BasBQ
Beef en Steak

Houdbaarheid (kokos)briketten

 
 

PietM

Sprokkelaar
Berichten
45
Is er ook een eind aan houdbaarheid van briketten? Ik ben hier de mooie korting tegengekomen die je als forumlid kunt krijgen bij ecobrasa briketten, en aangezien ik Nederlander ben zou ik graag zonder verzendkosten bestellen. 40 kilo ga ik denk ik niet snel opstoken, dus ik vroeg me af hoe lang je ze (droog, uiteraard) kunt bewaren? Iemand hier ervaringen mee of idee?n over?
 
Aan deze briketten kan weinig mis als je ze droog bewaart. Misschien 2 jaar? 5 jaar? 100 jaar? Geen idee, maar het lijkt me geen probleem ze lang te bewaren.
 
Ik heb al briketten gebruikt drie jaar na aankoop, niks mis mee
 
Hoelang denk jij te gaan doen met 40 kilo??
 
Ik sleep ook zo nu en dan 2 a 3 zakken naar huis (15kg Black Ranch zakken).
Staat gewoon in de schuur, enkelsteens, en dat gaat altijd goed.
 
Nog nooit gedacht aan de houdbaarheid van briketten,... is die er ?berhaupt?
Zou er dan toch gewoon op moeten staan.
 
Het lijkt me dat de briketten op zich redelijk onbeperkt houdbaar blijven, maar de manier van opslaan doorslaggevend is. Gewoon droog in een schuur lijkt me geen probleem, maar als ze buiten staan kan ik me voorstellen dat het weer (vocht) op den duur door de zak heenkomt. En vochtige briketten zijn natuurlijk minder handig.

Ik zou ze gewoon in de schuur leggen, en er de komende jaren van genieten. Of nog beter: vaker die Q aansteken  :D
 
mrwolf zei:
Het lijkt me dat de briketten op zich redelijk onbeperkt houdbaar blijven, maar de manier van opslaan doorslaggevend is. Gewoon droog in een schuur lijkt me geen probleem, maar als ze buiten staan kan ik me voorstellen dat het weer (vocht) op den duur door de zak heenkomt. En vochtige briketten zijn natuurlijk minder handig.

Ik zou ze gewoon in de schuur leggen, en er de komende jaren van genieten. Of nog beter: vaker die Q aansteken  :D
+1
 
Zo lang Ceriel?
Dan bij jij zeker heel erg zuinig met de toegevoerde lucht :D
 
Ik wil toch nog even door gaan met dit draadje.
2 maanden geleden 2 dozen Ecobrasa briketten besteld. 1 voor mijn buurman (probeer hem ook te besmetten) en 1 voor mezelf. Doos meegenomen op vakantie samen met de WGA. Nog geen probleem, wel viel het mij op dat er meer as was en , ik zal het me wel verbeelden, bruiner van kleur.
Ik zit nu ruim over de helft van de doos. Het lijkt nu we of ik niet meer kan BBQen. Briketten gaan uit, temeratuur blijft laag, veel meer as.
Briketten staan in de schuur maar niet op de grond.
Schuur is droog.
Wat gaat hier mis?
 
ik bestel om de paar maanden een doos of 6, ze staan bij mij ook in de schuur, alleen heb ik ze in een plastic krat staan, en daar alles boven op gestapelt
 
Hoe veel zit er in een volle starter? 1 a 1,5 kg? Dan kan het best met elke dag barbecuen denk ik?
 
BertM zei:
Toch vocht.. Luchtvochtigheid is erg hoog in een schuur.

valt met dit droge zachte voorjaar wel mee.
heb vorige jaar in mei 10 witte zakken uit de gele doos gekocht,dit was een waterschade partij(vandaar zonder gele doos)
3 stuks op zolder gelegd ivm ook angst voor vocht en de rest in een  houten schuur.

deze week de laatste van de 7 stuks aangebroken en van geen deze partij is mij niks opgevallen in achteruitgang van kwaliteit....maar Bert noemt ook tocht en dat is niet verkeerd maar zelfs goed in een enkel steens of houten schuur.
mijn schuur tocht ook dus gunstig voor briketten
 
dennis zei:
Hoe veel zit er in een volle starter? 1 a 1,5 kg? Dan kan het best met elke dag barbecuen denk ik?
Het voordeel van de kokosbriketten is dat je ze kunt hergebruiken. Lijkt me verspilling om iedere dag een volle starter volledig op te laten branden voor een hamburgertje of een biefstuk
 
Terug
Bovenaan Onderaan