Beef en Steak

Keramische kamado enerzijds, Broil King Keg of WSM anderzijds?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ThijsS
  • Startdatum Startdatum
T

ThijsS

Gast
Beste forumleden,

Afgelopen week lid geworden o.a. vanwege een zoektocht naar een kamado. Ik wil deze voornamelijk, zo niet volledig voor low&slow gebruiken. Een Weber OTP 57 of WGA (reeds in bezit) wilde ik dan gebruiken voor sear en grill.

Aanvankelijk was ik aan het twijfelen tussen een Grill Guru Elite, Bastard en evt. een Kamado Joe Classic II. Nu ben ik op een Broil King Keg 2000 of 5000 gestuit. Lijkt me een hartstikke mooi apparaat. Ook als ik zo de beschrijvingen van de enthousiaste bezitters op dit forum lees.

Maar; grote vraag bij mij blijft: Een '?chte' kamado/keramische BBQ wordt voor low&slow eigenlijk nooit voorzien van een watergevulde drippan annex heat deflector. Deze wordt 'droog' gestookt met slechts houtskool en een heat deflector. Het is bij de KEG echter een vereiste om een pan met water te vullen die als heat deflector fungeert.

Wat is dan het verschil (behalve de isolatie van de KEG en het bijbehorende prijsverschil) met een Weber Smokey Mountain? Ook hier wordt namelijk een pan gevuld met vocht als schild tussen de kolen en het vlees gebruikt.

M.a.w. is een KEG niet gewoon een hele dure WSM als je die uitsluitend voor low&slow gebruikt puur omdat de methodiek (namelijk een pan water als barriere en buffer tussen kolen en vlees) identiek lijkt?

Ken de KEG niet, maar een Kamado is een allerskunner, dus zowel low en slow als high(zeer high) en fast. Dat kan ook op de Keg dus daarmee heb je sowieso een verschil met de WSM. Ik weet alleen niet of ik voor een KEG zou kiezen. Keramiek verdeeld de hitte beter lijkt wel als ik het vergelijk met mijn WSM. Maar dat is misschien alleen mijn ervaring..

Bij ons al jaaaaaaren een KEG 4000 in de familie en ik hoor niets dan goede berichten, dubbel rooster is handig en ook als het gaat om warmte isolatie, afdichtingen en brandstof gebruik bij lange sessies scoort hij goed.
En geen scheuren in de vuurschaal wat nog wel eens voorkomt bij keramiek als ik het allemaal goed heb begrepen.

Hans zei:
Bij ons al jaaaaaaren een KEG 4000 in de familie en ik hoor niets dan goede berichten, dubbel rooster is handig ook als het gaat om warmte isolatie, afdichtingen en brandstof gebruik bij lange sessies.
En geen scheuren in de vuurschaal wat nog wel eens voorkomt bij keramiek als ik het allemaal goed heb begrepen.

lFR5gK1l.jpg

Ik vond nog een plaatje van de KEG in werking.

Bedankt voor de reacties zover. Ik denk voorlopig veilig te zitten door de wereld van de kamado's op te delen in een deel z?nder waterpan en een (kleiner) deel m?t waterpan... Waarvan de laatste categorie dan misschien vergelijkbaar is met een WSM?

Nu zijn wij met het hele gezin even een weekje op vakantie bij onze Oosterburen. Daar viel mij de volgende "sonderangebot" op:
https://www.obi.de/holzkohlegrills/broil-king-holzkohlegrill-keg-2000/p/6017719?wt_mc=gs.pla.Garten_Freizeit.Grills.Holzkohlegrills&wt_cc1=661774050&wt_cc2=&wt_cc3=&wt_cc4=c&wt_cc5=online&storeId=&gclid=EAIaIQobChMI7J_OlISu1QIVh5UbCh2xng6jEAQYASABEgKWy_D_BwE#

Dus eerst met het hele spul (papa z'n hobby mag best tijd, moeite en brandstof kosten) naar de OBI vestiging in Cloppenburg, daar bleek deze aanbieding "gel?st" te worden. Men had er waarschijnlijk nog 1 bij de vestiging in Vechta. Daar aangekomen bleek die dus net weg te zijn.  X(
Het vriendelijk personeel heeft gebeld naar de vestiging in Minden waar men er zeker nog 2 had staan. Er daar 1 apart laten zetten en weer de auto in. Na gevoelsmatig half Duitsland te zijn doorgereden ben ik nu dus de trotse bezitter van een KEG 2000  :D (en gelukkig nog steeds getrouwd :-S).

Ik ga mijn vakantie verder vieren, hiervandaan vast een KEG multitool en drippan bestellen. Bij thuiskomst het hele spul in elkaar zetten en dan als de wiedeweerga een Pulled Pork proberen.

Succes met de aankoop, lijkt mij wel een goede deal. Laat maar eens weten hoe hij bevalt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ga je vast veel lekkers op maken.  :) !

