Beef en Steak

Jouw vaste rub of glaze?

Edwin84

Pitmaster
Op het forum zitten veel gebruiker met heel wat jaren ervaring van smaken proberen en perfectioneren.

Zelf maak ik altijd zelf Rubs van online recepten maar ben benieuwd wat jullie "go to" Rubs en sauzen zijn. Wat ik hiermee bedoel is de smaak waar je vrijwel altijd naar pakt als je gasten hebt en spareribs, vleugels, hamburgers of steak etc. De gangbare gerechten die je vaker maakt.

En zijn er Rubs te koop in de winkel die je beter vindt dan die je zelf kan maken? Hetzelfde geldt voor een glaze. Dat kan je favo merk BBQ saus zijn maar ook een hotsauce of cola/frambozen smaak bij wijze van spreken.

Zelf maak ik heel vaak iets anders. De volgende Rubs gebruik ik wel vaak. Maar wil graag kijken welke goed bevallen. En welke winkelsmaken de moeite zijn.

Pulled chicken met rub. Dan de Kenya BBQ saus van Lidl (gewone niet met honing ofzo)

Kippen/varkensgryos Pitmaster X Gyros kruiden

Hamburgers Spiffburger of pezo, knoflook en worcestersaus

Laatst bewerkt:
Hier geldt vaak het motto KISS (keep it simple stupid)
Voor Steaks altijd alleen PeZo, maar dan wel van uitmuntende kwaliteit dus zout: Fleur de Sel en zwarte peper: Lampong.
Het vlees is immers de hoofdrolspeler.
Voor kip is de kipkruiden uniek van van Beekum weer even favoriet, eenvoudige directe smaken.
Hamburger, goed vet(min. 20%) vlees en alleen PeZo, zo heeft de uitvinder het ook ooit bedacht, ook hier is het vlees immers de hoofdrolspeler.
Mits je geen supermarktgehakt gebruikt. want dat is met Spiffskruiden niet eens echt lekker te krijgen.
Gisteren kalfsgehaktballen gemaakt met gehakt van de Turkse slager, wat een heerlijkheid vergeleken met die waterige troep uit de supermarkt.
Net als een goede grainfed steak een heerlijk smeuig vetje in het gehakt en niks droog maar heerlijk juicy

Met een goede steak doe ik ook niet meer dan peper zout. Wat knoflook erbij vind ik dan wel lekker en iets ernaast zoals kruidenboter of chimichurri.

Voor kip zal ik die kruiden van Beekum eens proberen als ik daar weer bestel. Dit zijn de dingen waarnaar ik op zoek bent

Ik heb sinds kort voor kip de Goosebumps rub van The Rub Club. Echt een fantastisch lekkere rub. Pitje, goede smaak, ruikt behoorlijk naar kerrie, maar smaakt echt fantastisch.

Voor steaks/rund gebruik ik de pepermix van Kolenboertje. Een mix op basis van peper en paprika. Echt een aanrader.

Het nadeel van veel kant en klare rubs vind ik dat je in weze betaald voor gekruid suiker of zout. Ik gebruik verschillende rubs van kant en klaar tot zelf maken. Of iets zonde is om ergens een rub op te gebruiken, kun je het beste zelf bepalen. Al doe je kipkruiden op een wagyu ribeye, zolang jij het maar lekker vind is niets zonde.

Ik merk wel dat ik steeds minder kant en klare rubs gebruik, maar momenteel ben ik fan van:

Kip it real - Van Beekum
Lemon Pepper - Van Beekum
Maffia Coffee - Don Marco's

Het nadeel van veel kant en klare rubs vind ik dat je in weze betaald voor gekruid suiker of zout. Ik gebruik verschillende rubs van kant en klaar tot zelf maken. Of iets zonde is om ergens een rub op te gebruiken, kun je het beste zelf bepalen. Al doe je kipkruiden op een wagyu ribeye, zolang jij het maar lekker vind is niets zonde.

Ik merk wel dat ik steeds minder kant en klare rubs gebruik, maar momenteel ben ik fan van:

Kip it real - Van Beekum
Lemon Pepper - Van Beekum
Maffia Coffee - Don Marco's
Helemaal mee eens, jammer dat veel (soms ook dure) rubs erg zout zijn.
Ik heb hier van alles verzameld, maar nog geen echte toppers.

Noskos the greek vind ik wel heel lekker en echt grieks smaken. Lekker op een Griekse burger, of op gyros van procureur of karbonade.

Ook de bbq saus van blues hog (wel heel zoet) gebruik ik vaak om ribs af te lakken.

Verder vooral aan het experimenteren. Ik let nu op minder tot geen zout in een rub.
Verder een zwak voor schreeuwerige plaatjes en overdreven namen op de rubs.

Hier geen echte vaste rub.
PS (G) voor de steaks en de burgers.
Zoals hierboven gezegd, er zit soms veel zout in de standaard rubs dus ik probeer meestal het recept te doorgronden ......

Een gekregen Pink Devil van No Rubish viel me positief op "raakte een snaar bij mij"....

Een bijkomend nadeel van de vaste rubs / sauzen is dat alles ook min of meer hetzelfde gaat smaken.

Maar ieder zijn meug!

Wat moet ik me precies voorstellen bij die pepermix? Een pepermix hoor je niet vaak over ivm rubs

Rudy's Rub en Rudy's Turkey Rub, maar ik geloof niet dat je die makkelijk kan krijgen in NL.

Wat moet ik me precies voorstellen bij die pepermix? Een pepermix hoor je niet vaak over ivm rubs

Ik gebruik het als peper, dus na het in plakjes snijden van het vlees. Tot nu toe valt hij hier bij iedereen erg in de smaak. Voegt net iets extra toe tov gewone peper.

Hier ook veel zelf mengen en proberen.
Soms overheerst er dan iets net teveel of mis je iets.
Ik schrijf alles steeds op als ik mixen maak.
Heb intussen wel enkele kruiden mixen die ik regelmatig terug maak.
Ook gebruik ik de mixen van Aldi regelmatig in mijn mixen, die zijn wel 50% zout.

IMG_20250325_062348054.jpg

Ik ben wel heel enthousiast over de rubs van No Rubbish, mooie mixen.
En ik vind de “spg and lots of love” van Vuur&Rook heel fijn. Heeft een extra pitje.
Daarnaast is zelf mengen ook makkelijk… heb er iig genoeg voor in huis 🤦🏼‍♀️

IMG_5005.jpeg

Heb nog nooit een rub gekocht, bedenk ik me nu! Ik maak vaak rubs op basis recepten die ik online vind. Heb een heel kruidenrek, net als @Sabine. Wat ik als allemansvriend gebruik, is een eigen versie van Magic Dust, met 5 spice. Rund is vaak gewoon zout/peper/knoflook/oregano.

Wat is magic dust?

@Sabine mooi georganiseerd zo op alfabet. Heb je nooit last van kruiden die hard worden met zo een groot assortiment?

Wat is magic dust?

@Sabine mooi georganiseerd zo op alfabet. Heb je nooit last van kruiden die hard worden met zo een groot assortiment?
Nee eigenlijk niet… maak ze ook wel eerst leeg voordat ik ze bij vul. Hier en daar wordt er wel eens een rub hard maar dit zijn pure kruiden dus blijven prima.
En ik kook graag 😉

Ik heb eigenlijk altijd een pot eigen standaard rub staan.

Zout: 20 gram
Peper 18
Paprika 18
Mosterd 13
Knoflook 5.

Het zout gehalte is relatief laag zodat je bij bv spareribs of pork belly burned ends relatief veel kruiden kan gebruiken en dat het toch niet te zout is.
Ik weeg mijn mixen altijd af ipv lepels etc.

Mocht er nog iemand een lekkere Souflaki mix weten..

Hier altijd de basisrub klaarstaan in de kast. Soms wat varianten hierop, of een heel andere rub. Ik gooi alles daarna gewoon weer in de basisrub pot, mits niet te exotisch.

Verder gooi ik vaak komijn door een rub, wordt hier erg gewaardeerd. Soms ook gewoon uit de losse pols, theelepeltje van die, van die, beetje zout, wat rietsuiker, enz enz.

Ik proef overigens al mijn rubs kaal. Geeft een aardige indicatie voor wat het wordt. Wel oppassen met hele hete rubs, de pit raakt er tijdens het bereiden vaak wat af, dus dat verschil is vrij groot.

Terug
Bovenaan Onderaan