BasBQ
Beef en Steak

kamado + rookhout = ?

baske

Tondelzoeker
Berichten
10
Korte versie:
Hoe krijg ik betrouwbaar een goede hoeveelheid rook voor een uur of twee uit mijn kamado?

Lange versie:
Ik heb na jaren tevreden bbq'en op de weber kogel en WSM mezelf afgelopen zomer een Weber Summit E6 kado gedaan. Puur uit nieuwsgierigheid eigenlijk, want ik had niks te klagen op de oude Q's. Zou een kamado echt heel anders werken? Misschien toch net een beter resultaat??

Laat ik meteen toegeven dat ik de kamado pas een keer of 10 a 15 aan heb gehad, dus relatief weinig vlieguren. Wel heel divers: van kipdij tot brisket en worsten tot ribs.

Hoewel ik nog steeds geen goede "feeling" heb voor hoeveel brandstof, of hoe lang het duurt voor het ding op temperatuur is, steekt er één raadsel met kop en schouders bovenuit: hoe zorg je bij gebruik van de heat deflector voor een continue en nette hoeveelheid rook?!? Want in tegenstelling tot de "gouwe ouwe kogel" heb je ineens geen toegang tot je vuur. Zenuwslopend!

Op dit moment werk ik zo (afgekeken van youtube en KCBS events): vul je kamado met briketten*, steek er chunks hout in, gooi er een half startertje hete kolen op, deflector erop. Probleem is dat ik een heel onvoorspelbaar rook resultaat krijg, zoals kort (te)veel rook, of een soort knipperlicht van wel en geen rook. Ideaal zou zijn 2 uur lang een mooi pluimpje.

Wat me het meest irriteert is de onvoorspelbaarheid. Krijg je te laat rook dan is je vlees al "dicht". Krijg je teveel rook in één keer dan kan het bitter worden, etc. Bij mijn andere barbecues gebruik ik nooit een deflector en kan ik on-demand een chunk toevoegen. (Of bij de WSM via het deurtje)

Moet ik gewoon meer oefenen met plaatsing van chunks? Zijn er tricks? Roept u maar! Mijn dank heb je alvast 🙏😎



*briketten kunnen in een E6 kamado voor zover ik weet, voor de vraag maakt het denk ik weinig uit. Kamado gebruikers met houtskool moeten tegen hetzelfde aanlopen, niet?
 
Als de Q op temperatuur is leg ik dan met het vlees eerst het gewenste aantal chuncks op de hete kolen. Volgende keer wil ik dat wat verder uit elkaar gaan leggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ik gooi meestal 1 chunk op de gloeiende kolen. deze gaat dan direct rook geven. dit doe ik trouwens pas als de q stabiel op temp is. Ik haal dus de deflectorstenen en rvs roosters en evt lekbak er in zn geheel uit, chunk erop en de boel terugzetten.
Even dicht om tempschommelingen zo klein mogelijkte houden. dan stop ik al naar gelang de bereiding in de asla nog 1 of twee chunks. Deze gaan roken door de gloeiende sintels die naar beneden vallen. Dan vlees erop en smoken als een malle.
 
Zoals ik het doe;

Kamado vol met houtskool, met wokkels of starter een begin maken. (Niet te groot, is nergens voor nodig)
Zodra er een stuk ter grootte van je vuist mooi gloeit en je wokkels opgebrand zijn leg ik een grote chunk hout in het brandende deel en een chunk aan de rand van het brandende deel.
Afhankelijk van hoe lang ik rook wil leg ik er meer bij, maar wel buiten het vuur.
Zo steken de kolen telkens nieuw rookhout aan.

Dan deflectors erin vlees erin en de kamado met vlees en al op temperatuur laten komen.

Dan afregelen op de gewenste temperatuur en je bent helemaal de man.
 
Zoals ik het doe;

Kamado vol met houtskool, met wokkels of starter een begin maken. (Niet te groot, is nergens voor nodig)
Zodra er een stuk ter grootte van je vuist mooi gloeit en je wokkels opgebrand zijn leg ik een grote chunk hout in het brandende deel en een chunk aan de rand van het brandende deel.
Afhankelijk van hoe lang ik rook wil leg ik er meer bij, maar wel buiten het vuur.
Zo steken de kolen telkens nieuw rookhout aan.

Dan deflectors erin vlees erin en de kamado met vlees en al op temperatuur laten komen.

Dan afregelen op de gewenste temperatuur en je bent helemaal de man.
+1 ik gebruik alleen houtskool in de Summit.
Steek hem op 1 plek aan , wokkel of looftlighter.
Als de wokkel weg is en er een mooie gloei plek is daar een chunk in en 1 er naast.
Deflector etc erin en het vlees erop.
Ik regel al rokend mijn bbq naar de gewenste temperatuur.
Liever wat langzamer zodat het vlees wat langer de rook kan opnemen.

Bitter heb ik nog nooit van rookhout gehad. Wel van teveel verbrandend vet.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Normaliter zeg, geen briketten in een kamado maar je hebt de stalen weber varriant dus dan kan het weer wel lijkt me.

Gewoon doen wat Zzzjon ook aangeeft, 1 blokje op het warme gedeelte, en dan rondom zodat ze stuk voor stuk zullen gaan roken. Soms vind ik het te weinig of dan denk ik zal het genoeg zijb en gooi ik nog een schep houtsnippers over dat geeft kortstondig maar veel rook.
 
Bedankt voor de tips! Zal volgende keer de chunks pas verdelen als ik kan zien hoe groot het initiële "vuurtje" is. Net nieuwe briketten gehaald, maar zal daarna eens houtskool proberen. Wel afgestapt van die heel hard geperste staafbriketten en nu gewoon weer kleinere kokos "kussentjes". Die staven zijn zo enorm dat ze onder de deflector lastig te "managen" zijn.

Ik zal nog laten weten hoe het me met deze tips vergaat!
 
Het zal voor de rook niet uitmaken of je briketten of houtskool gebruikt.
Is puur de positionering.
Ik gebruik houtskool omdat daar meer veilige keus in is.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik gebruik ook geen starter maar gewoon een onkruidbrander. Dan kan ik wel wat inschatten hoe het vuur gaat branden. Overigens heb ik rookhout liever eerder dan later in een lange(re) run
 
Ik heb dezelfde BBQ en ik verdeel de chunks ook. Je kunt hem ook op de indirecte manier gaan smoken zoals je bij de gewone 57er doet.
Zelf vind ik de deflector niet geweldig. Daar drupt het vet van je vlees op (ik gebruik meestal geen waterbak) en dan gaat dat heel erg roken (vieze rook) en geeft relatief veel zooi. Bij de 1e versie van de Weber kamado hadden ze een dubbel handige reflector plate. Miss dat het probleem zich daar minder mee voordoet
 
Ik lees dat je een starter met briketten erop gooit. Dan denk ik dat je al een te groot gloeiend oppervlak hebt voor low & slow. Best een wokkel gebruiken en als deze opgebrand is, heb je een nette hotspot. En dan de chuncks zo leggen zoals Zzzzzjon het heeft geschreven.
 
Ik lees dat je een starter met briketten erop gooit. Dan denk ik dat je al een te groot gloeiend oppervlak hebt voor low & slow. Best een wokkel gebruiken en als deze opgebrand is, heb je een nette hotspot. En dan de chuncks zo leggen zoals Zzzzzjon het heeft geschreven.
Ik doseer meestal een halve starter, of heb tegenwoordig ook zo'n klein model, die is nog beter voor deze kamado. Maar ga het zeker proberen direct "in de kolen" te starten, voor nog preciezer resultaat. Thanks!
 
Ik heb dezelfde BBQ en ik verdeel de chunks ook. Je kunt hem ook op de indirecte manier gaan smoken zoals je bij de gewone 57er doet.
Zelf vind ik de deflector niet geweldig. Daar drupt het vet van je vlees op (ik gebruik meestal geen waterbak) en dan gaat dat heel erg roken (vieze rook) en geeft relatief veel zooi. Bij de 1e versie van de Weber kamado hadden ze een dubbel handige reflector plate. Miss dat het probleem zich daar minder mee voordoet
Ik ben blij dat je over die deflector en "vieze" rook begint! Die ervaring had ik ook en sindsdien gebruik ik daarom dus een goed gevulde waterpan. Afgelopen weekend ook eens geprobeerd om een bak op een verhoging op de deflector te zetten, zodat ik dat "dubbelwandige" naboots. Ik doe dat door zo'n braadslede van de Zweedse firma op het bij die slede meegeleverde roostertje te plaatsen. Dat roostertje zorgt dan voor een lucht buffer tussen de deflector en de druippan.

Indirect zoals met de 57'er heb ik ook al een aantal keer gedaan, maar dan krijg ik al snel het gevoel dat ik net zo goed een 67'er had kunnen kopen (wat, heel eerlijk, misschien ook wel zo is :D). Nogmaals bedankt allemaal voor de input!
 
Het zal voor de rook niet uitmaken of je briketten of houtskool gebruikt.
Is puur de positionering.
Ik gebruik houtskool omdat daar meer veilige keus in is.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Bedoel je hier met "veilig" goede kwaliteit houtskool? Of echt meer qua voedselveiligheid? Mocht dat laatste het geval zijn, hoor ik er graag meer over. Cheers!
 
Vieze rook heb ik zelf nog niet ondervonden. Ofwel ben ik een makkelijke eter. Maar een waterpan zorgt voor stoom anderzijds. Daarom dat ze in bv Hete Kolen schrijven dat je in de lekbak een laagje zand kunt leggen.
 
Ik ben blij dat je over die deflector en "vieze" rook begint! Die ervaring had ik ook en sindsdien gebruik ik daarom dus een goed gevulde waterpan. Afgelopen weekend ook eens geprobeerd om een bak op een verhoging op de deflector te zetten, zodat ik dat "dubbelwandige" naboots. Ik doe dat door zo'n braadslede van de Zweedse firma op het bij die slede meegeleverde roostertje te plaatsen. Dat roostertje zorgt dan voor een lucht buffer tussen de deflector en de druippan.

Indirect zoals met de 57'er heb ik ook al een aantal keer gedaan, maar dan krijg ik al snel het gevoel dat ik net zo goed een 67'er had kunnen kopen (wat, heel eerlijk, misschien ook wel zo is :D). Nogmaals bedankt allemaal voor de input!
Ik denk idd dat de 67 er geen slecht idee was geweest. Wel is het scharnier voor de deksel hee handig en ik vind de klep om lucht er uit te laten ook heel handig. Maar ik snap niet dat ze van de dubbel wa doge deflector zijn afgestapt.
Miss eens een bak met zand proberen. Water vindt ik zo’n geklooi
 
Bedoel je hier met "veilig" goede kwaliteit houtskool? Of echt meer qua voedselveiligheid? Mocht dat laatste het geval zijn, hoor ik er graag meer over. Cheers!
De keus in prijs en kwaliteit is bij houtskool groter. Met briketten zou ik me wel beperken tot de op dit forum besproken bewezen goede briketten.

De ECO brassa cocos wordt hier doorgaans goed ontvangen. Zolang je je vasthoudt aan de gevestigde merken verwacht ik geen acute gezondheidsrisico`s
 
Terug
Bovenaan Onderaan