Beef en Steak

houdbaarheid gerookte kipfillets

• Onderwerp starter Onderwerp starter azure
  • Startdatum Startdatum

azure

Sprokkelaar
Tijdens het rondneuzen in recepten kwam ik bij de gerookte kipfillets uit van Frits. Mijn vraag hierover is :hoe is het gesteld met de houdbaarheid hiervan. Kun je omdat het gerookt is dit voorlangere tijd in de koelkast bewaren of in de koelkast vacuum verpakt of diepvriezen.

Als ik het goed heb gebruikt Frits 100 gram zout op een liter en liggen ze er maar een half uur in.
Dit is wel het lekkerst en niet zo zout. Maar om ze te bewaren zou ik ze wel vacuum trekken. Dan kunnen ze wel een week liggen, maar er is niets op tegen om ze in te vriezen.
Persoonlijk vind ik ze vers warm gerookt het lekkerst.

Bert, ik heb ooit elezen dat het mogelijk is om ze na hel vacumeren nog even in kokend water te leggen om ze zo langer te kunnen bewaren. Maar weet niet of het klopt en als het klopt hoelang ze in kokend water moeten.

BTW veel langer dan een paar dagen kan ik er toch niet afblijven ;)

Met een uurtje pekelen zal de houdbaarheid zeker niet verlengt worden. Als je wil conserveren wil je het zout helemaal door het vlees hebben om bacterie groei te vertragen. Daar heb je meer veel meer tijd voor nodig. Vacumeren daar in tegen kan wel maar dan verleng je de houdbaartijd nog maar met een paar dagen. Invriezen is de beste oplossing, wel de filets helemaal af laten koelen alvorens je het vlees in de vriezer doet. Ik zou de files in een ziplock zak eerst tot kamer temperatuur af laten koelen en daarna een dag in de koelkast leggen. Op die manier trekt de rooksmaak mooi door het vlees en wordt hij goed gekoeld voordat de filet in de vriezer verdwijnt.

Frits zei:
Bert, ik heb ooit elezen dat het mogelijk is om ze na hel vacumeren nog even in kokend water te leggen om ze zo langer te kunnen bewaren. Maar weet niet of het klopt en als het klopt hoelang ze in kokend water moeten.

BTW veel langer dan een paar dagen kan ik er toch niet afblijven ;)

Dat klopt dat scheelt aanmerkelijk in de houdbaarheid. Ik heb dat veel gedaan met kant en klaar maaltijden. Ik deed ze op 85 graden in vacuum in de oven. En dan zijn ze een paar weken houdbaar. Het is ongeveer hetzelfde proces als pasteuriseren. Maar het moest wel door en door verwarmt worden omdat daar de bacterien ook binnen in kunnen zitten. Bij onbewerkt vlees (hele spier) kun je ervan uit gaan dat de bacterien aan de buitenkant zitten en dan hoeft het niet door en door verwarmt te worden. Maar wel de buitenkant voldoende warm maken.

Terug
Bovenaan Onderaan