Beef en Steak

hoogte rooster traploos verstellen, wie kan mij helpen

Keytown

Tondelzoeker
Ik ben een BBQ-haard aan het bouwen en loop vast op het rooster, dat wordt een argentijns rooster en wil het traploos kunnen verstellen.
Omdat ik hem ook als haard wil gaan gebruiken wil ik geen draai-as boven het vuur maken maar iets met een hendel aan de voorzijde.
Ik ben best handig maar hier kom ik niet uit, ik kan een beetje lassen en heb genoeg ervaring met haarden en kachels.
Het betreft een inbouw haard op de veranda van ons tuinhuisje.
Wat betreft beluchting ben ik ook nog niet zo zeker of het stookrooster dat er nu in ligt wel gaat werken ?( mogelijk te veel lucht van onder )
Wie heeft er ervaring mee of is iets in de richting tegen gekomen?
Als voorbeeld een plaatje van wat ik ongeveer voor ogen heb en het eerste stukje huisvlijt.

Bvd,Ron

C89E8BBD-557A-4D0C-8F64-58EE940F8BF4.png
tempImageR66rwy.png

Ligt er een beetje aan wat je wil. Makkelijkste is om meerdere hoekijzers of u-profielen aan de zijkanten te lassen. nee dat is dan niet traploos verstelbaar. maar wel in stapjes van bijvoorbeeld 30mm.

Als je graag traploos wil kun je eens inspiratie opdoen bij één van de vele santamaria grills. die rollen meestal een ketting of staal kabel op om een as waar je een handwiel aan vastmaakt.

je moet dan wel zorgen voor een mooie geleiding zodat het rooster niet gaat kantelen en vlak blijft. ook moet je nadenken of er een blokkering nodig is om te voorkomen dat het rooster uit zichzelf zakt als je er veel gewicht op legt.

Als je een buis verticaal in de BBQ zet.
Dan een stevig platte lat voorziet van een gat dat een beetje groter is dan diameter buis.
Dat schuif je over de buis.
Wanneer je de lat dan een beetje scheef trekt zal deze blokkeren op de as.
Lat eventueel een beetje plooien zodat deze horizontaal komt te liggen, daar kan dan uw rooster op.
Moeilijk uitgelegd maar simpel te maken denk ik.

Ik bedacht net dat mijn auto hefbrug zulk een beveiliging heeft.
Als de kabel lost, dan kantelt het blokje en blokkeerde de brug op de ronde stang.
Enkele foto's maken het duidelijker.

IMG_20250901_113710774.jpg

IMG_20250901_113706163.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan