Beef en Steak

Jalapeño Cheddar Kipgrillworst

Sticky Fingers

Pitmaster
BCE13A40-3AF7-4D24-BC9D-1CCD76843130.jpeg

Hoi Bbq genoten

Deze worsten stonden al lange tijd op mijn verlanglijstje om eens te gaan maken. Alleen door tijd gebrek is het er nooit van gekomen. Tot deze week, Ik had er al veel over gelezen op het forum en werd eigenijk alleen maar nieuwsgieriger om er zelf eens mee aan de slag te gaan, ik heb zelf pas een keer in mijn leven een worst gemaakt, of in ieder geval
een poging gedaan om een Jalapeño Cheddar worst te maken
9C1A3DCC-CC41-4BDE-86BD-456EACBE2090.jpeg

Het maken ervan was leuk destijds, alleen waren die krengen veel te zout en niet te hachelen toen ze van de bbq kwamen. Dus dit werd mijn 2e poging om eens een worst te maken en wat kun je dan beter maken dan een Jalapeño Cheddar Kipgrilworst ? Het was in ieder geval een leuke culinaire ervaring met een versassend lekker resultaat.

Ik ben voor het maken van de Jalapeño Cheddar Kipgrillworst uit gegaan van het recept van Ewald ( https://www.bbqgenootschap.nl/threads/worst-jalapeño-cheddar-kipgrillworst.32910/ )

Afgelopen week alle ingrediënten gekocht en donderdag aan de slag gegaan om het worstendeeg te maken zodat de Jalapeño Cheddar kipgrilworst een nacht konden uithangen in de koelkast om
ze vervolgens de dag erna af te grillen.

Woensdag avond alles van de gehaktmolen wat koud moest in de vriezer gelegd,
zodat ik daar donderdag geen omkijken meer na had en ze gelijk uit de vriezer kon pakken voor gebruik.
DB2B1013-EFED-4709-8C5E-7736F5BD5676.jpeg

Dag 1: Donderdag ochtend gelijk begonnen met het snijden van de rode cheddar kaas en de Jalapeño pepers, dit terug in de koeling gezet en de kippendeijen in stukjes gesneden, dit mocht nu voor uurtje in de diepvries.

469C9D85-CC82-45BE-9AEF-AFD67DBF8026.jpeg
4F6E3F51-6861-44F6-B2C6-B05BAFDD798B.jpeg

Na een uurtje de kippendeijen uit de vriezer gehaald en de kippendeijen door de gehakt molen gehaald met een 5 mm plaat erop.

3847A95E-9A7C-4B80-901C-EB9802226B69.jpeg

Na het maken van het kippendeijen gehakt de kruiden en het colorozozout toegevoegd samen met het water en dit alles in een mixer gedaan waarna ik er het 5 minuten heb laten mixen.

Na 5 minuten mixen heb ik de cheddar en Jalapeño toegevoegd en dit nog even laten mee mixen.

34C30BAC-B6F6-4587-9BE5-E3C7BC132565.jpeg

Na iets meer dan 5 minuten zag het worstendeeg er zo uit:

E026C6F9-CF7D-442C-81CB-0996657ABAD5.jpeg

Lekker plakkerig en precies zoals het moest zijn.

Vervolgens heb ik de vulbus uit de diepvries gepakt en ben ik de worsten gaan afvullen.

E12D2DB2-6240-4370-9717-9AC1FD8B6250.jpeg
76838231-0898-4A89-BA37-32631E208055.jpeg

Deze konden nu mooi een nachtje in de koelkast uithangen. Ik had 5 grote worsten van 22 cm en een kleintje.

FEDE7058-B55F-4823-B4A7-18F70420EEA9.jpeg

En nu kwam het leuke de zooi opruimen en de keuken ontsmetten van al die kippen troep. Ik
Was zo slim geweest om mijn kitchenaid aan te zetten toen de deeg haak nog omhoog stond, met als resultaat dat de muur en het plafond onder zat 🤦🏼 De leidinggevende was gelukkig met me 😅

Dag 2 van het Jalapeño Cheddar Kipgrillworst project.

Ik heb de worsten uit de koeling gehaald en deze vervolgens souvide gegaard en gepasteuriseerd volgens recept en vervolgens terug gekoeld in ijswater.
74F2EC54-3A35-4138-8B42-65BEADA481D3.jpeg
D29DDFEF-05DA-4BD5-BE60-BBB2A2D9549D.jpeg

toen ze waren afgekoeld de kunstdarm erom uitgehaald en ze door de kip kruiden gerold.

ADC7CC54-FAF5-46EF-B42D-4B2A4F1250B3.jpeg

8E031C92-75C8-478B-A3C2-30D16E605910.jpeg

Helaas gooide op dat moment het heerlijke Hollandse weer roet in het eten en kwam het met de bakken uit de lucht ( ik had de bbq al aanstaan en mooi afgeregeld op 200 c direct / indirect.

DF9FC3FA-FA1C-4037-9364-0F6392978DCE.jpeg

Na dik 30 minuten regen kon ik eindelijk aan de slag met het afgrillen van de kipgrilworst.

7E205DE3-E2AB-4FA0-8F2D-9D4C86B79523.jpeg

Het ging op één begeven moment best hard toen ik ze aan afgrillen was, waardoor de worsten bijna aanbranden. Ik hem ze er allemaal direct op de bbq gehad om vervolgens de bbq om te bouwen naar indirect waar ze nog even hebben op gelegen.

84B61672-83E3-4DE8-AB5A-F73135069E31.jpeg

4724EA57-E61E-4CF4-B340-506BCB949D60.jpeg

En nu begon het lange wachten ( dat is best lastig voor mij 😅 ) dat ze waren afgekoeld.
Beter was nog wachten tot de dag erna maar dat lukte toch echt niet helaas.

Het resultaat was een jummie Jalapeño Cheddar Kipgrillworst.

EE9C3065-FF03-4ADB-96A8-03457B491D88.jpeg

Ik ga dit zeker vaker maken want na dit geproefd te hebben wil ik geen grilworst meer uit de winkel!

Dankjewel Ewald voor dit smakelijke recept en mijn nieuwsgierigheid naar worst maken is na dit culinaire avontuur weer helemaal aangewakkerd😋

Danke voor het lezen!

Groet,

Roy

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 65923

Hoi Bbq genoten

Deze worsten stonden al lange tijd op mijn verlanglijstje om eens te gaan maken. Alleen door tijd gebrek is het er nooit van gekomen. Tot deze week, Ik had er al veel over gelezen op het forum en werd eigenijk alleen maar nieuwsgieriger om er zelf eens mee aan de slag te gaan, ik heb zelf pas een keer in mijn leven een worst gemaakt, of in ieder geval
een poging gedaan om een Jalapeño Cheddar worst te maken Bekijk bijlage 65924
Het maken ervan was leuk destijds, alleen waren die krengen veel te zout en niet te hachelen toen ze van de bbq kwamen. Dus dit werd mijn 2e poging om eens een worst te maken en wat kun je dan beter maken dan een Jalapeño Cheddar Kipgrilworst ? Het was in ieder geval een leuke culinaire ervaring met een versassend lekker resultaat.

Ik ben voor het maken van de Jalapeño Cheddar Kipgrillworst uit gegaan van het recept van Ewald ( https://www.bbqgenootschap.nl/threads/worst-jalapeño-cheddar-kipgrillworst.32910/ )

Afgelopen week alle ingrediënten gekocht en donderdag aan de slag gegaan om het worstendeeg te maken zodat de Jalapeño Cheddar kipgrilworst een nacht konden uithangen in de koelkast om
ze vervolgens de dag erna af te grillen.

Woensdag avond alles van de gehaktmolen wat koud moest in de vriezer gelegd,
zodat ik daar donderdag geen omkijken meer na had en ze gelijk uit de vriezer kon pakken voor gebruik.
Bekijk bijlage 65925

Dag 1: Donderdag ochtend gelijk begonnen met het snijden van de rode cheddar kaas en de Jalapeño pepers, dit terug in de koeling gezet en de kippendeijen in stukjes gesneden, dit mocht nu voor uurtje in de diepvries.

Bekijk bijlage 65926Bekijk bijlage 65927

Na een uurtje de kippendeijen uit de vriezer gehaald en de kippendeijen door de gehakt molen gehaald met een 5 mm plaat erop.

Bekijk bijlage 65928

Na het maken van het kippendeijen gehakt de kruiden en het colorozozout toegevoegd samen met het water en dit alles in een mixer gedaan waarna ik er het 5 minuten heb laten mixen.

Na 5 minuten mixen heb ik de cheddar en Jalapeño toegevoegd en dit nog even laten mee mixen.

Bekijk bijlage 65929

Na iets meer dan 5 minuten zag het worstendeeg er zo uit:

Bekijk bijlage 65931

Lekker plakkerig en precies zoals het moest zijn.

Vervolgens heb ik de vulbus uit de diepvries gepakt en ben ik de worsten gaan afvullen.

Bekijk bijlage 65932Bekijk bijlage 65933

Deze konden nu mooi een nachtje in de koelkast uithangen. Ik had 5 grote worsten van 22 cm en een kleintje.

Bekijk bijlage 65934

En nu kwam het leuke de zooi opruimen en de keuken ontsmetten van al die kippen troep. Ik
Was zo slim geweest om mijn kitchenaid aan te zetten toen de deeg haak nog omhoog stond, met als resultaat dat de muur en het plafond onder zat 🤦🏼 De leidinggevende was gelukkig met me 😅

Dag 2 van het Jalapeño Cheddar Kipgrillworst project.

Ik heb de worsten uit de koeling gehaald en deze vervolgens souvide gegaard en gepasteuriseerd volgens recept en vervolgens terug gekoeld in ijswater.
Bekijk bijlage 65943Bekijk bijlage 65944

toen ze waren afgekoeld de kunstdarm erom uitgehaald en ze door de kip kruiden gerold.

Bekijk bijlage 65961

Bekijk bijlage 65960

Helaas gooide op dat moment het heerlijke Hollandse weer roet in het eten en kwam het met de bakken uit de lucht ( ik had de bbq al aanstaan en mooi afgeregeld op 200 c direct / indirect.

Bekijk bijlage 65951

Na dik 30 minuten regen kon ik eindelijk aan de slag met het afgrillen van de kipgrilworst.

Bekijk bijlage 65962

Het ging op één begeven moment best hard toen ik ze aan afgrillen was, waardoor de worsten bijna aanbranden. Ik hem ze er allemaal direct op de bbq gehad om vervolgens de bbq om te bouwen naar indirect waar ze nog even hebben op gelegen.

Bekijk bijlage 65954
Bekijk bijlage 65955

En nu begon het lange wachten ( dat is best lastig voor mij 😅 ) dat ze waren afgekoeld.
Beter was nog wachten tot de dag erna maar dat lukte toch echt niet helaas.

Het resultaat was een jummie Jalapeño Cheddar Kipgrillworst.

Bekijk bijlage 65956

Ik ga dit zeker vaker maken want na dit geproefd te hebben wil ik geen grilworst meer uit de winkel!

Dankjewel Ewald voor dit smakelijke recept en mijn nieuwsgierigheid naar worst maken is na dit culinaire avontuur weer helemaal aangewakkerd😋

Danke voor het lezen!

Groet,

Roy
heerlijk bezig geweest Roy!

I love grillworst 😍

Wow! Wat een mooie creatie zeg.
Zelf worst maken staat ook nog op mijn to do lijst.

Zo dan Strips!
Je laat er in ieder geval geen gras over groeien 👍🏻 Ben benieuwd wat je als eerste gaat maken 😀

Ik ben nu ook helemaal om Bob nu ik
ze zelf heb gemaak. De volgende batch ga ik andere ingrediënten gebruiken, want ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe dat weer gaat smaken.
ik verkoos als peuter al grillworst / hartig boven zoetigheid altijd zo gebleven.

Wow, jij hebt mooie worsten.

Staat al heel lang op de lijst, maar komt nu weer wat hoger.

Erg leuk verslag van supermooie grilworsten, die kun je zo bij de slager in de vitrine leggen om te verkopen, goede compacte structuur.
Mooi gedaan Roy, petje af.

De volgende batch ga ik andere ingrediënten gebruiken, want ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe dat weer gaat smaken.
Je kunt/mag ook het kippenvel meedraaien in het gehakt. Ik koop dan dijen met vel. Daar moet je alleen nog 1 botje uitsnijden.

Staat al heel lang op de lijst, maar komt nu weer wat hoger.
Just Do it Zzzjon, het kost een beetje tijd om te maken maar het is verrukkelijk😋

Je kunt/mag ook het kippenvel meedraaien in het gehakt. Ik koop dan dijen met vel. Daar moet je alleen nog 1 botje uitsnijden.
Oke 😀

Doet dat ook nog iets aan de smaak van de Grilworst ?

Ziet er goed uit! En ja, dat schoonmaken van de hele zooi is een bult werk. De truc is om eerst zoveel mogelijk met koud water af te spoelen.

Dat kleine worstje had bij mij het afkoelen na grillen niet gehaald. Er gaat bijna niets boven net afgegrilde warme worst

Mooi gemaakt Roy 😍 deze worsten zijn echt vurrukkulluk 1 van mijn favorieten 😜
En wachten tot ze afgekoeld zijn niet doen, gelijk een worst proeven als ze nog warm zijn, ze zijn dan zo lekker!!

Terug
Bovenaan Onderaan