Beef en Steak

Kamado low & slow: hulp gezocht bij op temp krijgen

Veldalex

Tondelzoeker
Hoi allemaal! Ik heb sinds kort een Columbus Pro Line kamado. Het is mijn eerste kamado en moet er nog aan wennen. Ik heb wat moeite om ‘m in één rechte lijn naar 110-120 graden te krijgen. Ik vul de mand goed met met marabu houtskool, steek ‘m vervolgens met een looft lighter aan totdat er vlammen komen en ik een gloeiende kern heb. Tijdens aansteken staat de onderste schuif helemaal open. Vervolgens doe ik m’n setup erin met heat deflectors, doe ik de klep direct dicht en stel ‘m gelijk boven en onder in (beide op een klein kiertje). Als ik dan een uur later terug kom, is ie nog maar 60 graden. Na 2 uur is ie pas rond de 100 graden. Is dat gebruikelijk? Duurt het echt zo lang, dus 2 uur voordat ie 100-110 graden is, of doe ik iets verkeerd? Ik lees hier en daar dat sommigen ‘m al binnen 30 minuten stabiel op 100 graden hebben. Moet ik dan bijvoorbeeld na het aansteken eerst 5 minuten even de klep openlaten en onderste schuif open zodat ie wat zuurstof kan pakken en de kern al heter is? Of moet ik wel direct de klep dichtdoen, maar de onderste schuif nog vol open tot 70 graden en dan afknijpen? Dat laatste deed ik gisteren (alleen dan pas bij 90) maar toen schoot ie eerst door naar 140. Erna verder afgeknepen en toen bleef ie mooi hangen bij 120, maar wel pas na weer een uur verder. Iemand tips?:D

Hoor het heel graag!

Zal even opschrijven hoe ik het doe met mijn ei (47cm).
Ik steek hem aan met een looftlighter maar met wokkels kan ook.
Op 1 plek voor 110c, op 2 plekken voor 175C en op drie plekken voor tering hitte.
De onderste en bovenste schuifhelemaal open
De deksel gaat na het aansteken bij mij dicht, wil niet dat de vlammen mijn vilt kapot branden😉.
Nu laat ik het vuur een kwartier ‘ontwikkelen’
Naar gelang de hoeveelheid aansteek punten zal de temperatuur dan 150, 200 of 275 zijn
Dan plaats ik mijn platesetter en rooster erin.
De temperatuur daalt dan.
Onder en boven gaan de ventilatie gaten op een kier.

Als bij jou de temperatuur na het plaatsen van je plate setter tot 80C daalt zou ik de volgende keer vijf minuten wachten met het plaatsen van je platesetter en of je ventilatie gaten ietsje groter openzetten.

Het is een beetje spelen. Ieder bbq is toch weer net even anders maar aan de andere kant gaat dit prinjncipe altijd wel op.

Succes

Ik doe het met mijn Bastard Large hetzelfde als Frits.

Het plaatsen van het hitteschild heeft twee gevolgen waar je hier last mee hebt... je plaatst koude objecten in de warme bbq maar belangrijker, je verminderd de luchtstroom in de kamado waardoor het opstarten langer duurt zo.

Eigenlijk is het best om eerst iets verder op te laten lopen... kijk eens hier:

Ik doe het ook min of meer hetzelfde als Frits. Jij zet de schuiven te snel dicht. Belangrijkste is om te wachten tot de warmte in de dome (deksel) zit. Voor 110 wacht ik ook tot ongeveer 150-180 graden. Als je marabu gebruikt duurt het warm worden van de dome iets langer als met bijvoorbeeld een dammers maar wacht gewoon even met dichtzetten van de schuiven tot er voldoende warmte is. (Voel aan de dome) Daarna voor 110 de onderste op vingerdikte en bovenste op een heel klein stukje.

Is een beetje richtlijn want elke kamado is verschillend en regelt anders.

Laatst bewerkt:
Ik doe het ook min of meer hetzelfde. Jij zet de schuiven te snel dicht. Belangrijkste is om te wachten tot de warmte in de dome (deksel) zit. Voor 110 wacht ik ook tot ongeveer 150-180 graden. Als je marabu gebruikt duurt het warm worden van de dome iets langer als met bijvoorbeeld een dammers maar wacht gewoon even met dichtzetten van de schuiven tot er voldoende warmte is. (Voel aan de dome) Daarna voor 110 de onderste op vingerdikte en bovenste op een heel klein stukje.

Is een beetje richtlijn want elke kamado is verschillend en regelt anders.
Ah duidelijk! Dus jij laat ‘m ook wel opwarmen met hitteschilden er al in, maar knijpt ‘m af als ie 150-180 aangeeft?

Op 1 plek voor 110c, op 2 plekken voor 175C en op drie plekken voor tering hitte.
De deksel gaat na het aansteken bij mij dicht, wil niet dat de vlammen mijn vilt kapot branden😉.
Naar gelang de hoeveelheid aansteek punten zal de temperatuur dan 150, 200 of 275 zijn

Als bij jou de temperatuur na het plaatsen van je plate setter tot 80C daalt zou ik de volgende keer vijf minuten wachten met het plaatsen van je platesetter en of je ventilatie gaten ietsje groter openzetten.

Het is een beetje spelen. Ieder bbq is toch weer net even anders maar aan de andere kant gaat dit prinjncipe altijd wel op.

Succes
Duidelijk! Dank je wel :)

Ah duidelijk! Dus jij laat ‘m ook wel opwarmen met hitteschilden er al in, maar knijpt ‘m af als ie 150-180 aangeeft?

Ik zet de platesetters er pas daarna in, maar je kunt ook de V stand gebruiken zoals smokin dad barbeque dat doet op youtube.

In mijn optiek is het belangrijk dat het keramiek eerst warm wordt.

Kijk vooral op youtube. Er zijn genoeg voorbeelden die goed werken.

Succes
Er is hier natuurlijk niemand die Frits tegen gaat spreken. Maar idd Frits + 1

Een ander voordeel van vlot doorwarmen en opstarten zonder platesetter tot ca. 150°C is dat je heel soms wat nare geurtjes hebt vanwege houtskool die niet top gepyrolyseerd is. Die geurtjes en rook heb je dan maar heel kort even en zijn bij die 150°C al wel weg!

Terug
Bovenaan Onderaan