BasBQ
Beef en Steak

Kamado BBQ douglas tafels (modules)

Kamado

Tondelzoeker
Berichten
10
Hoi allemaal, meer dan een jaar geleden heb ik mezelf hier voorgesteld en ondanks geen berichten plaatsen ben ik hier wel regelmatig voor informatie, vermaak en hulp uit de diverse berichten.

Door een mooie aanbieding ben ik een tijd geleden in het bezit gekomen van een kleine Grill Guru egg waar ik de grotere broer al van had. Deze heeft echter geen wieltjes en te zwaar om steeds te gaan verplaatsen. Oftewel, het is tijd om zelf eens te proberen een BBQ tafel te gaan maken. Ik had voor deze poging geen ervaring met werken met hout (werk in ICT) maar ben ook niet onhandig (met klusjes thuis enzo). Dit bericht plaats ik dus mede voor iedereen die twijfelt kan ik dit wel en als bedankje voor alle informatie die ik hier gevonden heb.

Na lang zoeken en vele ideeën zag ik via Google afbeeldingen een (pinterest) foto van drie tafeltjes bij elkaar. Deze bleek uit dit forum te komen maar het bericht en foto's waren hier helaas niet meer beschikbaar (lang leve Google cache). Dit idee heb ik verder uitgewerkt en één tafeltje voor m'n kleine egg, één tafeltje met een tegel en inductie kookplaat en één tafeltje met de grotere egg bedacht. Ben niet handig met tekenprogramma's enzo dus gewoon iets op papier getekend.

IMG_20210827_084402.jpg

Tekening klopt niet helemaal meer, dikte 5cm is door geschaafd Douglas hout 4,5cm geworden. De poten heb ik daarom 0,5cm langer gemaakt (78,5cm) zodat de hoogte van het werkblad op 90cm bleef.

Hierna uitgerekend hoeveel hout er nodig was en daarna besteld en gaan halen.

IMG_20210902_112609.jpg

Moest bij de houthandel bijna alles weer uitladen omdat de automatische handrem er niet af wilde gaan als de achterklep open staat. Na bellen met garage het slot in de achterklep met m'n vingers dichtgedraaid waarna de handrem er wel af kon :)

Alles uitgeladen en onder de overkapping gelegd.

IMG_20210902_125405.jpg


Na aanschaffen van een afkortzaag heb ik alles op maat gezaagd en alle ruwe kanten en de ongeschaafde poten geschuurd (geschaafde balken 95x95mm waren uitverkocht dus gezaagde 100x100mm meegenomen).

IMG_20210908_105738.jpg


Tijd om te gaan schroeven. Ik heb gekozen om alles te bevestigen met pocket holes zodat er geen schroeven zichtbaar zijn. Nog nooit gedaan maar op YouTube gezien en besloten dat te proberen. Hiervoor heb ik een (nep) Kreg jig en schroeven gekocht. Na een oefen poging ging dit gelijk goed en ben ik begonnen met het eerste tafeltje.

IMG_20210909_170031.jpg

Heb de schroefgaten naar boven uitgekozen omdat er bovenop toch nog hout komt en daarom niet meer zichtbaar is.

Na veel schroeven en met decoupeerzaag een gat in de bovenkant zagen is het eerste tafeltje klaar (op handvat en haakjes enzo na dan). Er zitten zwarte wieltjes onder die 50kg per stuk kunnen dragen en werken vooralsnog prima.

IMG_20210914_164657.jpg


Begonnen met de andere twee tafeltjes.

IMG_20210916_151849.jpg


Bijna klaar, heb de bovenkant van het grote metalen BBQ karretje eraf geslepen en met schroeven vast gezet. Onder de kleine egg zat al een metalen standaard die ook vastgeschroefd is op het hout. In de tegel heb ik een gat geslepen waar de inductie kookplaat in hangt. Helaas is de tegel gebarsten maar is nauwelijks zichtbaar dus laat het maar zo.

IMG_20210930_091340.jpg


Nu volledig klaar met de grote egg erin en handvaten gemonteerd. Dit zijn zwarte steigerbuizen met trapleuning dragers van een bouwmarkt.

IMG_20211002_154935.jpg

IMG_20211002_154908.jpg


Ben er echt heel blij mee en ook handig dat ik alleen kan pakken wat ik nodig heb. Ga namelijk niet onder de overkapping de BBQ gebruiken maar verplaats ze naar een open plekje in de tuin. In de middelste is onderin nog een klein koelkastje gezet, voor de stroomkabel ga ik een spiraalkabel gebruiken die kan uitrekken zodat deze altijd aangesloten maar toch verplaatst kan worden.

Hoop dat ik op deze manier ook anderen kan inspireren zoals jullie bouwwerken mij overtuigd hebben en mocht iemand vragen hebben zal ik ze uiteraard proberen te beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi project
 
Heel mooi project zo.
Het modulaire spreekt me erg aan.
Was op zoek naar dit soort ideeën voor (naast) mijn Summit.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dank, zelfs m'n vrouw vindt ze mooi dus daar na alle klus rommel toch nog punten gescoord. En ben zelf ook erg blij met het resultaat terwijl ik nog nooit eerder iets met hout gemaakt heb.
 
Laatst bewerkt:
Dank, zelfs m'n vrouw vindt ze mooi dus daar na alle klus rommel toch nog punten gescoord. En ben zelf ook erg blij met het resultaat terwijl ik nog nooit eerder iets met hout gemaakt heb.
Ziet er schitterend uit.
Is je vrouw docent houtbewerking

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er schitterend uit.
Is je vrouw docent houtbewerking

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Ja zo lijkt het nu (nog) wel maar misschien vallen ze over een half jaar wel uit elkaar ofzo :) Heb niet overal lijm gebruikt wat wel aangeraden wordt bij die pocket hole verbindingen. Maar voor nu is alles super strak en stevig.

Ben ook wel benieuwd hoe het op langer termijn gaat worden want heb het hout niet behandeld. Het kan dan zo oranje worden en vind ik niet zo mooi. Ze staan altijd droog onder de overkapping en zal ze niet in de regen zetten. En mocht de bovenkant vies worden van het BBQen zoals spetters enzo dan zit ik er nu al aan te denken om er een metalen plaat of iets anders op het werkblad te plaatsen. Dat zal dan een update op dit forum worden.
 
WoW, dat heb je prachtig gemaakt en daar ga je vast veel plezier aan beleven.
 
Ziet er strak uit .
 
Netjes hoor 👌🏻 Maar als ik dan toch een kritische noot mag plaatsen, je Breda's weerbericht zal niet het juiste weer aangeven onder de overkapping 🧐😂
 
Netjes hoor 👌🏻 Maar als ik dan toch een kritische noot mag plaatsen, je Breda's weerbericht zal niet het juiste weer aangeven onder de overkapping 🧐😂
Haha, inderdaad niet goed over nagedacht 😅 Maar touwtje weg werkt nog wel correct!
 
Netjes en mooi gemaakt. Als hout uitzet doet dat het meeste in de breedte dat kunnen op 70cm zo een paar mm zijn. Bij mijn bbq meubels heb ik daar rekening mee gehouden. Met de oppottafel van mijn vrouw niet daar zitten dus een paar kieren bij de Pocketholes. Die staat wel in de regen en de zon. Ik verwacht niet dat het hier een probleem zal gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Je kan eens kijken bij de houthandel.
Er zijn diverse oliën waarbij je hout mooi blijft.
Zonder dat het er geverfd uit ziet.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Kijk eens aan! Bedankt voor je bericht. Weinig online idd, helaas druk met andere (ook leuke) dingen. Dit is nu mijn keuken...

IMG_20210612_233120.jpg
 
Mooi hoor! Het modulaire lijkt mij ook erg praktisch, zeker als je de bbq's veel verplaatst.
 
Uhmmm let er wel op, een kamado kan erg heet worden (nog heter aan de onderzijde). Dat gaat het hout eronder niet leuk vinden. Mijn Joe jr. heeft het IKEA bekvam tafeltje al eens bijna doen fikken
 
Uhmmm let er wel op, een kamado kan erg heet worden (nog heter aan de onderzijde). Dat gaat het hout eronder niet leuk vinden. Mijn Joe jr. heeft het IKEA bekvam tafeltje al eens bijna doen fikken
Oké dat kan dus nog een probleempje worden. Ze staan wel iets verhoogd en niet rechtstreeks op het hout dus hoop dat het goed gaat maar zal het zeker bij gebruik in de gaten houden.

Op het originele metalen standaard van de grote egg zit (zoals de handleiding aangeeft) zwart vilt geplakt (zat in de doos van de BBQ erbij). Hier komt de egg met de zijkant tegenaan en staat er met de onderkant gewoon op. Ondanks vele malen gebruik is dit vilt als nieuw dus dacht dat hout dan ook geen problemen zou krijgen.
 
Onbehandeld is wel een risico, alles wat je aan saus, olie of vet knoeit trekt er gelijk in. Zoals @Cherrywood al zei hierboven zou je eens online of bij de houthandel kunnen kijken voor neutrale olie. Kun je het daarna gewoon met een doekje afpoetsen.

wel een prachtig project.
 
Terug
Bovenaan Onderaan