BasBQ
Beef en Steak

Inlezen Brood Bakken op mijn BGE

 
 
 
 

Lin

Gemarineerd
Berichten
2.301
Hoi Brood bakkers onder ons,

Ik ben al een aantal jaren bezig om brood te bakken in mijn BGE.
De eerste jaren was dit een drama, het mislukte vaak en ik stak er waarschijnlijk te weinig energie in.
Tegenwoordig gebruik ik de juiste producten en gaat het steeds beter.
Nu ben ik, mede door de docu BROOD van Rob?rt van Beckhoven weer geinspireerd geraakt om met zuurdesem aan de gang te gaan. Maar hier wil ik me eigenlijk nog goed in inlezen. Dus tot aan rekenmethodes aan toe. Wie heeft de beste tip voor een boek dat ik daar het beste voor kan aanschaffen?

 
Ha Lin!

Jeroen en ik zijn naar een desem workshop geweest jaren terug. Daar kregen we 'Bep' en een heleboel tips over het voeden en verzorgen van Bep. Ik vond desem echt fascinerend en ik heb er de allerlekkerste broden mee gemaakt en vooral gegeten van die van Jeroen. Hij varieert met hydratatie en met name het rijzen in twee fases en het vormen en opbollen doen 'de truuk'.

Ik weet niet wat je nog zou kunnen leren uit een boek... misschien is een workshop meer wat voor jou?

Ik zie die Big Green Egg gewoon als een oven waar je op een pizzasteen broodjes bakt met wat water uit een plantenspuit, volgens mij zoek je vooral naar het perfecte deegje en techniek voor je brood en is het warmte medium (bge vs oven) niet het spannendst. Klopt dat?

Succes met oefenen Bakkertje!
 
Hej Sander,

Je hebt gelijk hoor, mijn BGE is niet spannend, das alleen maar een geweldige alleskunner!
Ik vind alleen het hele zuurdesem gebeuren machtig interressant en dan inderdaad,zoals je zegt, de verschillende hydrataties en hoe je dit kunt uitrekenen e.d. Vandaar dat ik me graag zou inlezen.

Misschien weet je dat wij plannen hebben voor emigreren naar Zweden en daar een b en b te beginnen en dan zou ik daar mijn eigen perfecte broden kunnen bakken. Dat lijkt me helemaal het einde!!

Een workshop volgen zou ook top zijn maar dat is vaak allemaal in het zuiden of westen van het land, helaas wordt dit hier in het noorden niet veel gegeven. Vandaar de vraag om een goed boek.
Wellicht moet ik Jeroen eens uitnodigen om bij mij een Masterclass te geven  :-?
 
Hoi Lin,

Ik heb vorig jaar met kerst het volgende boek gevraagd (valt mooi in de 20 euro grens);
https://www.bol.com/nl/p/meesterlijk-brood/9200000028985200/?Referrer=ADVNLPPce855b00bf9121430068d4ffb3010023589
9200000028985200.jpg

9200000028985200.jpg

0dffa33e-3f79-4921-b081-6185af1e74a6-original.jpg


Dit boek ook gekregen, het is een schitterend boek en je kent de schrijver blijkbaar al.
Ook daar staat het eea in over zuurdesem.
Als je wat foto's wilt van bepaalde bladzijdes wil ik je die graag toesturen.

Hij heeft ook een soort van 'deel 2', daar heb ik alleen geen ervaring mee.
 
Lin zei:
Hej Sander,
Misschien weet je dat wij plannen hebben voor emigreren naar Zweden en daar een b en b te beginnen en dan zou ik daar mijn eigen perfecte broden kunnen bakken. Dat lijkt me helemaal het einde!!

Nou dat Zweden een droom was wel, maar dat het al dergelijke concrete vromen heeft aangenomen wist ik niet... leuk zeg! Buiten koken in die schitterende omgeving is helemaal zalig, dat weet ik uit de ervaringen die ik bij mijn zus heb opgedaan... Heja Sverige!

Lin zei:
Wellicht moet ik Jeroen eens uitnodigen om bij mij een Masterclass te geven  :-?

Top Idee! Moeten we alleen nog iemand vinden die met hem mee wil die lange autorit... iemand die ook van bier houdt...  :blush:

 
@Sandyman bedankt voor het delen van de foto?s. Ik had deze al in mijn bol.com winkelmandje liggen en twijfelde nog maar denk dat ik hem wel ga bestellen.

@Sander, heel jammer dat het lastig is om iemand te vinden die mee kan...  :D
 
Lin zei:
Hoi Brood bakkers onder ons,

Ik ben al een aantal jaren bezig om brood te bakken in mijn BGE.
De eerste jaren was dit een drama, het mislukte vaak en ik stak er waarschijnlijk te weinig energie in.
Tegenwoordig gebruik ik de juiste producten en gaat het steeds beter.
Nu ben ik, mede door de docu BROOD van Rob?rt van Beckhoven weer geinspireerd geraakt om met zuurdesem aan de gang te gaan. Maar hier wil ik me eigenlijk nog goed in inlezen. Dus tot aan rekenmethodes aan toe. Wie heeft de beste tip voor een boek dat ik daar het beste voor kan aanschaffen?

Hi Lin, ik bak al een tijdje met desem en ik vind de recepten en technieken van de weekend bakery heel goed bevallen. Als je eenmaal wat handiger bent kan je zelf de recepten natuurlijk omschrijven naar formules en de hydratatie bepalen, maar ik merk dat ik gewoon te weinig bak om er zo... eh... methodisch mee om te gaan. Dus helaas is mijn brood soms prima, meestal top en soms perfect ; )

Deze maak ik vaak alleen met iets meer water:
https://www.weekendbakery.com/posts/ons-favoriete-tarwe-volkoren-zuurdesembrood/

En hier heb ik ook veel vandaan:
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com

Mijn desem (zelf gemaakt van rogge en onderhouden met tarwe) bewaar ik in de koelkast, relatief onderhoudsarm.

Als je het boek echt een aanrader vindt hoor ik het graag!
Ik denk om echt heel goed te bakken dat routine belangrijk is, steeds hetzelfde brood en dan 1 variabele tweaken..
 
Marieken, bedankt voor de linkjes. Ik heb besloten toch eerst zonder uitgebreid boek  te starten met het desem en kijken of het zo ook lukt. Ik was vroeger goed in scheikunde en biologie haha, dus dat moet toch haast wel goedkomen?
Er is heel veel info op internet te vinden en inderdaad denk ik dat je veel moet oefenen en dat ga ik eerst maar eens doen. Ik kan niet wachten!!! Maar dat noet wel, ben nog maar op dag 2 van het cre?ren van mijn desem....
 
Ik heb leren broodbakken met het boek van Levine van Doorne. https://www.bol.com/nl/p/brood/9200000026533044/
Dit is haar site: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
Uitstekende uitleg voor het maken van desem en brood, ik vond en vind het een uitstekend boek.
Als je brood uit je ei wil maken kan je er ook een DO inzetten en die op ongeveer 230 graden laten komen en dan je deeg er in kieperen en deksel er op.
Na kwartiertje deksel er af en een thermometer er in. Bij 95 graden is het klaar.
 
Hoi Jorte, bedankt voor de tips! Ik zal eens naar de site kijken en dat mijn DO ga ik ook zeker eens problemen.
Mijn desem zit nu op dag 3 en gaat als een speer! Ik moet nog even geduld hebben...
 
Ja, dat is geduld hebben. Ik had je zo een stukje van mijn desem starter gegeven maar ik zit niet bepaald bij je in de buurt!  ;)

De methode met de hete do gebruik ik trouwens ook (ik heb alleen geen do maar een dru schaal met deksel) en dat vind ik inderdaad ook  een fijne manier om brood te bakken.

 
Marieken zei:
Ja, dat is geduld hebben. Ik had je zo een stukje van mijn desem starter gegeven maar ik zit niet bepaald bij je in de buurt

Dat is heel lief aangeboden maar voor mij is het natuurlijk ook de uitdaging om het zelf te maken. Tot nu toe is mijn desem goed ?aan? dus ik hoop dat alles verder goed gaat. Dan kan ik donderdag of volgend weekend mijn eerste desem brood bakken!
 
ja, nu heb je wel je eigen ' unieke'  desem  ;)
ik heb het allebei wel eens gedaan, starten met een desem of zelf maken, maar ik moet bekennen dat ik na verloop van tijd weinig verschil merkte... volgens mij is het vooral hoe je hem bewaart en blijft onderhouden wat het verschil maakt (dus is het koud, warm, droog of waterig, voer je met tarwebloem of rogge etc).
 
Ik heb bij Levine de zuurdesem workshop gedaan. Heel erg leerzaam. Heb ook weleens zelf een desemstarter opgekweekt.

Het lastigste is eigenlijk het vormen van het brood, ik vond het fijn omdat in een workshop te leren.

Verder is ook voor mij weekend bakery een bron voor mooie broodrecepten.
 
noskos zei:
Ik heb bij Levine de zuurdesem workshop gedaan. Heel erg leerzaam. Heb ook weleens zelf een desemstarter opgekweekt.

Het lastigste is eigenlijk het vormen van het brood, ik vond het fijn omdat in een workshop te leren.

Verder is ook voor mij weekend bakery een bron voor mooie broodrecepten.

Ja een workshop staat nog wel hoog op het lijstje. Ik zal eens kijken naar weekend bakery.

En tot nu toe is mijn desem gelukt! Donderdag ga ik mijn deeg maken en zaterdag brood op mijn BGE!
 
Er ben hier en daar wel het eea tegengekomen in de tijd dat ik elke week bakte.

Je wilt in het begin stoom hebben voor je ovenrijs. E?n oplossing die ik daarvoor zag was een pizzasteen waar een stuk af was gezaagd. Op je platesetter zet je dan een bakje dat mee verwarmd onder dat afgezaagde stuk.
Als je brood op de steen gaat giet je kokend water in dat bakje en zet een grote folie of GN bak over je brood en de opening. De stoom stijgt op en wordt gevangen in de bak en je hebt een mooie ovenrijs.

De bak haal je dan na een minuut of 10-15 weg zodat de korst kan bruinen.

Een speciale ?bread cloche? kan daar ook uitkomst geven. https://www.bakerybits.co.uk/la-cloche-baking-dome.html
 
Zie ik dat goed Dennis, dat die dome dan ruim over de ?bodem? valt waar je je brood in bakt?

Op die manier kan het stoom wel mooi rondgaan.... 

Maar zal de dome van mijn BGE ook niet datzelfde effect geven? Of is de afstand tot het brood dan te groot?
 
.
 
Je wilt de stoom om je brood houden. In je dome ben je het meteen kwijt door de schoorsteentje.
 
noskos zei:
Je wilt de stoom om je brood houden. In je dome ben je het meteen kwijt door de schoorsteentje.

Aah ja, ik snap hem.

Moet nu toch even wachten, ik dacht dat mijn desem er klaar voor was maar nog niet dus... even een beetje liefde geven, ik hoop dat ik hem weer blij krijg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan