BasBQ
Beef en Steak

Jozo zout en pekelen

 
 

Willem Rookproever

Vuurmaker
Berichten
96
Hoe zit dat nu met pekelzout en jodium?
Heb ergens gelezen dat zout met jodium niet gebruikt mag worden voor pekelen?
Heb er alleen nooit een reden voor gevonden?
 
Dit is al een oud Topic, je had ook/beter een nieuw topic kunnen starten de TS is al een geruime tijd niet meer aanwezig.
Zout zonder Jodium geldt alleen voor fermenteren, dus het pekelen waarbij het de bedoeling is om voedingsmiddelen door middel van melkzuurbacteriën te conserveren (zuurkool, augurken, Kimchi, etc.)
Jodium werkt bacterieremmend en dat wil je met fermenteren niet, althans niet voor de melkzuurbacterie.
Ongejodeerd zout gebruiken is echter theoretisch en praktisch is bewezen dat het niet veel uitmaakt, met of zonder jodium, zie hieronder.
Ook zout werkt bacterieremmend maar de melkzuurbacterie kan daar veel beter tegen dan andere bacteriën.
Door de zoute omgeving help je de melkzuurbacterie in de strijd en ga je andere bacteriën tegen.
Fermenteren is namelijk oorlog van de bacteriën waarbij de melkzuurbacterie als winnaar uit de bus moet komen.

Dit zegt meneer Wateetons (auteur van oa Over Rot) erover:
“theoretisch waarschijnlijk waar, maar in de praktijk waarschijnlijk irrelevant”. Er zit immers maar heel weinig jodium in dat zout. (Dat geldt overigens voor tal van claims rond fermenteren, “best mogelijk, maar waarschijnlijk is het effect in de praktijk zo klein dat je het niet merkt”.) In geval van het gebruik van groente fermenteren adviseerde ik, bij gebrek aan harde data, toch maar het gebruik van ongejodeerd zeezout, omdat er geen nadelen aan kleven. Het is vrijwel net zo makkelijk te verkrijgen en kost nauwelijks meer. Voor de zekerheid, zeg maar.

Die harde data is er nu echter. In deze studie, gepubliceerd in Food Microbiology testten de onderzoekers of het gebruik van gejodeerd keukenzout of ongejodeerd zout effect had op de groei van bacteriën in zuurkool met 1% zout, met en zonder starterculturen. In beide gevallen was er geen verschil.
 
Laatst bewerkt:
Aha, duidelijk verhaal.
Dankjewel voor deze uitleg Ewald.
Kan ik dus mooi mijn voorraad La Baleine zeezout met jodium gebruiken.
 
Voor dit soort info ben ik lid geworden 👍
Bedankt voor het delen van deze info.
 
Je stelt de vraag over pekelen, maar je krijgt een antwoord over fermenteren.
Dit zijn 2 verschillende dingen: Pekelen is niet hetzelfde als zouten.
Ga je nat pekelen (een mengsel van water en zout)dan zal het niet snel een probleem zijn, maar ga je droog pekelen dan zou ik het niet gebruiken aangezien je meer als 1% gebruikt dan in het onderzoek hierboven genoemd. (artikel gaat over groente fermenteren, wat iets anders is dan fermenteren van vlees.)
Het klopt dat melkzuur bacteriën beter bestand zijn tegen zout, maar het zout heeft geen invloed op hun groei, dit is afhankelijk van de aanwezige voeding, dus wil je snel fermenteren moet je veel voeding geven. Daarom zit in een startcultuur behalve de melkzuur ook een voeding.
Fermentatie wil zeggen dat je de PH zo snel mogelijk omlaag wil brengen, een lage PH geeft bacteriën geen kans. Nadeel is als je teveel fermenteert is dat je eten (te) zuur wordt.

Ook de conclusie van Mr. Wateetons is het volgende:
"Bij een zeer laag 1% zoutgebruik heeft JoZo geen negatief effect op je fermentatie. Bij 2% weten we dat niet zeker. In de praktijk blijft het advies dus staan om zout met zo min mogelijk toevoegingen te gebruiken, maar als je niks anders in huis hebt is er waarschijnlijk niks mis met gebruik van keukenzout."

Ga je pekelen zie ik geen problemen, je fermenteert namelijk niet ...
Maar wil je fermenteren zou ik het toch met beleid gebruiken, tenzij je een PH meter hebt om je fermentatie te controleren.
Zout kost geen drol namelijk.

voor de volledigheid nog even een link naar het verhaal van Wateetons:
 
Laatst bewerkt:
Op het ogenblik ligt mijn interesse vooral bij het pekelen van zalm voor warm en koud roken.
En ook voor het roken van kip.
Maar het hele fermentatie verhaal is interessant om te lezen. Misschien ga ik daar ooit nog eens mee aan de gang. Bedankt voor de aanvulling van Ewald’s verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan