Beef en Steak

Kerstpakket Pizza, Kamado

Rens008

Vuurmaker
In mijn kerstpakket een (extra) pizzasteen, pizzasnijder, pizzaschep en de ingrediënten voor de pizzabodem gekregen --> dit moeten we uitproberen.
Een eenvoudig recept voor deze bodem maar resultaat was (te) knapperig naar mijn mening. Wel smaakvol.
Als toetjeAnanas in een Rum, Bastard suiker, water dressing (lekker zoet!)

Recept was:
deeg + water / beetje olijfolie, 1.5 uur rijzen.
Kneden en 30min rijzen.
Deeg 15min. garen een voorverwarmde pizzasteen (200graden gehanteerd; heb de bovenkant ingesmeerd met olijfolie en met een vork ingeprikt)
hierna passato + toppings toevoegen -> 5-10min garen.

1x pizza meat
1x pizza Tonno / Hawai gemaakt.

20250102_181716.JPG

Garen op de pizzasteen
20250102_181946.JPG

Resultaat na 15min 200graden
20250102_183547.JPG

Toppings pizza 1
20250102_184251.JPG

Laatste 5 min
20250102_185559.JPG

Klaar om te serveren
20250102_190228.JPG

Toetje,
20250102_183209.JPG

Ananas aangrillen
20250102_192600.JPG

Het ziet er heerlijk uit. Knapperig vind ik wel lekker.
Met pizza op de barbecue kan je alle kanten op. Lekker mee experimenteren zou ik zeggen.

Je hebt de bodem voorgebakken en daarna belegd en afgebakken?
Door het prikken gaat het resultaat idd meer richting cracker met pizza beleg.
Zat er gist in je deeg? Neem aan van wel.

Zou gewoon voor de traditionele methode gaan: bodem maken beleggen en afbakken.
Er zijn al veel draadjes hierover.

Je hebt de bodem voorgebakken en daarna belegd en afgebakken?
Door het prikken gaat het resultaat idd meer richting cracker met pizza beleg.
Zat er gist in je deeg? Neem aan van wel.

Zou gewoon voor de traditionele methode gaan: bodem maken beleggen en afbakken.
Er zijn al veel draadjes hierover.
Dit was inderdaad het recept.
De gaatjes erin prikken had ik zelf erbij gedacht. Rest volgens het recept (recept stond trouwens ook garen op 220 graden ipv 200 graden wat ik heb gedaan)

Ik zie een aantal dingen die je kunt verbeteren als je een luchtige bodem wilt. Het gebruik van gist en niet doorprikken was al genoemd.

-De bloem: Welke bloem heb je gebruikt? Een 0,0 bloem is heel erg geschikt voor een luchtige pizzabodem.
-Water: Hoeveel water heb je gebruikt? Als je 60ml water gebruikt t.o.v. 100 gram bloem heb je een hydratie van 60%. Bij 60% of meer heb je een luchtigere bodem dan als je minder water gebruikt.
-Rijstijd: Je bent gaan kneden na 1.5 uur rijzen, dan kneed je de lucht uit het deeg en heb je maar 30 minuten gerezen na het kneden.
-Deegroller? Als je een deeg na het rijzen met de deegroller uitrolt i.p.v. met je handen stretchen, rol je de lucht uit het deeg.
-Temperatuur: 200 graden is wat laag om de bodem bruin te krijgen en de toppings tegelijk gaar. Dit is een lagere temperatuur dan de thuisoven die vaak 250 graden kan. 300-350 graden zal beter gaan.

Maar moet zeggen dat ik ook een knapperige pizza wel kan waarderen. Hij ziet er in ieder geval heel smakelijk uit. Het is maar net wat voor soort pizza je het lekkerste vindt.

Goed bezig! Pizza's zien er goed uit en ze waren smaakvol. Toetje ziet er ook heerlijk uit, moet ik ook maar eens proberen.
Mocht je vaker pizza willen maken, op dit forum zijn zeer bruikbare tips te vinden. Hierboven, in jouw draadje, heb ik al genoeg bruikbare tips gezien.

Ik zie een aantal dingen die je kunt verbeteren als je een luchtige bodem wilt. Het gebruik van gist en niet doorprikken was al genoemd.

-De bloem: Welke bloem heb je gebruikt? Een 0,0 bloem is heel erg geschikt voor een luchtige pizzabodem.
-Water: Hoeveel water heb je gebruikt? Als je 60ml water gebruikt t.o.v. 100 gram bloem heb je een hydratie van 60%. Bij 60% of meer heb je een luchtigere bodem dan als je minder water gebruikt.
-Rijstijd: Je bent gaan kneden na 1.5 uur rijzen, dan kneed je de lucht uit het deeg en heb je maar 30 minuten gerezen na het kneden.
-Deegroller? Als je een deeg na het rijzen met de deegroller uitrolt i.p.v. met je handen stretchen, rol je de lucht uit het deeg.
-Temperatuur: 200 graden is wat laag om de bodem bruin te krijgen en de toppings tegelijk gaar. Dit is een lagere temperatuur dan de thuisoven die vaak 250 graden kan. 300-350 graden zal beter gaan.

Maar moet zeggen dat ik ook een knapperige pizza wel kan waarderen. Hij ziet er in ieder geval heel smakelijk uit. Het is maar net wat voor soort pizza je het lekkerste vindt.

Hi Edwin,

Hieronder enkele fotos (via een hele vriendelijke collega) van de verpakking en recept. Het zat namelijk in het kerstpakket en had zelf de verpakking niet meer 😊

Thanks voor de tips in elk geval !

1000075194.jpg

1000075195.jpg

De werkwijze die ze adviseren is duidelijk anders dan gangbaar maar hoeft niet verkeerd te zijn.
Zoals gezegd zou ik voor je volgende sessie de werkwijze volgen die wat meer gangbaar is en de pizza beleggen en dan afbakken.
Rijzen op de bakplaat is voor een pizza ook NIET de gebruikelijke weg.

De "Masterclass" filmpjes van Simon "De Pizzabijbel" Giacotto op you tube hebben mij en vele anderen op weg geholpen.z
Succes!

Laatst bewerkt:
Dit is denk ik minder geschikt geweest voor de Kamado.

Het zat in het kerstpakket en is een pizzamix. Dat kun je vergelijken met het verschil tussen Koopmans appeltaart mix of zelf een appeltaart deegmix maken.

Het doel van een dergelijke mix is dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn voor de consument in de thuisoven met de minste kans op fouten. Ze gaan dus ook uit van een temperatuur van 220 graden en het bakken in een thuisoven.

Met de Kamado kun je veel hogere temperaturen halen. Een deegbol die je koopt geschikt voor pizza ovens en kamado's of een deeg dat je zelf maakt heeft de potentie voor een veel beter resultaat. Nadeel is dat het bij zelf maken wel meer kans op een mislukking oplevert. Maar het proberen en verbeteren is juist leuk als je dit vaak wilt gaan doen.

Terug
Bovenaan Onderaan