BasBQ
Beef en Steak

Keuze nieuwe kamado

miikey

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik zoek een nieuwe kamado en eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben geen professionele BBQ'er maar wil wel gewoon een degelijke kamado aanschaffen waar we de komende jaren nog veel plezier aan gaan beleven.

In eerste instantie na veel lezen op dit forum wou ik een Masterbuilt gaan kopen. Nu blijkt dat deze kamado niet meer leverbaar is op 1 plek na, maar je betaalt nu € 800 i.p.v. €695 waarvoor hij eind 2020 en zelfs begin 2021 nog voor verkocht werd. Daarom twijfel ik eraan of deze kamado nog wel de beste keuze is? Je moet er nog een D&C systeem bijkopen wat bij de KJ classic 1 bijvoorbeeld al standaard is. Ook een asla lijkt een stuk eenvoudiger in gebruik en de KJ classic 1 kan je voor € 900 kopen.

Je ziet veel andere merken zoals Kamado Joe, GrillBill en Monolith. Maar is het het waard?

Een bepaalt budget is er eigenlijk niet. Het belangrijkste is gewoon wat je krijgt voor je geld. Nu heb ik bijvoorbeeld de BGE al afgeschreven omdat het gewoon erg kaal is voor wat je ervoor betaalt en het erg overrated zou zijn. Dit zijn ervaringen die ik van andere hoor en lees. Ook heb ik een BBQ verkoper gesproken die aangaf weg te blijven bij Basterd vanwege de aftersales. Hij was er zelfs mee gestopt ze te verkopen om zijn naam niet verder te schaden.

Ik ben zelf een leek op kamado gebied en wil gewoon een goede keuze maken. Daarom heb ik jullie advies nodig, wat raden jullie aan? Wat ik verder belangrijk vind na het lezen van dit forum is dat de deksel niet zomaar kan dichtvallen na openen. Er zijn echter wijzig kamado's met luchtveren denk ik? Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is om een advies van jullie te krijgen.
 
Het kamado bos staat steeds voller, er is veel variatie en wildgroei.
Hoe mooi dat ook is, het helpt bij de keuze niet mee.
Als ik nu een keuze mag maken zou ik voor de Kamado Joe Classic 3 gaan.
Dit omdat het, naar mijn mening, de meest complete kamado is op de markt.
Ja 2099€ is heel veel geld, maar daarvoor zit er alles bij
Devide en conquer
Heat deflector in twee delen
Slowroller (speciaal hitteschild voor lage temperaturen)
Rooster in twee delen op verschillende hoogtes te gebruiken
Rooster voor wok of Dutch oven
Fiberglass vilt
Ongeëvenaard sluiting systeem. Vederlicht en blijft ook gewoon halverwege openstaan.

Natuurlijk met een goedkopere kamado kan je natuurlijk hetzelfde eten maken. Maar niet met dezelfde smile op je gezicht 😉
 
Hier kan je wat info vinden als je keuze tussen Bastard, Joe en BGE zou gaan...

Persoonlijk vind ik dat BGE niet heel veel duurder is voor wat je krijgt en ik keek dan ook naar een investering over 10+ jaar.. Je hebt gelijk dat Joe en Bastard scherper geprijsd zijn en erg compleet geleverd worden. Op de link hierboven word nog de garantie aangehaald wat ik wel belangrijk vond ivm het 10+ jaar gebruik.

Het fijne is dat je eigenlijk geen slechte keus kan maken als je in dat segment kijkt.. Kan het goedkoper en scherper (Monolith, yakinuki, etc)? Ja tuurlijk, dus zet je zelf eerst een budget en kijk dan naar de opties.

Succes.

Joey

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Ik noem er toch 1.
Wij van wc-eend .......
Omdat ie zo compleet is voor z'n geld.
Wij zijn voor de GrillBill gegaan.

Veel plezier met kiezen en later het koken er op.


Hieronder nog een linkje

7c4e69ea822c5a62f3990285050e78fb.jpg
174f0f5f77c7324e27824f93b3673cd9.jpg


Trotse eigenaar van een prachtige Grill Bill
 
Dat de Masterbuilt 100€ duurder is geworden de laatste maanden is niet verwonderlijk.
De containerprijzen zijn van 1000$ midden verleden jaar naar 6000$ gegaan rond de jaarwisseling en nu zitten ze nog rond de 4000$
Nog altijd 3000$ meer voor exact hetzelfde terwijl de transittijden ook nog eens met een aantal weken verlengd zijn (maw je moet nog want langer bank spelen).

Over het puntje keuze, dat moet ieder voor zich uitmaken.
Vandaag een paar 100€ besparen maar 10 jaar lang met een slecht gevoel zitten, of had ik maar ..., daar wordt je ook niet gelukkig van.

Een paar jaar geleden ben ik naar de winkel gereden om een KJ II te kopen en ben thuis gekomen met een BGE L.
Waarom, het superlicht scharnier is voor mij geen toegevoegde waarde. Garantie van BGE zou beter zijn dan van KJ.
Als ik dan die margrietschijf perikelen zie snap ik dit wel.

Ondertussen heb ik ook nog een KJ I op de kop getikt, deze staat in Frankrijk dus gebruik ik veel minder.

Als ik de 2 vergelijk gaat mijn voorkeur toch naar de BGE, waarom?
D&C vind ik minder handig werken als de Eggspander (handig handvaten, roosters kunnen niet van de kleine haakjes vallen, ...).
Houtskool neem ik van hier mee, dus is 100% dezelfde en ik heb de indruk dat ik met 1 zak langer toe kom in de BGE dan in de KJ, maar dit is een gevoel, niet wetenschappelijk bewezen.

Anderzijds, ben ik tevreden van KJ? daar kan ik volmondig ja op zeggen.
 
Bedankt voor al jullie bijdragen! Hier kan ik echt wat mee.

Gisteren nog even met de baas (vrouw) gesproken en zij wilt toch liefst geen rode. Zij vind het niet mooi en vind dat het "goedkoop" over komt, in de vorm van o een BGE was te duur, dus we hebben maar een goedkope imitatie gekocht. Ik begrijp haar punt wel als mensen niets van kamado's weten en dus KJ niet kennen.

De keuze is dus gelimiteerd tot een zwart/grijze/groene (eigenlijk alle merken behalve KJ waarschijnlijk) variant. € 2100 vind ik toch wat veel van het goede. Ik snap dat het een lange termijn koop is, maar wetende dat je voor ongeveer de helft ook een prima kamado kunt kopen maakt die € 2100 wel onnodig denk ik. Ik ben geen professionele kok, maar wil gewoon leuk kunnen "buitenkoken" en mezelf, vrienden en de vrouw verwennen met lekker eten (voor zover dat lukt). Dit kan natuurlijk met elke kamado, maar zoek vooral naar de sweet spot. Waarbij je prijstechnisch gewoon een leuke koop doet en ik merk dat ik hier best wat moeite mee heb. Elk merk heeft wel zo zijn voor- en nadelen.

Uitgaande van wat ik tot nu toe op dit forum lees en voorbij zie komen lijken mij de volgende accessoires must-haves, let op met de klemtoon op lijkt, want ik heb eigenlijk geen idee als beginner:
- D&C
- Pizzasteen
- Grilplaat
- Kolenmand

Vul eventueel de lijst maar aan.

@ Stijn
Het doel van de D&C is toch dat je tegelijk indirect en direct kunnen grillen? Vervangt de eggspander van BGE dit volledig?
 
BGE heet dat eggspander en bij Joe D&C
Dat systeem is er om zowel temperatuur zones als meer ruimte te bieden binnen je dome.

Er is ook een zwarte Joe mocht je dat niet weten (is meen ik wel een ouder model).

Gietijzeren rooster en gietijzeren plancha zijn ook aanraders.

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
De zwarte KJ is een Masterbuilt en nog te koop voor ongeveer €800-€900. Heb je nog geld over voor een D&C, ash bucket, gietijzeren grillplaat, pizzasteen en looflighter (hoewel bruine aanmaakblokjes het ook meer dan prima doen)
 
@ Stijn
Het doel van de D&C is toch dat je tegelijk indirect en direct kunnen grillen? Vervangt de eggspander van BGE dit volledig?

klopt, EggSpander is hetzefde als D&C maar in mijn ogen is de eggspander iets gebruiksvriendelijker.
Ziet het als een BMW 3 en een Mercedes C :)

Die 2100€ die jij aanhaalt is als je ineens een hoop accessoires koopt, je kan (zoals de meesten) beginnen met een BGE L en dan stilletjes aan uitbreiden. Op die manier weet je ook wat je graag doet en wat echt nuttig is.

Prijs is iets dat je enkel de eerste dagen onthoudt, na een tijdje vergeet je dat en al helemaal als je een no-name koopt en de pech hebt dat na X-tijd er een onderdeel kapot is en niet meer te krijgen. Dan is het zuur geld geweest.

Ga eens naar een winkel waar ze naast elkaar staan, dan kan je mooi vergelijken. BBQ experience center in Roosendaal is daar een goed voorbeeld van.
 
Weber maakt ook een kamado of is dat vloeken in de kerk? ;-)
 
Ja kiezen is moeilijk. Ik heb vandaag de knoop doorgehakt. Liep te twijfelen tussen de primo oval xl, bge l, weber summit charcoal de kj 3 en de monolith. De weber summit is afgevallen omdat ik het zonde vind om de poten eraf te halen en hem in te bouwen. Heb ik trouwens wel gedaan met mijn oude weber. bge l te kaal en kleiner dan ik wil en de xl versie is te groot. De KJ 3 is wel compleet maar toch heb ik liever een complete.
Dus de keuze is gevallen op de Monolith le chef pro 2 bbq guru. Lekker compleet. Al moet er toch nog een automatische regeling bij.
 
er was wel degelijk een zwarte KJ classic 2: https://kamadoexpress.nl/product/kamado-joe-black-limited-edition/
dit was een limited edition
Masterbuilt is een uitgeklede KJ classic 1
Zoveel verschil zit er toch niet in de masterbuilt en de KJC1 buiten de prijs?
De DC en de aslade dus , verschil tussen de 2 was vorige toen ik kocht toch €350 .
Het vilt sluit goed af ( nog steeds) de controlvent sluit goed af , er ontsnapt geen rook . Als ik alles dicht zet smoort het vuur binnen de kortste keren .
Naderhand een DC gekocht niet van kamado joe voor€95 dus ja zeg het maar , vind het toch serieus geld .
Van het geld dat ik over heb gehouden kocht ik voor €50 speklappen en ben die zware deksel van mijn masterbuilt aardig de baas 🤣 .
Met andere woorden heb je al die luxe gadgets nodig om een lekker stukkie vlees klaar te maken .
Dus conclusie, dik tevreden met mijn MB.
Oja ik heb er nog een signals en billows bij gekocht , zeker geen must maar tja , gadgets..... je wordt er stapelgek van😜
 
Laatst bewerkt:
Weber maakt ook een kamado of is dat vloeken in de kerk? ;-)
Nee hoor, Weber, Keg en missch nog een paar merken worden gezien als metalen Kamado's. In dit draadje zoekt men meer naar Keramische kamado's.
 
Zoveel verschil zit er toch niet in de masterbuilt en de KJC1 buiten de prijs?
De DC en de aslade dus , verschil tussen de 2 was vorige toen ik kocht toch €350 .
Het vilt sluit goed af ( nog steeds) de controlvent sluit goed af , er ontsnapt geen rook . Als ik alles dicht zet smoort het vuur binnen de kortste keren .
Naderhand een DC gekocht niet van kamado joe voor€95 dus ja zeg het maar , vind het toch serieus geld .
Van het geld dat ik over heb gehouden kocht ik voor €50 speklappen en ben die zware deksel van mijn masterbuilt aardig de baas 🤣 .
Met andere woorden heb je al die luxe gadgets nodig om een lekker stukkie vlees klaar te maken .
Dus conclusie, dik tevreden met mijn MB.
Oja ik heb er nog een signals en billows bij gekocht , zeker geen must maar tja , gadgets..... je wordt er stapelgek van😜
Gefeliciteerd met je aankoop! Heb m ook een paar keer bekeken en deze was ook favoriet bij mij prijs kwaliteit.
Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen bij jou. Hoor heel veel positieve dingen!!
 
Zoveel verschil zit er toch niet in de masterbuilt en de KJC1 buiten de prijs?
De DC en de aslade dus , verschil tussen de 2 was vorige toen ik kocht toch €350 .
wilde hier geen waarde oordeel aan verbinden, het is gewoon de simpelste versie van de KJ. Het is dat ik zelf graag de gasveer wilde hebben en dus automatisch naar een KJ2-3 ging kijken. Uiteindelijk is het vanwege FOMO de BJ3 geworden :ROFLMAO:
En ondanks zijn gewicht wel een hele fijne kamado.
 
Ik heb ook zitten zoeken en shoppen. Wat je vaak niet ziet is het verschil in garantie (van 2 tot 20 jaar). Een fabrikant die 20 jaar durft te geven vertrouw ik meer (alsof ik het over 15 jaar nog weet en het bonnetje nog heb :ROFLMAO:). Als je hem dan bij een relatief jonge startup op internet koopt, is die garantie fijn, maar hoe ga je die krijgen?
Daarnaast is de vraag wat zit erbij: een simpel verchroomd rooster, een gietijzeren rooster, een deflector steen, ... Scheelt al snel voor de grotere kamado's enkele honderden euro's. Sommige dingen ga je niet nodig hebben of missen. Andere zijn bijna een must als je speciale dingen wil. De informatie is erg summier bij sommige leveranciers.
Uitgaande van mijn beperkte ervaring, zijn dit must-haves:
- deflector
- in hoogte verstelbaar roostersysteem, deelbaar van deflector en rooster is wel fijn
- RVS materiaal (rooster, hang- en sluitwerk, boutjes, onderstel). Laatste mag ook aluminium zijn. Gietijzer is acceptabel voor de laatste.
- rooster voor onderin voor de houtskool, liever een basket - maar niet essentieel
- aspook
- vuurvaste handschoenen, eventueel grate lifter
- lekbak

Is het je enige barbecue (ik heb er maar drie :rolleyes:), dan zou ik ook gaan voor iets van gietijzer om mooie strepen en hitte te krijgen. Dat doe ik met mijn WGA (grill grates) of WMT (sear grate).

Verder is omvang ook nog een belangrijke prijsfactor. Wil je meer dan twee spare-ribs tegelijk maken, dan zit je inclusief spare-ribs rek toch al snel aan de grote maten. Pulled pork is minder veeleisend qua maat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan