BasBQ
Beef en Steak

Kerstmis

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Goedemorgen vrienden!

In aanloop naar kerstmis ben ik toch wel benieuwd of dat jullie de Q aansteken en zo ja, wat leggen jullie er op?

De insteek van dit topic is dan ook om een beetje inspiratie aan elkaar te geven! Ben zelf nog hard op zoek naar een hoofdgerecht.

Tot nu toe heb ik als voorgerecht een zalmtartaar van koud gerookte zalm en als nagerecht wil ik peertjes stoven met wat vanille ijs en slagroom (zoals het dessert hier al op het forum staat).

Verras en inspireer elkaar! :)
 
Hoi Rolaanndd,

Hier op eerste kerstdag mijn gerookte zalmpjes, ik denk op toast met roomkaas en een mooie verfrissende malt whisky. We vieren die dag bij mijn schoonzusje dus geen bge-avonturen daar. Mogelijk voor het hoofdgerecht een herten of ander wild biefstukje, wat mij betreft dan op Smokey Joe, maar daar ga ik niet over, ik doe alleen de zalm en een kaasplankje als tussendoor-dessert (de anderen zijn erg van zoet en chocolade, maar ik hou echt van kaas).

Tweede kerstdag thuis met mijn ouders en dan gaat er de Brined Turkey van Noskos op de bge. Daar kijk ik nu al naar uit! Misschien een mooie gerookte garnalen of rivierkreeftjes cocktailtje vooraf, maar het zou zomaar weer die mooie koudgerookte zalm kunnen worden, is me moeder vast gek op! Voor de kids lekker patatjes erbij, ik maak me niet druk, lekker gezellig doen! Ik maak toe een mooie tiramisu.

Groeten,
Sander
 
Eerste kerstdag komt mijn moeder eten en hebben we geroosterde pompoensoep vooraf. Het hoofdgerecht bestaat uit lamsrack van de OTP met in ganzenvet gebakken aardappeltjes en haricot verts en daarbij nog een cranberrie saus. Het geheel sluiten we af met een grand dessert.
 
Eerste Kerstdag warm gerookte zalm.
Verder geen idee nog.
 
Ik zag zelf ook nog een heerlijk potentieel hoofdgerecht in de Allerhande staan. Gegrilde eendenborstfilet met sinaasappel/port saus, sounds good to me! De oven wordt uiteraard wel vervangen door de OTP :)
 
Op kerstavond (of eigenlijk al in de middag) gaat de kamado aan voor de eerste L&S sessie: spareribs als borrelhapje voor een pre-kerstfeestje.

Op 1e kerstdag gaat de el cheapo kogel bij mijn broer aan met mijn bavetterollade voor 10 personen.

Op 2e kerstdag heb ik vrij :)
 
Ik heb zin in xmas.

Twee hoofdgerechten: Mijn rollade zie ook: Xmas rollade en ik denk een kalkoen maar dat is nog niet helemaal zeker.
 
Wauw klinkt allemaal goed!

Ik zit alleen met mijn zusje wat een moeilijke eter is, ga het niet eens vragen of ze eend lust haha. Probleem met haar is dat zij vooral "proeft" met haar ogen.

Voor haar wil ik dus iets van een kipfiletje doen, maar dit is ook zo simpel. Zou dit het liefst met een sausje of iets dergelijks voor haar willen opdienen. Hebben jullie nog iets van tips?

Het liefst iets zoets, niet te pittig en ui of champignons hoef je niet eens mee aan te komen. Ze is erg fan van spaghetti carbonarra dus ik zat misschien te denken aan iets van een kaassausje maar is dit te eten met kip?
 
Rolaanndd zei:
Wauw klinkt allemaal goed!

Ik zit alleen met mijn zusje wat een moeilijke eter is, ga het niet eens vragen of ze eend lust haha. Probleem met haar is dat zij vooral "proeft" met haar ogen.

Voor haar wil ik dus iets van een kipfiletje doen, maar dit is ook zo simpel. Zou dit het liefst met een sausje of iets dergelijks voor haar willen opdienen. Hebben jullie nog iets van tips?

Het liefst iets zoets, niet te pittig en ui of champignons hoef je niet eens mee aan te komen. Ze is erg fan van spaghetti carbonarra dus ik zat misschien te denken aan iets van een kaassausje maar is dit te eten met kip?

