had.

verder ben je op de goede weg. denk er niet te moeilijk over, het is geen hogere wiskunde

zolang de kip maar gaar wordt is het altijd een feestje zo'n eerste cola can chicken.

ik zou overigens gewoon voor bier gaan dan heb je meteen je tokkie te pakken  ;)

succes!!!
 
in duitsland hebben ze ook bier met cola
 
Zolang de cola de kip niet aanraakt, zou ik dit lekker in de kok gooien indien deze cola lekker vindt en het blikje gewoon met water en kruiden vullen. Maakt geen verschil in eindresultaat.

Of je marineert de kip in de cola; dat kan natuurlijk ook en dat proef je wel terug in de smaak.
 
Als je toch al citroen gebruikt...... Ik vindt de citroenschil (alleen het gele deel) heel klein geraspt of gesneden lekker om de kip mee in te smeren en een beetje tijm vind ik ook lekker.

Ik vindt DJ BBQ ook erg leuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan