BasBQ
Beef en Steak

Keramische BBQ. Primo Oval

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met een Primo Oval XL bbq ? Ik heb nl wat vragen over indirect bbq-en en het toevoegen van rookhout als de hele Q is ingericht voor indirect...
 
Je kunt je vragen gewoon stellen hier.... ;)
Ik heb zelf (nog  :p) geen Primo, maar het toevoegen van rookhout doe je, net als bij een UDS of WSM, direct op de kolen als deze heet zijn. Vervolgens plaats je de platesetter en het feest kan beginnen!
[sub]correct me when i'm wrong...[/sub]
 
Je kan mbv de gietijzeren vuurscheider je primo eenzelfde indeling als zeg een weber geven, 1 deel houtskool 1 deel leeg. Verder kan je de roosters keren zodat je dichter op het vuur kan grillen. De platesetter heb je dan niet nodig omdat je een indirecte zone creert. Rookhout is idd gewoon toevoegen zoals je anders ook zou doen. Als je de platesetters erin zet heb je een heel groot kookoppervlak waar je zelfs een biggetje op kwijt kan.
 
Ik heb ook de XL en ik sluit me bij de heren aan. Echter moet ik wel zeggen dat ik meer met de fire box devider ben gaan gebruiken ook bij low en slow. Dan lijkt het idd meer op wat je misschien gewend bent met het Webertje. Ik had een paar keer de fout gemaakt om te weinig hout bij te leggen. Als je dan de roosters druipbakken en plate setters moet verwijderen om een paar blokjes bij te leggen, word je niet vrolijk.
 
Bedankt voor de reacties, maar ik heb de vraag denk ik een beetje vaag gesteld. Ik bbq al enige jaren en ken vrijwel alle grill methodes. Ook het direct en indirect grillen. Ik heb idd ook een vuurscheider voor de primo grill om de 2 zones te cre?ren. Qua rookhout heb ik laatst snippers gekocht die geweekt moeten worden in water maar ik heb ook 10 kg hickory houtblokken. Kan ik voorlopig vooruit.
Mijn vraag is: als ik bv spare ribs maak dan richt ik heel mijn bbq in op indirect en gebruik beide platesetters. Voordat ik de spare ribs erop leg leg ik al wat rookhout op de kolen. Vervolgens de ribs erop en de deksel dicht. Nu is het roken geblazen. Maar als ik na een 1 / 1.5 uur weer wat rookhout erop wil leggen, wat dan ? Moet ik eerst de platesetters eruit halen vervolgens hout toevoegen en dan alles weer terug plaatsen... Hoe ervaren jullie dit ?
 
@jappert: ok, dus ik moet zorgen dat er voor de hele bbq sessie rookhout op ligt...? Maar hoe doe je het dan als je bv pulled pork gaat maken . Hoe richt jij je bbq dan in .
 
Als je 1 procureur van zo'n drie kilo hebt dan heb je genoeg aan een helft van de Primo. Dus ik leg rechts een plate setter met druipbak, daar boven het rooster met het vlees. De linkerhelft laat het open en gebruik wel de firebox devider. Voor PP is een half gevulde fire box voldoende.

Op deze manier kan je toch simpel en snel hout toevoegen.
 
Heb je op deze manier niet veel rookverlies omdat je maar 1 plate setter gebruikt ? Ik vraag me af of je altijd 2 plate setters moet gebruiken zodat de rook juist door de hele Q verspreid wordt. Of komt de rook toch wel terug via de deksel ?
 
De rook verspreid zich door heel de dome en slaat daarmee neer op het vlees. Misschien dat de echte geleerden het niet met me eens zijn maar volgens mij is de heat deflector precies wat de naam zegt, houdt hitte tegen. De rook gaat er hoe dan ook omheen.
 
Bij de primo zit het gat van de luchtafvoer precies in het midden van de bbq. Dus ik dacht als je dan 1 kant hebt met kolen waar je het rookhout oplegd dat de rook dan rechtstreeks door het gat naar buiten gaat zonder echt bij het vlees te komen... Vandaar dat ik dacht om 2 setters te gebruiken zodat de rook om de setters heen over het vlees naar buiten gaat.
Ik zal het de volgende keer eens proberen zoals jij hebt aangegeven.
Thanks
 
Bij low en slow zit de gehele q volledig vol rook, de lucht doorstroom is klein dus dat zit wel goed!
 
Ik heb ook een Primo en ik doe meestal gewoon beide platesetters plaatsen. Als ik bij moet vullen dan trek ik gewoon lashandschoenen aan en gooi ik wat rookhout er bij. Heel enkel wil het wel eens wat heet worden aan de vingers als ik te lang treuzel ;).

Jasper zijn set-up heb ik nog nooit geprobeerd maar ga ik eens proberen.
Jappert zei:
Als je 1 procureur van zo'n drie kilo hebt dan heb je genoeg aan een helft van de Primo. Dus ik leg rechts een plate setter met druipbak, daar boven het rooster met het vlees. De linkerhelft laat het open en gebruik wel de firebox devider. Voor PP is een half gevulde fire box voldoende.

Op deze manier kan je toch simpel en snel hout toevoegen.
 
Weet je als je zo'n ding hebt ga je toch alle mogelijkheden testen. Op een gegeven moment vind je JOUW manier en dat is natuurlijk altijd primo eh prima ;)
 
Hout toevoegen tijdens de hele sessie ?,  heb ik nog nooit gedaan. De rook wordt meestal alleen tijdens het eerste uur opgenomen, hierna hout toevoegen heeft geen nut meer. Ik gebruik meestal blokken of een flinke berg snippers verpakt in alu folie. 1 x plaatsen en verder doe ik niks meer met hout
 
Je droge snippers verspreiden door je houtskool? Dan komt het vuur telkens was hout tegen. Weken doe ik al eeuwen niet meer, heb ik mijn vuur aan, ga ik er water op gooien...
 
Geweldig al deze reacties. Ik ben nu 2 dagen geregistreerd en heb al zoveel nieuwe tips ontvangen van jullie. Super. Ik wist bv ook niet dat de rook het 1ste uur word opgenomen en daarna niet meer. Dus bij lange sessie low & slow, 1 keer flinke chunks erop en that's it....
Ik moet nu nog even ontdekken hoe ik foto's moet plaatsen, dat is volgens mij ook niet zo makkelijk. Ik wil ook graag mijn kunsten delen met jullie. Tot gauw... :)
 
De rook wordt wel opgenomen maar de rookring vormt niet meer boven een bepaalde temperatuur. Anders zou je na een uur hout op het vuur kunnen gooien en je vlees niet oversmoken. Nou, dat proef je echt wel hoor ;)
 
Ik voeg ook niet altijd maar hout toe gedurende hele sessie. Echter toen ik die unit nou eenmaal had is het wel eens voorgekomen van het vuur de snippers of blokjes niet goed pakte. Dan heel die setup afbreken vind ik gewoon minder. Daarom doe ik nu meer in een spilt setup, That's all.
 
Terug
Bovenaan Onderaan