BasBQ
Beef en Steak

Keuze nieuwe kamado

Dat @Stijn hier wel tegen aan loopt snap ik als je deze in verhouding nauwelijks gebruikt.
Dat zal inderdaad waarschijnlijk de reden zijn, daarom dat ik het ook zo formuleerde :)

Wat zou er fijner zijn aan de BGE ivm die D&C?

Ik vind eggspander handiger werken dan D&C omdat er mooie handvaten aan zijn zodat je die er makkelijk kan uithalen.
Bij D&C zijn dat kleine beugeltjes, ook gebeurt het sneller dat er een rooster in valt als die niet mooi op de beugeltjes legt.
Bij de eggspander is de bovenste beugel helemaal rond en niet van die kleine haakjes.
 
Er zit tussen de Big green egg xl en de kj bigjoe 3 een heel groot verschil de groene zit rond de 100 kg en de rode ruim boven de 200 kg (al stond ie op een site net boven de 100) En 200 optillen lukt me niet. Die honderd gaat nog wel.
Denk dat je de Joe met cart op 230kg vind..
Kamado alleen is 113kg
3922cfaed74c71de2ae7976b45ad3dda.jpg


Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Nou met 1 vinger... het nieuwe scharnier van BGE maakt openen wel heel licht en gemakkelijk hoor! Daar zou ik het niet van af laten hangen.
Nieuw scharnier van BGE? Van wanneer is deze want mijn 1 jaar oude XL krijg ik niet heel licht open..

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Denk dat je de Joe met cart op 230kg vind..
Kamado alleen is 113kg
3922cfaed74c71de2ae7976b45ad3dda.jpg


Sent from my SM-G988B using Tapatalk
Dat moet dan wel het verschil zijn, het onderstel, al vind ik ruim 100 kg voor een onderstel wel veel.
 
Vandaag even wezen kijken naar een big joe. Frits gaf de tip dat er in Nijmegen een stond. Die stond er inderdaad. Nu hou ik van big maar toch even de ratio laten meespelen, conclusie die is wel echt (te) groot. Er stonden weinig KJ's ,wel veel modellen van de BGE. Heel ongenuanceerd gezegd, het scharnier voelt gammel aan. Toch ook nog even een Monolith le chef pro bbq guru inbouw kijken.
Weet iemand een verkooppunt in de buurt van gelderland?
Ook de weber Summit charcoal is nog een optie al is het inbouwen van dit type wel weer wat meer werk.

 
Laatst bewerkt:
Je kan misschien even informeren bij https://www.probbqshop.nl/ in Velp. Bij deze vriendelijke broers heb ik mijn KJ3 gekocht. De monolith staat bij ze op de website, maar ik kan me niet meer herinneren of ze Monoliths in de showroom hadden staan.
 
Vandaag even wezen kijken naar een big joe. Frits gaf de tip dat er in Nijmegen een stond. Die stond er inderdaad. Nu hou ik van big maar toch even de ratio laten meespelen, conclusie die is wel echt (te) groot. Er stonden weinig KJ's ,wel veel modellen van de BGE. Heel ongenuanceerd gezegd, het scharnier voelt gammel aan. Toch ook nog even een Monolith le chef pro bbq guru inbouw kijken.
Weet iemand een verkooppunt in de buurt van gelderland?
Ook de weber Summit charcoal is nog een optie al is het inbouwen van dit type wel weer wat meer werk.

Scharnier van de Joe voelde gammel aan? Wellicht dan niet goed geïnstalleerd want het is een top scharnier.

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Scharnier van de Joe voelde gammel aan? Wellicht dan niet goed geïnstalleerd want het is een top scharnier.

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
Dit slaat op de big green egg. en niet op de KJ.
 
Je kan misschien even informeren bij https://www.probbqshop.nl/ in Velp. Bij deze vriendelijke broers heb ik mijn KJ3 gekocht. De monolith staat bij ze op de website, maar ik kan me niet meer herinneren of ze Monoliths in de showroom hadden staan.
Ga ik doen afspraak is gemaakt. Bedankt.
 
Mm ook op de BGE verbaasd me dit.. Zelf een XL maar scharnier is niet gammel IMHO.. Maar rond kijken is altijd een slimme stap

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
Vandaag langs geweest bij een andere dealer dan gisteren. Ja een erg groot verschil met de BGE"s dit scharnier was uitstekend afgesteld. Hier is niet gammel aan. Als je als dealer je bbq's zo in de showroom zet dan begrijp je niet echt hoe echt verkopen werkt. Je showroom modellen moeten uitstekend afgesteld zijn. Kan je dit niet dan zou je ze eigenlijk niet moeten willen verkopen. Je kan ze natuurlijk ook door een vertegenwoordiger laten afstellen. Ik heb dus gekeken naar een Monolith BGE en KJ. Ik ben er nog niet uit. Monolith en KJ zijn wel veel completer.
 
Vandaag langs geweest bij een andere dealer dan gisteren. Ja een erg groot verschil met de BGE"s dit scharnier was uitstekend afgesteld. Hier is niet gammel aan. Als je als dealer je bbq's zo in de showroom zet dan begrijp je niet echt hoe echt verkopen werkt. Je showroom modellen moeten uitstekend afgesteld zijn. Kan je dit niet dan zou je ze eigenlijk niet moeten willen verkopen. Je kan ze natuurlijk ook door een vertegenwoordiger laten afstellen. Ik heb dus gekeken naar een Monolith BGE en KJ. Ik ben er nog niet uit. Monolith en KJ zijn wel veel completer.
Fijn te horen dat je een goed afgesteld ei gevonden hebt en helemaal eens met je teleurstelling bij de eerste showroom.

Monolith ken ik helaas niet maar Joe en BGE wel.. Aan beide maak je geen verkeerde keus.

Had je dit al eens doorgelezen? https://www.bbqexperiencecenter.nl/...rken-big-green-egg-kamado-joe-en-the-bastard/

Sowieso een leuke winkel om te gaan kijken.. Mijn BGE XL komt daar vandaan (toen was er een aktie van BGE zelf met gratis conveggtor) en hele fijne service.. Succes met je luxe keuze

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Leuke link had ik gelezen maar weer vergeten. Dat kijken zal het niet worden. Is voor mij aan de andere kant van het land en in die hoek kom ik niet vaak. 180 km heen en 180 terug tja dat zit er nu even niet in.
 
Omdat je momenteel een Everdure 4k hebt is een Caliber Pro Kamado (RVS) of Broil King Kegg 5000 ook nog te overwegen omdat beide ook geen keramiek is en qua verbruik ook zuiniger.
 
Smokert die caliber pro ga ik in overweging nemen. Dat mijn everdure zuinig is weet ik. Het vraagt een behoorlijke leercurve om de temperatuur onder controle te houden. Als de temperatuur doorschiet is er maar een methode : leegmaken. Een beetje naar beneden gaat met koude pizza stenen. Op mijn everdure gebruik ik briketten (snake) voor lange runs. Een enkele keer moet ik halverwege een paar briketten extra toevoegen om de temperatuur op 120 constant te houden. Na een half uurtje schiet ie dan vaak door. Dan gaan er weer een paar uit en kan ik de run afmaken.
Mijn vraag kan je de Caliber pro voorzien van voldoende houtskool om een uur of 8 PP te garen? Of ervaar je gelijke problemen die ik met mijn everdure heb. Het is wel een ander bedrag dan ik in mijn hoofd had.
 
Smokert die caliber pro ga ik in overweging nemen. Dat mijn everdure zuinig is weet ik. Het vraagt een behoorlijke leercurve om de temperatuur onder controle te houden. Als de temperatuur doorschiet is er maar een methode : leegmaken. Een beetje naar beneden gaat met koude pizza stenen. Op mijn everdure gebruik ik briketten (snake) voor lange runs. Een enkele keer moet ik halverwege een paar briketten extra toevoegen om de temperatuur op 120 constant te houden. Na een half uurtje schiet ie dan vaak door. Dan gaan er weer een paar uit en kan ik de run afmaken.
Mijn vraag kan je de Caliber pro voorzien van voldoende houtskool om een uur of 8 PP te garen? Of ervaar je gelijke problemen die ik met mijn everdure heb. Het is wel een ander bedrag dan ik in mijn hoofd had.

Geen probleem, op mijn site heb ik tests gedaan met 1kg houtskool en sommige runs icm Caliber 14+ uur mee gehaald.
 
Het is de monolith le chef pro 2 geworden. Ik hoop op een snelle levering.
 
Hey dag Volle, leuk dat je de Monolith hebt gekozen. Kan je even toelichten waarom je ervoor koos?
Want in vorige posts kwam deze niet echt ter sprake (was eerder BGE/Kamado Joe).
Vooral de kostprijs van le chef pro 2 schrikt me wat af
 
De bedoeling was een maat XL. Deze kon ik niet in mijn huidig meubel kwijt. De Monolith is kleiner. Achteraf past deze er ook niet in :mad:, meten is weten en twee keer meten is zeker weten. Verder is deze voorbereid op een ventilator en redelijk compleet.
Twee keer slikken en je bent de prijs vergeten. Ik heb de defecte everdure 4k vergoed gekregen en dan is het niet een grote stap. De bge xl zit kaal op de 2200 De kj big joe is iets goedkoper maar is ook wel echt groot. Meestal houd ik wel van groot maar daar gaan ook wel veel kolen in.
Verder vond ik de afdichting erg goed. Of dat in de praktijk ook zo is zien we wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan