Beef en Steak

Inbranden Bastard + marabu = onaangename geur?

Kornelito

Sprokkelaar
Ik zit nu aan mijn 3de 'traag opstoken' sessie van mijn Bastard, waar ik gebruik maak van de Marabu houtskool van The Bastard zelf.
Echter vind ik dat de geur in mijn dome vrij scherp (en soms met een toets ammoniak) is. Is dit normaal?

Ik stook op als volgt:

Kolenmand vol, aanmaakwokkel er op (van Smokin Flavours) en de fik er in.
Als de wokkel uitgebrand is, en er iets of wat van hotspot is, platesetter er in en deksel toe.

Topvent zo goed als dicht (zoals aangegeven in 'het boekske'), en bottom vent volledig open.
Bij 150 graden de bottomvent knijpen. Temperatuurmanagement lijkt het probleem niet. Dat gaat echt héél vlot.

Maarrrrr... Nu wil ik volgend weekend een paellaschotel er op maken, en ben ik bang dat die 'scherpe geur' in mijn eten komt. Want ik moet zeggen.. Echt aangenaam vind ik die niet.

Heeft hier iemand enig idee hoe dat dit zou komen?

Alvast bedankt!

Ik gebruik ook marabu en het heeft soms een scherp geurtje aan het begin maar nooit onprettig of chemisch. Probeer die van Vuur en Rook eens, of van de Welkoop.

Dat gezegd hebbende heb ik mijn kamado nooit ingebrand, gewoon meteen beginnen met hamburgers of iets anders simpels om dat ding te leren kennen. Als je hem ooit een keertje schoon brandt is alle opgebouwde smaak en geur toch weer grotendeels foetsie.

Waarom zou je drie keer inbranden? de website zegt: The Bastard is een kamado van cordieriet keramiek.Het keramiek moet wennen aan de hoge temperaturen. We raden je aan om de eerste 3x The Bastard niet hoger op te stoken dan tot 200 graden Celsius.

De kamado wordt bij productie áfgebakken op 1200 graden. Je zou zeggen dat hij dan wel gewend is aan hoge temperaturen.

Probeer eens een ander hotskoolsoort? Wellicht dat dat scheelt?

Waarom zou je drie keer inbranden? de website zegt: The Bastard is een kamado van cordieriet keramiek.Het keramiek moet wennen aan de hoge temperaturen. We raden je aan om de eerste 3x The Bastard niet hoger op te stoken dan tot 200 graden Celsius.

De kamado wordt bij productie áfgebakken op 1200 graden. Je zou zeggen dat hij dan wel gewend is aan hoge temperaturen.

Probeer eens een ander hotskoolsoort? Wellicht dat dat scheelt?

Dit bedoelde ik met 1ste 3x 'inbranden'. Het was voor mij ook een oefening in de kamado op temperatuur houden, aangezien ik nog een nieuweling ben :-).

Het had te maken met onvolledige verbranding, te snel afgeknepen. Marabu ruikt idd wel scherp. Maar het lijkt er op dat het is 'opgelost'.

Ik ben het wel met Ruud eens.
Inbranden lijkt mij ook niet zinvol.
Gewoon lekker gaan BBQ’en hoor.

En Youtube en Google zijn je beste vriend als het gaat om aansteken van je kamado.

Gewoon uitproberen en beetje aan leren voelen hoe jouw kamado reageert.

Ik steek mijn bastard altijd als volgt aan:
1,2 of 3 plaatsen met een looflighter (of wokkel) en dan op temp laten komen met de dome dicht en alle schuiven open.
Bij 200 graden doe ik de platesetter er in en knijp de onderste luchtinvoer van een spleetje (low and slow) tot 2cm voor hogere temperaturen.

Ik heb dan nooit last van geurtjes met Marabu.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Echter vind ik dat de geur in mijn dome vrij scherp (en soms met een toets ammoniak) is. Is dit normaal?

Heeft hier iemand enig idee hoe dat dit zou komen?

Dat hoort bij marabu denk ik, heb je soms. Misschien verschilt het ook per merk/batch. Ik zou gewoon andere kolen proberen als je je dr aan stoort. Ik gebruik al jaren marabu, want het werk prettig vind ik. Ik heb er niet zo'n last van, maar begrijp wat je bedoelt.

Terug
Bovenaan Onderaan