Als je vaker een verre reis maakt wordt je meer immuun er door, die ervaring heb ik tenminste. Des ondanks hou je toch een "loper" over. Dit gewoon omdat je daar op een korte tijdbesef verblijft, alleen het is minder ernstig en de loper houdt minder lang aan. Je geneest sneller, zeg ik maar even.
De kruiden in eten kunnen ook invloed hebben op jou darmstelsel. Laatst was ik in Thailand op vakantie en het eten was zo pittig als of je een bord met sambal oelek aan het eten was. Wat weer uitnodigt op een "loper". Voor hun is het heel normaal om pittige maaltijden te serveren alsof het niets is.
Cuba is het land van de varkensvlees. En te veel varkensvlees eten is ook niet goed, de Cubanen hebben daar ook regelmatig last van. Dus het ligt niet alleen aan jou.
Een tip: mocht je ooit naar Cuba op vakantie gaan en je neemt iemand mee die vegetari?r is en vegetarisch eten wenst. Bestel dan een maaltijd en zeg daarbij dat je geen vlees er bij wilt. Als je zegt 'doe mij maar een vegetarisch maaltijd' dan krijg je een maaltijd met minder vlees. Voor hen betekend vegetari?r is iemand die minder vlees eet (dit is niet hetzelfde als iemand die geen vlees eet). Dit overkwam een reisgenote en ik kwam niet meer bij van het lachen. We hadden namelijk dezelfde pizza besteld alleen zij wilde een vegetarische variant.