Beef en Steak

Is het vlees nog goed?

Beun

Vuurmaker
Onze vriezer in de schuur is gister of eergisteren door één van de kinderen geopend en niet dichtgedaan. De inhoud is compleet ontdooid. Het gaat hier om kipfilet, kalfsvlees, rundergehakt etc.

Zou dit vlees nog goed zijn? Het zit in reguliere diepvrieszakken. Of moet ik bij alles de ruiktest gaan doen?

Dat weet ik dus niet zeker. Laten we voor het gemak 12-24 uur zeggen.

Als het helemaal ontdooid is zou ik geen risico nemen en het weggooien.

Dat weet ik dus niet zeker. Laten we voor het gemak 12-24 uur zeggen.

Bedoel je hiermee te zeggen dat je alles daarna 'gewoon' in de vriezer hebt gelaten en de deur goed dicht hebt gedaan en nu alles weer terug bevroren raakt?

Bedoel je hiermee te zeggen dat je alles daarna 'gewoon' in de vriezer hebt gelaten en de deur goed dicht hebt gedaan en nu alles weer terug bevroren raakt?
Ja, de vriezer met een doek drooggemaakt en de deur goed dicht gedaan. Daarna meteen dit topic aangemaakt. Nu is die dus weer bezig om alles te bevriezen (met Superfrost ingeschakeld). Mocht het zo zijn dat ik alles weg moet gooien dan is dat helaas niet anders.

Hoe ver was het ontdooid , dus wat was de temperatuur van je vlees ? Aangezien het nu buiten ruim 20 graden is.
Volgens mij kan je dit wel weer invriezen.
Als het in jou geval rustig is ontdooit dan zou je het weer kunnen invriezen op een normale manier .
met kip zou ik geen risico nemen zowiezo

Als alles ontdooit is geweest zal je het moeten bereiden en consumeren (of daarna weer invriezen)

Is het - 18 gebleven kun je het weer verder invriezen.

Raadpleeg even je verzekeringsman, meestal ben je hiervoor verzekerd tot een bedrag van circa € 150,- (of meer als je kunt aantonen dat je net een geslacht varken erin hebt gelegd)

Neem het risico niet. Als voedsel ontdooit is geweest, kun je het niet opnieuw invriezen. Zeker niet met vlees, vis en kip. Bacteriën vermenigvuldigen zich bij een temperatuur van boven de 4 °C razendsnel. Op elk stukje voedsel zitten die, alleen door het te bevriezen stopt hun groei, waardoor je het voedsel langer kunt bewaren. Nu je het ontdooit hebt, zitten de bacteriën aan het feestmaal. Als jij het vervolgens weer opnieuw invriest en daarna ontdooit, komen er weer meer bij.

Ik had laatst kip laten ontdooien buiten de koelkast - iets dat je sowieso nooit moet doen - en deze een dag later pas op de BBQ gegooid. Je zou zeggen: dan is alles kapot. Nee hoor. Ik heb daar een voedselinfectie van opgelopen. Dit heeft dagen geduurd. Dat wil je jezelf niet aandoen en ook eventuele mede-eters niet.

Jammer voor het vlees en de kip, maar voorkomen is beter dan een voedselinfectie riskeren.

@ iedereen, bedankt voor het meedenken. Ik ga het risico niet lopen en vanavond met een vuilniszak richting de kliko 😅

Zonde.
Wellicht had je nog wat kunnen bereiden toen je het op kamertemperatuur gekomen vlees ontdekte.

Maarja, veiligheid voor alles.

Terug
Bovenaan Onderaan