BasBQ
Beef en Steak

IKEA Lingonberry brood uit de DO

ystava_nl

Sprokkelaar
Berichten
34
We hebben een afdakje, dus dat het hier ging regenen houdt niet in dat we niets kunnen maken.

We hadden al een tijdje Lingonberry breadmix van de IKEA staan, een mix voor een donker brood met veenbessen :
Rye-bread-mix.jpg


Vandaag was er tijd, dus ik heb geprobeerd er eentje van te maken (de verpakking is voor 2 broden, maar niet afzonderlijk verpakt).

Dus 500 g broodmix, 1 zakje gist (bijgeleverd), 3 dl water en ruim 10 minuten met de handmixer (deeghaken, dat wel). Het levert een vrij plakkerig deeg, dat ik vervolgens een half uur heb laten rijzen. Daarna heb ik op een met bloem bestoven werkblad het gevouwen, geslagen en gekneed om het vervolgens te vormen tot een bol, op bakpapier gelegd, afgedekt met bakpapier en een vochtige theedoek.
Toen ben ik de kolen aan gaan steken, maar een weber starter op de kop werkte niet, dus met de ecologisch variant 25 briketten aangestoken en de DO voorverwarmd, zoals beschreven op http://www.squidoo.com/dutchovenbread. Het deeg heeft hierdoor wel wat langer dan een half uur gelegen voor de tweede rijs, maar dat leek mij geen probleem :)
De broodbol met het bakpapier in de 12" DO (Wolff) laten zakken en en het bakken kon beginnen. Het was sneller klaar dan verwacht, bij later nameten met een oventhermometer blijkt dat met 25 briketten de interne temperatuur over de 250C gaat, dus dat verklaart het wel.

Het resultaat zag er als volgt uit :
P1020691.JPG

P1020692.JPG


Ik vind het wel mooi geworden qua structuur (geen grote gaten), maar het had van mij wel wat meer mogen rijzen, het is vrij compact gebleven.
De smaak is prima, zeker wanneer belegt met pesto en kaas.

Gelukkig heb ik nog een pond, kijken of ik het de volgende keer meer kan laten rijzen (warmer laten rijzen) en een wat mooiere korst kan krijgen door de temperatuur wat lager te houden (en de inkepingen iets dieper).

Samenvatting:
12 " DO (voorverwarmd)
25 kolen (7 onder, 18 boven)
Vuurschaal van tripod
25 min bakken.

En bedankt voor het kijken/lezen.
 
Leuk om uit te proberen en het ziet er inderdaad lekker uit!
 
Wim, bedankt voor de reportage. Het brood ziet er goed uit, volgens mij is het ook bedoeld als 'stevig' brood.
Vandaag gaat het brood bakken in de DO niet meer lukken, maar het staat hoog op de to-do-lijst.
 
Leuk verslag Wim!

Zit er zelf beetje tegen aan te hikken om een DO te kopen om brood te bakken.... Dat doe ik normaal in de oven, gekleed in mijn pyjama..... ;)
Is het brood lekkkerder, anders van smaak, proef je de bbq? Of is het gewoon geinig? Ben er zelf nog niet helemaal uit.... :)

Persoonlijk vind ik zuurdesembrood erg lekker, maar ik kan niet aan het juiste gist komen volgens mij....

Iemand tips toevallig??? (zonder Wim's draad te kapen)
 
Hi RoyzRoyz,

Er schijnt wel verschil in het brood te zitten afhankelijk van de bereiding. Het schijnt dat de korst anders is, omdat bij een gesloten DO geen vocht verloren gaat uit het deeg. Bij veel moderne ovens circuleert er lucht waardoor het vocht verdwijnt. Dit is niet uit eigen ervaring, maar wordt op diverse plaatsen aangegeven op het internet.
Er zijn vrij veel fanatieke broodbakkers die om die reden een DO in de oven zetten (meestal een gietijzeren kookpan van le Creuset :)). Zie bijvoorbeeld http://www.artisanbreadinfive.com/2009/03/11/baking-bread-in-a-dutch-oven
 
ystava_nl zei:
Hi RoyzRoyz,

Er schijnt wel verschil in het brood te zitten afhankelijk van de bereiding. Het schijnt dat de korst anders is, omdat bij een gesloten DO geen vocht verloren gaat uit het deeg. Bij veel moderne ovens circuleert er lucht waardoor het vocht verdwijnt. Dit is niet uit eigen ervaring, maar wordt op diverse plaatsen aangegeven op het internet.
Er zijn vrij veel fanatieke broodbakkers die om die reden een DO in de oven zetten (meestal een gietijzeren kookpan van le Creuset :)). Zie bijvoorbeeld http://www.artisanbreadinfive.com/2009/03/11/baking-bread-in-a-dutch-oven

Dank je wel Wim voor de uitleg. Klinkt logisch eigenlijk...
 
Ik vind het een mooi brood!
 
Mooi broodje, jammer dat het niet zo luchtig was als je wilde, maar inderdaad langere rijs zou dat moeten verhelpen!

@Royzroyz en totaal off topic... http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2006/09/pineapple-juice-solution-zuurdesemers.html
De gist die je voor zuurdesem nodig hebt kun je voor zover ik weet niet kopen, maar wel zelf vangen en opkweken, deze link van Levine, een zeer goede broodbakster, geeft aan hoe je dat kunt doen. Staat hier ook nog op de lijst van dingen die ik wil proberen :D
Misschien leuk als er meer mensen zijn die dat willen doen om een keer tegelijk te starten? Dan kunnen we van elkaars ervaringen leren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan