Beef en Steak

Hotdoctopus

Kaspa

Kooltjesharker
Hi,

Ik heb deze maand de regel van de fotowedstrijd: “Hotdog” Maak een creatieve hotdog waarbij de keuze van ingrediënten vrij is" ook daadwerkelijk vrij geïnterpreteerd. Mocht hij uitgesloten worden van de fotowedstrijd, hij smaakte er niet minder om;-).

Al langer op het lijstje stond de wens om een keer octopus te maken. Vorig jaar een keer in Amsterdam bij Sjefieshe een "Hotdog" van octopus gegeten dus daarop is dit maaltje geïnspireerd. Bij de visboer lag een mooi exemplaar van 2,8 kg in de vriezer dus afgelopen week deze gekocht en laten ontdooien. Nu is het zo dat octopus makkelijk taai kan worden als hij niet goed bereid is. Gezien de prijs heb ik besloten op veilig te spelen en heb ik de tentakels los gesneden en gemarineerd met wat citroensrasp, olijfolie, laurier, zout en peper. Vervolgens gevacumeerd en 4 uur in een bak met water sous vide gegaard op 85 graden. Koken in een pan was het alternatief maar dit is net zo makkelijk en mogelijk blijft de smaak nog beter behouden.

Vandaag de wga aangestoken. Deze stond toch nog klaar na de vakantie.
Broodjes ingesmeerd met wat boter en rustig verwarmd. Octopus direct gegrild met wat worstjes voor de kinderen. Aardappels uit de oven er bij een een lekkere koolsalade en het feest was compleet.

De foto's:
IMG_2801 2.jpg

IMG_2803 (wecompress.com)-2.jpg

303c8a53-382d-4f0c-8dae-3bb5254454a9.jpg

e11d8acf-e593-4e22-8f7d-e52a9f9a8a32.jpg

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

6f67ed8f-5bce-4356-a880-5460d5f74895.jpg

Laatst bewerkt:
Lekker broodje tentakel! Mooi en origineel!

Een Hotdoctopus.... hoe verzin je het ?
Dit lijkt me wel eens lekker om zelf te maken :D

Gaaf recept. En, was het lekker op brood?
Zelf ooit eens octopus gegeten in Portugal. Als AGV met friet en sla. Heerlijk was dat ook.

Maar zo'n slurf op een broodje, is het een aanrader?

Net als Baconstrips ook heel benieuwd hoe je het vond smaken. Op vakantie in Portugal of Griekenland eet ik ook graag octopus. Vooral in plakjes gesneden, gegrilld en dan met olijfolie en kruiden is erg heerlijk. Op een broodje weet ik dan weer niet of de octopus tot zijn recht komt.

Hij was super mals. Smaak viel idd wel iets weg door het broodje. Denk dat hij los op een salade of pasta nog meer tot zijn recht zou komen.
Heb nog meer tentakels in de vriezer dus ga daar een keer mee experimenteren.

Mooi gerecht! Maar hij doet om twee redenen niet mee voor de wedstrijd. Het is geen hotdog is de eerste. Maar de tweede is een doodzonde hier op het Genootschap, sous vide!
We zijn een barbecue forum geen sous vide forum 😜 Het is dat je er nog wat worstjes bij hebt liggen want anders…. 😉

Heel leuk gedaan, octopus zien we niet vaak op het forum voorbij komen!
En laat je niet tegenhouden omdat sous vide hier niet gewaardeerd wordt, met een bereiding alleen op de barbecue wordt octopus hoogstwaarschijnlijk taai. Volgende keer gewoon de pan met sous-vide stick op de barbecue zetten 🤣

Je zou het ook meteen kunnen inpakken en stomen op de bbq in aluminiumfolie.
Of gewoon weggooien, octopus is sowieso niet lekker 😂.

Jammer voor de wedstrijd, maar ik vind het een mooie creatieve hotdog. Nu heb je dat broodje voor niets opgevreten 😜.

Je kunt de tentakels ook even invriezen en dan bevroren in een Dutch Oven onder water zetten en dan langzaam aan de kook brengen met wat rode ui en garni. DO na het koken heet wegzetten en nachtje laten garen en terug koelen. Dan heet afgrillen met wat chili. Erg lekker en zalig mals!

SUPER origineel... goed bedacht en jammer van de wedstrijd. Maar zoals je al meld, daar smaakt het niet minder om.

Mooi gerecht! Maar hij doet om twee redenen niet mee voor de wedstrijd. Het is geen hotdog is de eerste. Maar de tweede is een doodzonde hier op het Genootschap, sous vide!
We zijn een barbecue forum geen sous vide forum 😜 Het is dat je er nog wat worstjes bij hebt liggen want anders…. 😉
Waarom is het geen hotdog dennis?
Het zit toch tussen een broodje en het ingrediënt mocht je toch vrij kiezen!

Waarom is het geen hotdog dennis?
Het zit toch tussen een broodje en het ingrediënt mocht je toch vrij kiezen!
Het onderwerp is hotdog. Dit is een tentakel geen worstje. Als iemand een vegavariant zou doen dan zou dat nog kunnen misschien of een worstje van inktvis maakt.
Ik kan nu ook een strook ribeye grillen, het in een broodjes stoppen met chimichurri en roepen Argentijnse hotdog maar dat maakt het nog geen hotdog.

Hier zou ik zelf nooit voor kiezen maar het maakt me wel nieuwsgierig naar de smaak :)

Schitterend broodje, mega origineel.
flikker maar een unox knak op de grill met een wit bolletje, stemmen we daarop met de gedachte van de tentakel :LOL:

Heel leuk gedaan, octopus zien we niet vaak op het forum voorbij komen!
En laat je niet tegenhouden omdat sous vide hier niet gewaardeerd wordt, met een bereiding alleen op de barbecue wordt octopus hoogstwaarschijnlijk taai. Volgende keer gewoon de pan met sous-vide stick op de barbecue zetten 🤣
Want voordat er een sous vide stick bestond was alle octopus altijd taai 😂

En ik zeg ook niet dat hij zich tegen moet laten houden. Ik zeg alleen dat hij het hier niet moet posten. En ja, daar is een huisregels voor…

Want voordat er een sous vide stick bestond was alle octopus altijd taai 😂

En ik zeg ook niet dat hij zich tegen moet laten houden. Ik zeg alleen dat hij het hier niet moet posten. En ja, daar is een huisregels voor…
Nee, koken kan ook. Die techniek kenden ze al wel voor de sous vide stick. Maar dan verlies je smaak aan het kookwater. Dus als je dan een sous vide stick hebt moet je hem zeker gebruiken 😉

En zeker wel posten, maar dan in ‘De asbak’. Daar staat wel meer wat niet (hoofdzakelijk) op de bbq gaat, maar waar we wel van genieten 👌🏼

Sous vide is zogezegd een dood zonde op een bbq forum maar voorgaren in de magnetron of voorkoken kan dan weer wel 🤔

Terug
Bovenaan Onderaan