Gratz met je aankoop, we zien tzt de verslaglegging wel ;)

ThijsS zei:
Bedankt voor de reacties zover. Ik denk voorlopig veilig te zitten door de wereld van de kamado's op te delen in een deel z?nder waterpan en een (kleiner) deel m?t waterpan... Waarvan de laatste categorie dan misschien vergelijkbaar is met een WSM?

Nu zijn wij met het hele gezin even een weekje op vakantie bij onze Oosterburen. Daar viel mij de volgende "sonderangebot" op:
https://www.obi.de/holzkohlegrills/broil-king-holzkohlegrill-keg-2000/p/6017719?wt_mc=gs.pla.Garten_Freizeit.Grills.Holzkohlegrills&wt_cc1=661774050&wt_cc2=&wt_cc3=&wt_cc4=c&wt_cc5=online&storeId=&gclid=EAIaIQobChMI7J_OlISu1QIVh5UbCh2xng6jEAQYASABEgKWy_D_BwE#

Ik ga mijn vakantie verder vieren, hiervandaan vast een KEG multitool en drippan bestellen. Bij thuiskomst het hele spul in elkaar zetten en dan als de wiedeweerga een Pulled Pork proberen.

Even nog een tip waar je wellicht iets aan hebt.
Temperatuur langzaam opbouwen tot de gewenste waarde (Minion methode) de schuifjes zo zetten dat de temperatuur constant blijft (onder maar ietsje open, boven wat verder) dan het vlees er pas op want eenmaal te heet is hij wat lastiger terug te regelen door de goede isolatie.
Ik denk dat ik eerst wat simpels zou proberen ipv gelijk (als de wiedeweerga) met een P.P. beginnen ;) :D

Succes.

Gefeliciteerd met je aanwinst.
Ik ben ook al een tijdje in het bezit van een KEG.
Het is even stoeien met de temperatuur beheersing maar als  je dat in de vingers hebt is het (zegt hij enigszins bevooroordeeld;-) ) een super apparaat.
Eerste paar keer zal het lijken of het ding totaal niet doet wat jij wilt omdat de kiertjes nog een beetje moeten "dicht slibben " .
Maar eenmaal gesetteld lukt het nu om de temperatuur,weliswaar met controller, op 1,5 graad van het setpoint te houden.
Zonder hou ik het zo rond de 5  graden rond de gewenste temperatuur uren vol.
Tipje :gooi er eerst wat speklapjes en burgers op .
Die roken goed en helpen de kiertjes te dichten.
Verder gewoon veel gebruikt en proberen.
Suc6....

Ok?. Ik zal de adviezen zeker ter harte nemen en het eerst even rustig aan doen. Naast een PP staat bij mij het maken van "pork belly burnt ends" zeer hoog op de lijst, hoe wordt er op dit forum over de moeilijkheidsgraad van dat gerecht gedacht?

Ik had reeds gelezen in het topic "Mod BROIL KING KEG botom en top ventilatie" dat er wat er problemen te verwachten zijn met de aanzuig. Ben ik trouwens de enige die daar de foto's niet kan zien en in plaats daarvan een plaatje met een kilometerteller dat zegt "update your account to enable 3rd party hosting"?
Het valt me idd op dat er wat extra ventilatie kieren zijn rond de onderste ventilatie slide. Ook zit daar een kier tussen de bodem en de zijkant van de constructie dat ik zal moeten dicht smeren omdat bij het uitschrapen van de as

Maar voor de rest; ik kan voorlopig niet verder beoordelen dan de bouw van het apparaat, maar dat is ronduit degelijk te noemen. Ook het scharnier mechanisme van de deksel is fantastisch. Niet te zwaar en het blijft gewoon hangen in de stand waarop ik de open laat. Eigenlijk precies zoals Kamado Joe nu voorstaat met z'n 2017 upgrade.

Kan niet wachten totdat ik het apparaat verder in elkaar kan zetten en voor de eerste keer op starten, hopelijk is daar ergens deze week tijd voor. En heb ik tegen die tijd ook door hoe dat met het posten van foto's werkt... :-/

ThijsS zei:
Ok?. Ik zal de adviezen zeker ter harte nemen en het eerst even rustig aan doen. Naast een PP staat bij mij het maken van "pork belly burnt ends" zeer hoog op de lijst, hoe wordt er op dit forum over de moeilijkheidsgraad van dat gerecht gedacht?

moeilijkheidsgraad... zeg maar makkelijk

richard0501 zei:
ThijsS zei:

moeilijkheidsgraad... zeg maar makkelijk
Je maakt het zo moeilijk als je zelf wilt. De enige moeilijkheid volgens mij is het geduld opbrengen om niet teveel te willen piepen en om er snel van te kunnen eten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

D?t ziet er goed uit! Eerst even inbranden/seasonen die handel, en dan wordt dat waarschijnlijk het eerste project.

Terug
Bovenaan Onderaan