Kaassausje kan prima met kip. Als ze niet te kieskeurig is voor wat betreft de kaas dan zou je daarin kunnen vari?ren. je zou dan eventueel de kipfilet ook kunnen vullen.

een mooie vulling zou kunnen zijn: zachte geitenkaas met gemalen zwarte peper en een fijn gehakt bosuitje. Je zou dan ook nog een plakje parma of andere gedroogde ham er omheen kunnen doen of wat pancetta.............
 
Lowietje72 zei:
Rolaanndd zei:
Wauw klinkt allemaal goed!

Ik zit alleen met mijn zusje wat een moeilijke eter is, ga het niet eens vragen of ze eend lust haha. Probleem met haar is dat zij vooral "proeft" met haar ogen.

Voor haar wil ik dus iets van een kipfiletje doen, maar dit is ook zo simpel. Zou dit het liefst met een sausje of iets dergelijks voor haar willen opdienen. Hebben jullie nog iets van tips?

Het liefst iets zoets, niet te pittig en ui of champignons hoef je niet eens mee aan te komen. Ze is erg fan van spaghetti carbonarra dus ik zat misschien te denken aan iets van een kaassausje maar is dit te eten met kip?

Kaassausje kan prima met kip. Als ze niet te kieskeurig is voor wat betreft de kaas dan zou je daarin kunnen vari?ren. je zou dan eventueel de kipfilet ook kunnen vullen.

een mooie vulling zou kunnen zijn: zachte geitenkaas met gemalen zwarte peper en een fijn gehakt bosuitje. Je zou dan ook nog een plakje parma of andere gedroogde ham er omheen kunnen doen of wat pancetta.............

Thanks!  Ik zat er zelf ook al aan te denken om het kippetje voor haar te vullen... Helaas kan ik met geitenkaas niet aan komen want dat eet ze niet.  :( Waarschijnlijk wordt het roomkaas, eventjes vragen aan de baas...

Had hem het liefst alleen op dezelfde manier willen serveren als de eendenborst filet, maar goed. Kan natuurlijk niet alles hebben :p
 
Lastig is dat, zulke moeilijke eters. Soms moet je gewoon niet vertellen wat het is, en alles 'kip' noemen. Pas achteraf als ze het lekker vond zeg je dat het eend was. Succes ermee :)
 
Oooohhh, die brined turkey is een partij lekker !
Die heb ik twee jaar geleden gemaakt !
 
Joost12 zei:
Die heb ik twee jaar geleden gemaakt !

Heb je toen de borst eerst met icepack terug gekoeld?
 
bij ons gaat de lamsrack op de Q en de wortel-gourgette-pompoentaart in de oven, aardappelpartjes en gegrilde ananas en zelfgemaakte vanille ijs toe
en de andere dag gewoon lekker makkelijk, kippen op blik

veggierouladetart.jpg

http://www.foodrepublic.com/2014/09/29/check-out-video-spiral-vegetable-tart-then-try-rec
 
Wij koken met het gesticht. Ik heb dit jaar besloten een pate de campagne te maken, met uienconfit. Op een salade van rucola met frambozendressing. Daarna maakt Dochter een beef Wellington en Zoon pompoenpuree met gepofte kastanjes, iets met schorseneren en een rodewijns..... Verkering maakt een Grand dessert.
Tweede dag gaan we racletten. En de rest van het jaar eet Verkering alleen nog maar restjes Grand dessert ( hij maakt altijd veel te veel, en ik eet het niet....)
 
Geen BBQ tijdens de kerst dit jaar, dat gaan we in onze tijdsplanning niet kunnen inwerken! Dit jaar gaan we voor het eerst 6 gangen proberen! Gelukkig hebben we 1e kerstdag geen familiarie verplichtingen, zodat we de hele dag kunnen snijden, hakken, bakken en stoven... Hoeft het op 2e kerstdag alleen nog maar even worden afgemaakt! O.a wortel-sinaasappelsoep, gevulde en gegratineerde portobello's met venkel en zongedroogde tomaat, hertenstoof met pastinaakpuree en Baileys-Chocoladecreme met cranberrie-compote zullen de revue passeren... Ik krijg al honger bij de gedachte!
 
Ik ga deze kerst mijn classic Joe die ik vrijdag ga halen inbranden.
Vooraf, quinoa salade met zalm gerookt op een genootschap plank en ansjovis mayonaise.
Tussen, courgettesoep met Walchers gilde spek.
Hoofd, Yorkshire rack of pork met diverse garnituren.
Nagerecht, wordt nog over nagedacht door de dames in huis.
 
Hier kalkoen onder de OTP, eendeborst in de pan en de rest in de oven.

En ikke goed aan de wijn!! :D
 
Hier geen bbq ( denk ik) helaas i.v.m werk  :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan