Beef en Steak

Kan een ongekruide kippenpoot een succes zijn op de BBQ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LeoG
  • Startdatum Startdatum
L

LeoG

Gast
Hoi,

De laatste paar keer dat we hier kip op de BBQ hebben bereid kreeg de kip een hele rare smaak. De smaak kan ik niet omschrijven omdat ik die nergens mee kan vergelijken, ik had het nog nooit geproefd.

Ik vind vlees met weinig kruiden ook lekker (alleen wat zeezout erop vlak voor het opeten en wat rozemarijn op een karbonade bijv.) dus de kip (poot) ging er ongekruid op. Het maakte niet uit of ik hem direct of indirect grilde.

Is kip iets dat gekruid/gemarineerd moet worden op de BBQ of is er een speciale methode vereist? Dit was eigenlijk de hoofdreden dat we de BBQ eruit hebben gedaan, het was gewoon niet te eten.

De eerste uitdaging op onze nieuw te kopen BBQ wordt dus het lekker bereiden van een kippenpoot  :D!

Alvast bedankt!

Wanneer je graag wil genieten van de pure smaak, kan het wel handig zijn om de supermarktkip te laten liggen en bij de poelier te kijken. Normaal haal ik daar namelijk mijn kipjes. Helaas is hij op zondag niet open en daardoor ook wel eens een supermarkt kip gehaald. Vond ik net iets minder.
Een half jaar later was ik op vakantie en zocht ik een polier, na een aantal uren zoeken helaas naar de supermarkt moeten uitwijken voor wat pootjes. Nadat ik die had bereidt heb ik besloten om alleen nog maar naar de poelier te gaan voor kip, want daar schoten je de tranen van in de broek.
Ik heb wel kruiden gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat het verschil zonder kruiden nog groter is.
(Moet wel eerlijk zeggen dat ik tussen een normale en een maiskip dan weer weinig verschil proefde, maar dat heb ik dan ook nog maar 1x gehaald)

Kan je iets meer vertellen over je bbq en je brandstof , houtskool/briketten ?

avr zei:
Kan je iets meer vertellen over je bbq en je brandstof , houtskool/briketten ?

We hadden een smoker waarbij ik de kip in het grote deel grilde. Direct of indirect boven briketten.

Sommige briketten kunnen indirect wel een aparte smaak afgeven, maar kip is wel een van de weinige vlees soorten die zonder kruiden nog redelijk te eten is, maar zonder kruiden proef je waarschijnlijk ook ieder bijsmaakje!

kip heeft zoiezo van zichzelf niet veel smaak

Leo zei:
kip heeft zoiezo van zichzelf niet veel smaak

Dat en het feit dat er door bepaalde briketten een bijsmaak kan ontstaan zijn dan de redenen dat we voortaan de kip gaan marineren/kruiden.

Als het zo is dan is dat zo :). Zag vanavond op YT een aantal voorbeelden van kip op de BBQ met alleen zout en peper, EN op het laatst nog een behandeling met BBQ saus. Kip heeft het blijkbaar gewoon nodig.

Terug
Bovenaan Onderaan