BasBQ
Beef en Steak

Kalibreren thermometer Weber Summit kamado

 
 

Joop G

Sprokkelaar
Berichten
49
Als ik met mijn sonde op het rooster meet dan geeft deze bv. 120 graden aan terwijl de thermometer van mijn weber summit kamado aangeeft. Ik snap wel dat het boven in de barbecue warmer is maar ik zou graag mijn temp meter willen bijstellen, zodat deze de roostertemp aangeeft.
 
Joop dat gaat volgens mij nooit werken.....
Rooster temperatuur en dome temperatuur verschillen altijd.
 
Dat kan alleen als het een vaste offset is, en betwijfel of het dat is aangezien de manier waarop je je BBQ stookt waarschijnlijk altijd een ander verschil opleverde.

of je moet er een inzetten met een voeler tot op het rooster. :p
 
Het kan handig zijn als je vrijwel altijd rond 1 temperatuur bezig bent. Als je dan je dome thermometer daarop kalibreert dan zal het voor die temperatuur altijd kloppen.
bij andere temperaturen zal er dan wel weer een soort van afwijking zijn maar nooit zoveel als zonder kalibreren denk ik.
 
Het kan handig zijn als je vrijwel altijd rond 1 temperatuur bezig bent. Als je dan je dome thermometer daarop kalibreert dan zal het voor die temperatuur altijd kloppen.
bij andere temperaturen zal er dan wel weer een soort van afwijking zijn maar nooit zoveel als zonder kalibreren denk ik.
Dus als ik de gemiddelde temperatuur neem van de temperaturen waarop in meestal barbecue en de dome temperatuur dan gelijk zet met de roostertemp dan gaat het in het vervolg redelijk kloppen?

nu nog de vraag hoe de temperatuurmeter van de weber aan te passen??
 
Joop bij mijn Summit klopt de dome thermometer vrij goed. getest met ijs en heet water.
Afhankelijk van wat ik aan het doen ben en wat er op ligt wijkt rooster en Dome meer of minder af.

Recent met het maken van Pulled Pork voorraad ligt er in het begin ca 7 kg procureur van 7 graden op het rooster. De dome is dan een stuk hoger dan de rooster temperatuur. Zoveel dat de dome 130 graden aan wees en de rooster thermometer 100 graden.
Naarmate het vlees op warmt zie je dan het verschil minder worden.

Wat @Frits zegt: als je dan langere tijd doorgaat wordt het verschil steeds constanter. Maar ik zou daar niet op durven vertrouwen.

Met een simpele rooster temperatuur meter van IKEA koop je voor 10,- dan wel heel veer meer zekerheid.
 
Ik calibreer meestal op 120°C. Dat is wat ik voor low & slow aanhoud. Bij grillen maken een paar graden meer me niet echt uit.
ik heb geen idee hoe je de thermometer van de Summit kunt stellen.
Dat calibreren doe ik met een betrouwbare thermometer op het rooster. Want als je hemmin kokend water hangt en zo afstelt heb je nog steeds met het verschil tussen rooster en hoger te maken.
 
Joop bij mijn Summit klopt de dome thermometer vrij goed. getest met ijs en heet water.
Afhankelijk van wat ik aan het doen ben en wat er op ligt wijkt rooster en Dome meer of minder af.

Recent met het maken van Pulled Pork voorraad ligt er in het begin ca 7 kg procureur van 7 graden op het rooster. De dome is dan een stuk hoger dan de rooster temperatuur. Zoveel dat de dome 130 graden aan wees en de rooster thermometer 100 graden.
Naarmate het vlees op warmt zie je dan het verschil minder worden.

Wat @Frits zegt: als je dan langere tijd doorgaat wordt het verschil steeds constanter. Maar ik zou daar niet op durven vertrouwen.

Met een simpele rooster temperatuur meter van IKEA koop je voor 10,- dan wel heel veer meer zekerheid.
Ik heb n goede thermometer met twee sondes. Rooster temp en kerntemp. Dat werkt prima. Maar misschien ben ik wel n zeikerd of pietje precies, maar ik zou graag willen dat alles klopt. Dus ook de dome thermometer😉
 
Iedereen bedankt voor de nuttige info. Ik ga uitzoeken hoe ik mijn thermometer beter kan afstellen, en anders zit er niets anders op dan er gewoon 10 graden af te trekken.
 
Ik calibreer meestal op 120°C. Dat is wat ik voor low & slow aanhoud. Bij grillen maken een paar graden meer me niet echt uit.
ik heb geen idee hoe je de thermometer van de Summit kunt stellen.
Dat calibreren doe ik met een betrouwbare thermometer op het rooster. Want als je hemmin kokend water hangt en zo afstelt heb je nog steeds met het verschil tussen rooster en hoger te maken.
Ik heb je tutorial op YT gezien en dat zette mn aan het denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan