BasBQ
Beef en Steak

Keuze Classic 1 of Classic 2 of toch iets anders?

 
 

kapteyn

Kooltjesharker
Berichten
216
Mede BBQ'ers,

Nu we bijna overgaan naar een nieuwe woning met meer tuin zie ik direct kans om mijn GG compact te vervangen voor een groter exemplaar. De Grill guru heeft altijd zijn werk goed gedaan en tot op heden geen klachten. Voor de hand liggend zou een GG large zijn voor +- €700. Echter zie ik bij andere merken ook grote voordelen. Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen. Wellicht mis ik nog voor/nadelen van bepaalde types.

Grill guru/Grizzly Large
+ Redelijk vriendelijk geprijst. €600 voor GG & €800 voor grizzly.
+ Grizzly heeft een chipfeeder, losse vuurkorf, halve maan rooster en deflector.
- 20 jaar garantie
- Niet alom geprezen vanwege de fantastische kwaliteit. (afgaand op verhalen die ik her en der lees.)

Bastard Large 2020
+ Zwarte kleur vind ik niet mistaan.
+ 100% corodiet
- 20 jaar garantie
- redelijk stevig geprijst naar mijn idee. Meer prijs KJ classic 2 te verwaarlozen.

KJ Classic 1
+ Divide on conquer
+ levenslange garantie
+ nu te koop voor €900
- Niet de nieuwigheden van de Classic 2

KJ Classic 2
+ Het nieuwe vilt, sluitsysteem scharnier en topvent.
+ Divide on conquer
+ levenslange garantie
- Stevig geprijst €1500, is de nieuwigheid die 600 waard t.o.v. de Classic 1.


Ik mis ongetwijfeld het nodige. Dit zijn de zaken die mij als eerste te binnen schieten. Belangenrijk is natuurlijk het budget. Die heb ik niet specifiek, ik wil het graag in één keer goed doen met zo min mogelijk concessies. Daarnaast wil ik ook geen 3000 uitgeven als het ook voor 1500 kan bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, kennis en inzichten.
 
Voor mij was het een no-brainer om voor de KJ 2 of hoger te kiezen. Reden is het scharnier, dat is zo fijn. Waarschijnlijk raak je er zelf wel aan gewend om de deksel iedere keer netjes dicht te doen maar als iemand anders een keer niet opletten kan je als je pech hebt je deksel vervangen. De KJ classic 2 is trouwens niet de nieuwste ondertussen is er ook al een classic 3 uit.

Als je graag geen concessies wil doen en het budget is er zou je ook de big joe kunnen overwegen. Uiteindelijk heb ik daar voor gekozen, niet omdat ik de ruimte nodig heb omdat ik voor veel mensen kook maar nu kan ik zonder gedoe alles kwijt. Ik had zaterdag een 9qt DO op het rooster terwijl ik daarnaast op het gietijzeren rooster nog vlees aan het grillen was.

Uiteindelijk maak je sowieso geen miskoop met KJ, BGE of Primo. Van Bastard weet ik niet hoe goed de service is maar verwacht dat het daar ook wel snor zit. Het beste wat je kan doen is naar een winkel gaan en gewoon voelen welke je het beste bevalt.
 
Uiteindelijk ben ik zelf voor de Classic 1 gegaan. Het nieuwe scharnier was voor mij geen noodzaak, ben 1,94 en 100+ kilo, dus het mag best wat zwaar zijn. Blijft wel het hierboven genoemde risico van schade bij het te hard dichtslaan over. Voorzichtig zijn blijft dus noodzaak. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er gebruikers zijn die daar meer waarde aan hechten als ik.

Ik zie mezelf wel de topvent vervangen op korte termijn. Los van de problemen met loslatende verf/coating geloof ik wel dat deze echt voordelen heeft ten opzichte van de daisywheel die ik op mijn classic1 heb.
Ook zie ik in de ash basket, standaard bij de Classic 3 echt toegevoegde waarde, dus wellicht dat ik ook die ooit los aanschaf.

Daarnaast kreeg ik mijn Classic 1 ook uitgeleverd met aluminium side tables, ipv de kunstof HDPE side tables die in de specs op de diverse sides staan. Als ik me niet vergis zijn dit dezelfde als die al langere tijd op de classic 3 werden meegeleverd. Maar daarin kan ik me vergissen.

Nadeel wat ik wel ondervind is dat nu, na 5 dagen, al die coating op een plek loslaat op een van de sidetables. Dit is door de verkoper neergelegd bij Kamodo Joe, dus dit al ongetwijfeld netjes opgelost gaan worden door KJ.
 
Voor mijn gevoel is 600 euries voor een schanier, ampbox,vilt en topvent best veel geld. Dat zou je ook aan accessoires kunnen spenderen. Aan de andere kant met de levenslange garantie is het een éénmalig investering voor 'levenslang' plezier. Ik denk dat ik eens opzoek moet naar een zaak in het noorden die beide heeft staan om eens te voelen welke van de twee beter voelt.
 
Volgens mij zijn er regelmatig mooie aanbiedingen voor de KJ2 waardoor het geen 600 maar iets van 250 verschil is. Ik zelf heb een classic 2 showroom model van de Intratuin, die was 1150 IPV 1500.
Maar het beste advies is gewoon ga zelf eens voelen/kijken/ruiken waar je je het fijnst bij voelt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Voor mijn gevoel is 600 euries voor een schanier, ampbox,vilt en topvent best veel geld. .....

De advanced multipart Firebox is inmiddels ook standaard op de Classic 1.

Maar ik sluit me aan bij het advies van NonSens, als je de mogelijkheid hebt om ze even te bekijken en te voelen dan zou ik dat wel even doen als ik jou was.
 
Inderdaad wat hierboven wordt gezegd, ga de kamado's in de winkel lekker aanvoelen. Ik ben ook voor de Classic 3 gegaan omdat ik vooral de hittebestendige side tables, de SloRoller, ruimte onder de kamado om accessoires op te bergen en de grotere hoogte en daardoor meer ruimte binnenin de kamado belangrijk genoeg vond. En de hinge waardoor je nooit een dichtvallende deksel zult hebben vind ik ook zeker een toegevoegde waarde.
 
Zelf wilde ik eerst voor het goedkope gaan, maar toen ik bij de dealer was, begon ik toch te twijfelen tussen de Classic 1 en 2. Vermits ik geen keukenprins ben en niet wist of ik er volop ging invliegen twijfelde ik nog harder. Die topvent is nog niet in orde en kan je later nog altijd kopen voor €80. Het bestaande vilt gaat 2 à 3 jaar mee en kan je later door hetzelfde als de Classic 2 vervangen en kost €109. Ik twijfelde vooral over het scharnier, want de dealer zei me dat het wel eens voorviel dat je nieuwsgierige vrienden hebt die rap willen kijken en als er dan hitte naar buiten komt, ze verschieten en de deksel laten vallen waardoor sommige dome's al gesneuveld zijn. Dat speelde hard bij mij, maar uiteindelijk toch voor de 1 gegaan en heb nog geen spijt ervan. Ook geen last van dat scharnier en ik verwittig vrienden dat ze er voorzichtig mee moeten zijn als ze hem opheffen.
 
Ik lees hier levenslange garantie, maar dacht dat enkel BGE dat had en dat KJ 20 jaar garantie op keramiek gaf.
 
KJ heeft op de website levenslange garantie op keramiek staan :)
 
KJ heeft op de website levenslange garantie op keramiek staan :)
Des te beter :). Alhouwel ik er vanuit ga dat de 'levenslang' overeen komt met de normale levensduur van een toestel en ongeveer wel gelijk staat met 20 jaar :D
 
Denk dat levenslang hier slaat op de verwachte levensduur van de Kamado. Kamado Joe verwacht dat deze minimaal 20 jaar mee moet gaan.

Edit: excuus, precies zoals hierboven aangegeven is. Zat tegen oude data aan te kijken. :(
 
Ik zie dat de bastard 2020 ook weer een aantal mooie inovaties heeft doorgevoerd. Nu sla ik toch weer aan het twijfelen. Bastard large kan ik met een beetje geluk vinden voor €1000,- de classic 2 voor €1350,- die €350 kun je best leuke accessoires voor halen. Vanmiddag maar even een zaak opzoeken waar de nieuwe bastard staat. KJ heb ik even kunnen voelen bij de Hanos, dat voelt erg solide aan.
 
De kogel is door de kerk. ik stond vanmiddag naast de bastard large en die voelde erg goed aan. Ook de uitstraling staat me erg aan, standaard kickash basket en alle voordelen van het 2020 model hebben mij over de streep getrokken. Als het goed is maandag trotse eigenaar van de Bastard large!

Tip, nu te koop bij intratuin voor 999,- :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan