BasBQ
Beef en Steak

inbranden Dutch oven

Crisco kun je bij de Jumbo kopen voor een ? 4,00.  Het schijnt een product te zijn die meerdere toepassingen kent, want op bepaalde site zoals die van Christine Le Duc kost het ? 13,95 terwijl het om dezelfde pot gaat.
De moet de Dutch Oven afwassen zonder zeep, drogen op de BBQ, dun insmeren met Crisco (neem een oud washandje) en zet die op de BBQ totdat er damp vanaf komt. Dan de pas van het vuur nemen, af laten koelen, afwassen zonder sop en dit twee keer herhalen.
Ik heb nog nooit zo'n goed resultaat gehad met een gietijzeren product en z? mooi opgeknapt, maar ook de beste anti-aanbaklaag die je maar kunt bedenken. Crisco is TOP!

 
Eerste keer heel goed afwassen met zeep juist. Je wil alle zooi eraf hebben en je gaat er een laag in opbouwen, dus zo schoon mogelijk.
 
Ook ik ben gretig opzoek naar Crisco, inmiddels al de Appie, Dirk, Hoogvliet, Vomar, Lidl en de Jumbo afgestruind voor de Crisco, maar helaas.
Zal deze week nog proberen om bij een toko te kijken voor de Crisco, maar geef mijzelf weinig kans zolangzamerhand.
Stel ik vind de Crisco, is er nog een voorkeur welke ik neem? Zag op internet al 3 varianten staan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Smokeye zei:
Ook ik ben gretig opzoek naar Crisco, inmiddels al de Appie, Dirk, Hoogvliet, Vomar, Lidl en de Jumbo afgestruind voor de Crisco, maar helaas.
Zal deze week nog proberen om bij een toko te kijken voor de Crisco, maar geef mijzelf weinig kans zolangzamerhand.
Stel ik vind de Crisco, is er nog een voorkeur welke ik neem? Zag op internet al 3 varianten staan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb deze
1e1a5b9ba0357c8a75019cb9e8fd66bd.jpg


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

 
Mooi kan ik nog gerichter gaan zoeken.
Dank je wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja moet misschien maar eens online zoeken. Zat er ook al net aan te denken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Smokeye zei:
Ook ik ben gretig opzoek naar Crisco, inmiddels al de Appie, Dirk, Hoogvliet, Vomar, Lidl en de Jumbo afgestruind voor de Crisco, maar helaas.
Zal deze week nog proberen om bij een toko te kijken voor de Crisco, maar geef mijzelf weinig kans zolangzamerhand.
Stel ik vind de Crisco, is er nog een voorkeur welke ik neem? Zag op internet al 3 varianten staan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek maar naar een bakwinkel in de buurt, daar wordt het veel gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Gewoon bij de appie in het schappie :D
f65da07b169b8f0973dd548debc3576c.jpg
 
Lijnzaadolie zie je vaker voor het inbranden.
Wel vreemd dat op de fles staat: voor koude gerechten.
 
Koude gerechten is alleen voor wanneer je het wil opeten. ;)
Het linkje dat TheJoster eerder postte geeft goed onderbouwde info.
 
GrillM@ster zei:
Crisco kun je bij de Jumbo kopen voor een ? 4,00.  Het schijnt een product te zijn die meerdere toepassingen kent, want op bepaalde site zoals die van Christine Le Duc kost het ? 13,95 terwijl het om dezelfde pot gaat.
De moet de Dutch Oven afwassen zonder zeep, drogen op de BBQ, dun insmeren met Crisco (neem een oud washandje) en zet die op de BBQ totdat er damp vanaf komt. Dan de pas van het vuur nemen, af laten koelen, afwassen zonder sop en dit twee keer herhalen.
Ik heb nog nooit zo'n goed resultaat gehad met een gietijzeren product en z? mooi opgeknapt, maar ook de beste anti-aanbaklaag die je maar kunt bedenken. Crisco is TOP!
Hoi, GrillM@ster,

Kan ik op deze wijze ook mijn gietijzeren grillrooster van mijn GBS weer oplappen?
 
GrillM@ster zei:
De moet de Dutch Oven afwassen zonder zeep, drogen op de BBQ, dun insmeren met Crisco........................

Dit klopt niet.
Als je een verse on-ge-seasonde of nieuw te seasonen Gietijzeren product hebt moet je hem JUIST met Water en Zeep afwassen.
Je wil als uitgangspunt voor het seasonen een zo schoon mogelijk product waar de patina zich goed op kan vormen. ook zuren worden hierdoor verwijderd, zuren en vet zijn geen vriendjes!
Als uiteindelijk je Gietijzeren product mooi ge-seasoned is mag je hem NOOIT meer afwassen met zeep (tenzij je opnieuw moet seasonen omdat je patina laag verdwenen op beschadigd is)
 

Sven74

Kooltjesharker
Berichten
141
Ik heb nu ook een dutch oven + skillet + gietijzeren rooster gekocht en moet het spul nog gaan inbranden.
Is het ook nodig om de deksel van de DO te laten inbranden?
En geld voor het gietijzeren rooster + skillet dezelfde methode qua schoonmaken en voorzien van Crisco?
 
Ik heb nu ook een dutch oven + skillet + gietijzeren rooster gekocht en moet het spul nog gaan inbranden.
Is het ook nodig om de deksel van de DO te laten inbranden?
En geld voor het gietijzeren rooster + skillet dezelfde methode qua schoonmaken en voorzien van Crisco?
Yep, yep en yep.

De deksel kun je vaak ook gebruiken als skillet en dan wil je zeker dat dit goed is gedaan. En hij wordt toch ook vies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan