BasBQ
Beef en Steak

I risked it, my first Brisket! (heul flauw, de "grap" dan he ;-). )

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
”Paaaaaaahaaaaaaaap!” vermoeid rollen m’n ogen open. Er zitten toch voordelen aan kroost dat voor 0530 wakker is, is de eerste gedachte. De tweede; Koffie! En dan, beste mensen, gaat deze vrolijke vriend voor het eerst in z’n prille leventje een brisket (proberen) te bereiden! Ik heb er lang tegenaan gehikt, maar toen ik laatst een point zonder oor zag liggen bij butchery.nl dacht ik, dat gaan we doen! Om vervolgens nog 2 maanden te “stallen”, maar dat terzijde!

Gisteravond de 2,5kg Brisket getrimd (bleef ongeveer 2 a 1,75kg over) en geïnjecteerd met een getrokken bouillon van het getrimde vet, champignons, ui, knoflook en een scheut Worchester Sauce. Vervolgens een nachtje in de koelkast gelaten om, zoals al benoemd, de volgende de dag in den vroege ochtendgloren de run te starten!

Om 0540 het vlees uit de koelkast gehaald, om 0600 de Q aangeslingerd (ik gebruikte de Fire-Up Professional Houtskool). Terwijl die mooi op temperatuur kwam de rub aangebracht. Dit was een bij elkaar geraapt mixje van verschillende rubs die ik nog had staan. En dat werkte verrassend goed (gelukkig!). Anders had ik Frankies Pork Prank gebruikt (maar dat is eigenlijk altijd mijn backup, props voor Franky, man wat is die lekker!).

tempImagesNISfa.jpg


tempImagedytWPW.png


Om 0630 was hij 95 graden. 3 eiken houtblokjes er bij gegooid, en de Brisket erop gelegd met de Meater probe erin. Mooi ook dat de Meater direct aangaf niet in te staan voor de tijd van bereiding, die mij al zo vaak op het juiste moment een stuk vlees op het bord liet neerleggen voor de gasten :') (voelt al zo lang geleden, damn you, Corona...)

IMG_4860.jpg


Afin, na ongeveer 3,5 uur was daar de 72 graden bereikt en mocht de beste jongen ingepakt worden. Ik had wat research gedaan, waaronder door een paar boeken gebladerd en vond de manier van "We can BBQ" van The Bastard. Die bakte wat uienringen aan in boter en goot daar nog wat bouillon bij. Laat ik nu net nog wat van de geïnjecteerde bouillon hebben staan! De boel laten afkoelen en een mooi pakketje gemaakt. Zo, onze grote vriend mocht terug op de Q.

Tja, het is toch wachten en met zo een mooie kamado is temperatuur checken niet echt aan de orde. Dus maar een BBQ-sausje gemaakt op m'n dooie gemakkie, wederom geassisteerd door souschefje Elin (m'n dochtertje van 3).

IMG_4861.jpg


Ik was zeer huiverig voor het fenomeen de "Stall", maar op de een of andere manier (ik gok, omdat het een wat kleiner stuk vlees is?) was 2,5 uur verder de temperatuur van 93 bereikt. Snel uitgepakt, opnieuw ingepakt en in een koelbox gestopt. Man, dat is wel martelen hoor. Op het moment dat je het pakketje opentrekt is het eerste wat je denkt; Get in my belly! Maar goed, geduld is een schone zaak, zullen we maar zeggen.

Toen het eeuwigdurende uur voorbij was (is dat niet gewoon de Stall? :p ) mocht hij op de plank. Ik zag in verscheidende YT-videos dat er een plak wordt gesneden en dan voorzichtig wordt getrokken aan weerskanten om te zien of het ook mooi terugveert. Zo niet, is het mislukt/te droog. Nou, Mission accomplished! 🙃 Wederom geïnspireerd door YT heb ik de opgevangen sappen in de BBQ-saus verwerkt, wat een geniaal idee was, zo bleek het oordeel van al onze smaakpapillen.

Het was oprecht een heerlijk stukje vlees! Tot mijn grote blijheid was hij niet droog, maar mooi mals met een bite, precies zoals ik hem had willen hebben. Enige nadeel, voor zover je dat een nadeel kan noemen, was dat de bark niet mooi donker was. Die had ik graag wat donkerder. Wellicht iemand tips in deze? Zelf gok ik, wederom omdat het zo een klein stuk vlees is en het niet lang ligt. Zo niet, onderwijs me, please :)

In deze tijd is asperge toch wel de to-go-to groente wat mij betreft. Ik had nog wat mooie krieltjes erbij, let us maar say; IT WAS HEERLIJK! Tot de volgende ronde en bedankt voor het lezen (y)

tempImageF4KvfV.png


116B72BE-CFDE-4B6F-B017-4FD402837549.jpeg
 
Mooi verslag en geweldige plaatjes. Mooie dag heb je er van gemaakt, heerlijk 😋
 
Leuk verslag en ziet er een heerlijk stukje vlees uit.
Heb zelf eentje in bestelling staan bij mijn slager.
 
Mooi verhaal. Voor een donkere bark zou ik een donkere rub gebruiken of eigenlijk alleen peper en zout. Ook langer in de rook wil hierbij helpen. Aangezien het maar een stuk van de brisket is gaart het heel snel en is langer roken geen optie.
 
Mooi verhaal. Voor een donkere bark zou ik een donkere rub gebruiken of eigenlijk alleen peper en zout. Ook langer in de rook wil hierbij helpen. Aangezien het maar een stuk van de brisket is gaart het heel snel en is langer roken geen optie.
Bedankt voor de tips! Dat ga ik de volgende sessie eens proberen. Eerst maar eens dinsdag afwachten, of we al weer wat meer mensen kunnen voeren in de tuin 😉 5kg is toch wat veel met z'n drietjes!
 
heerlijke fotos zeg. krijg er trek van
geen straf hoor, om over te hebben . gewoon invriezen in porties.
is naderhand ook lekker op brood, door de nasi, etc.
 
ziet er goed uit en goed idee om van je trimsels een bouillon te maken! dat ga ik onthouden
 
Mooi die brisket zeg, wat een run ook , mooie kleurringen zeg!
Zit nog ff na te genieten van je foto's (y) 🔥 🔥 🔥 🔥
 
Ziet er heel smakelijk uit heerlijk met asperges en mooie foto's ook we kijken al uit naar je Whole packer. ;)
 
Wow zeg, dat is een mooie maaltijd geworden... heerlijke foto's ook zeg, dank je voor het delen!
 
Dat ziet er goed uit zeg! Heerlijk met die asperges. Water loopt me in de mond! 🤤
 
Mooie reportage. Het water loopt me uit de mond.
Brisket moet ik nog maken. Ja het probleem is 5kg met z'n tweetjes?? Ja kan ingevroren worden. Maar vers warm is veel lekkerder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan